Annons

riktigt långa exponeringstider

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter79

Ny medlem
Såg för ett tag sen en bild som tagits på natten med en exponeringstid på 30 min. Bilden var nästan dagsljus, men ändå med nattstämning. Skulle vilja göra något liknande, men jag kan bara ha tider på upp till 30 sekunder på min eos 300. Det enda jag kan tänka mig är att man dubbelexponerar 9 ggr. Då får man upp tiden till 4,5 minuter. Alternativt använder man sladdutlösare, ställer in kameran på bulb och håller in avtryckaren i en halvtimme!

Någon som har erfarenhet och kan tipsa?
 

Maverick28

Aktiv medlem
Enda lösningen...

Är BULB och hålla inne eller fästa trådutlösren.. Har inte koll på trådutlösare på 300 men på min EOS 5 kan jag låsa den i det läget med ett snälpp läge..

Tänk också på att skillnanden mellan 30 min och 4,5 är inte mer änr 3-3,5 steg ungefär... Så et är MYCKET i tidskillnad men inte så myclet om man räknar på det i bländar/tidsteg...

Sedan finns det en massa andra fkatorer som filmens minskande tålighet föär ljus vid långa exponeringar och hur den rergaerar som gör att heöla processen är en chansning..
Felet MÅNGA gör när de plåtar natt är att de går uut på natten i stället för skymningen.. Då blir natthimmelen beckasvart omman inte har månljus och det blir ofta SÅ jädra trista bilder... Kika gärna på mitt album med nattbilder och även en dag bild (tagen under solförmörkning)
Du hittar det på http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=1617
Kommentera den gärna!!
 

Peter79

Ny medlem
Tack för hjälpen. Visste inte att man kunde låsa trådutlösaren. Men då är ju mitt problem ur världen.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag fick en gång i tiden lära mig att vissa kamerahus drar mycket ström när man håller ner avtryckaren i B-läget (bulb). Det fanns förr ofta ett T-läge, som funkade så att slutaren öppnade när man tryckte på avtryckaren första gången. Sedan var slutaren öppen tills man tryckte på avtryckaren igen. Detta påstods spara batterier.

Stämmer det att B-läget drar ström oxå för moderna kameror? Isf är det nåt att tänka på när man långtidsexponerar, speciellt under den kalla årstiden som ju sätter ner batterikraften.:confused:
 

Maverick28

Aktiv medlem
ackelid skrev:


Stämmer det att B-läget drar ström oxå för moderna kameror?
^*SLÅR SIG I SKALLEN* Glömde ju det... Var en av sakerna jag tänkte skriva om.. Japp..Moderna kameror SUGER bartteri i de lägena.. Vet dock inte hur man skall komma runt det.. Låna en mellanformatare?? ;-.)
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Man behöver inte låna en mellanformatare. Det räcker med tex Nikons gamla (och nya) manuella kamerahus som Nikon F, F2. Det finns säkert andra hus också men vilka det vet jag inte.
 

matknu

Aktiv medlem
Gummisnodd

Jag har spänt en gummisnodd runt kameragreppet och pillat dit ett litet suddguumi mellan gummisnodden och avtryckaren. Det gör inte så mycket om det blir lite skak första sekunden av en en-minutsexponering. Fotade fina norrsken i Riksgränsen med denna budgetteknik för ett par år sen.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Apropå billiga och enkla ersättningar för trådutlösare vid längre slutartider så kan man ställa in kameran i bulbläget och täcka för objektivöppningen med linsskyddet eller mössan eller liknande och sedan trycka av avtryckaren och ta bort mössan (eller vad man har) och räkna fram 30 sek eller 5 min och sen täcka för öppningen igen och sedan stänga slutaren.
Det funkar för längre exponeringar men för exponeringar kortar än ett par sekunder så kan det bli lite svårare.
 

PLei

Medlem
Kamerahus

Det räcker med en kamera med en slutare som inte är beroende av batterier.

Finns en himla massa kameror som klarar detta.

Canon f1. Pefekt för långa exponeringar, den har även spegellås och utbybara sökarskivor.dessutom har canon den snabbaste optiken.

Som du sa..Nikon f/f2 även f3 om du vill ha nytt (dyrt dock)

Olympus 0m-1 & om-2

Pentax mx/lx och en gammal k-1000 duger till mycket mer än man kan tänka sig
 

julgus

Aktiv medlem
fungerar fint med Nikon 801s iallafall, nya batterier, trådutlösare och tålamod (har inte lyckats hittills.. pga detta :( ) Exponeringstiden alltid längre än man tror!
/Johan
 
ANNONS