Annons

Polfilter...

Produkter
(logga in för att koppla)

kaatman

Aktiv medlem
Köp ett cirkulärt och inte ett linjärt. Annars kan det hända att AFn på kameran inte vill vara med...
B&W och Hoya gör utmärkta filter!
Titta på www.cyberphoto.se för prisexempel.

Fota lugnt! ;)

// Christian
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Har du tur så kan du hitta begagnade filter på olika auktionssajter, tex ibazar. Då kan du säkert få en under 100lappen.
 

acke

Avslutat medlemskap
En del fotoaffärer brukar ha "fyndlådor" med diverse prylar huller om buller, ofta osorterade filter i allehanda storlekar. Orkar man rota så kan man göra fynd. Har själv hittat prima Hoya polfilter för under hundringen i såna låddor.

På mässan i Jönköping brukar det också reas ut massor av filter.

Mvh/Acke:)
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Tack för tipsen.

Jag undrade bara då jag hört att man ska vara söker på att skaffa ett bra filter så att det inte drar ner bildkvalitén...
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
B+W är ruskigt gedigna grejer med tyskt glas från Schneider-Kreuznach. Ett 58 mm kostar 540 bucks på Scandinavian, och det tycker jag är prisvärt.
 

kaatman

Aktiv medlem
Ett 77 mm till vidvinkeln, B+W flaskar loss på 869 bucks... Man kan köpa hela kameror för de pengarna...
Men visst älskar jag mitt filter! ;)
 

accipiter

Aktiv medlem
Köp ett cirkulärt och inte ett linjärt. Annars kan det hända att AFn på kameran inte vill vara med...
Ett cirkulärt är också en garanti för att exponeringsmätningen blir tillförlitlig. Mätare som får ljusinformation via ett stråldelningsprisma mäter vanligen alldeles galet med ett linjärt polfilter.

/Ragnar
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
kaatman skrev:
Ett 77 mm till vidvinkeln, B+W flaskar loss på 869 bucks... Man kan köpa hela kameror för de pengarna...
Men visst älskar jag mitt filter! ;)
Visst är det najsigt att vara prylbög, att kunna göra sig själv glad när man känner för det :)

Men jag fick pröjsa 940 för min sjuttiosjua :-|
 

kaatman

Aktiv medlem
Ja, då framstår ju min som köpt till ett vrakpris... ;)

Allvarligt - vi pratar om närmare 1000 kr för två oslipade glasskivor med gängad metallkant...? Hur kan man luras att börja med foto?

Tur att man inte ville ha 77 mm pol med varmton - då hade det slutat på ca 1800 kr!:D
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ja, vad säger man? Man blir förblindad och fördummad av det enkelspåriga konsumtionssamhälle man lever i. När man luras att hosta upp tusen spänn för en tuppnacke för att binda några flugor när laxen kostar 29 kr kilot på Ica. Eller knoddarna som betalar 4000 för ett grafikkort till datorn för att spela lite spel. Eller alla de som springer på Onoff för att köpa så kallade hembioanläggningar för 20-30 kkr. Eller att man köper cigarrer för en hundring stycket när man bara får cancer och dålig andedräkt.

Men man har ju liksom funnit sig i det.
 

ravi

Aktiv medlem
Har någon provat och misslyckats?

"Alla" säger att cirkulära polfilter är nödvändigt för att autofokus och exponeringsmätning ska fungera bra. Jag har testat en hel del med linjära polfilter på mina (Nikon) autofokuskameror, men jag har aldrig någonsin haft några som helst problem. Jag har en känsla av att det KAN inträffa problem vid speciella förhållanden (fråga mig inte vilka) men att det i normalfallet går bra med linjära polfilter. Är det någon som har andra erfarenheter av att använda linjära polfilter på autofokuskameror?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag har använt linjära polfilter på min Nikon F70 utan några som helst problem. Som jag har förstått det är det mest kameror som mäter genom en halvtransparent del av spegeln som har problem.

Men det känns ändå lite mer framtidssäkert att köpa cirkulära filter om man skulle vilja ha dem med ett annat hus nån gång.
 

accipiter

Aktiv medlem
Jag vill minnas att Nikon inte ska ha några problem med exponeringsmätningen och linjära polfilter.
I varje fall gäller det de äldre professionella modellerna F2 och F3.
Motsvarande Canonmodeller (F1 Old och F1N) däremot kräver cirkulära polfilter eftersom ljuset till mätcellen länkas av åt v ä n s t e r när det via spegeln nått prismat. Även Leicas spegelreflexer hade liknande egenhet, tror jag.
Hur det är med nyare Nikonmodeller och Canons EOS-modeller vet jag inte.
 

Gote

Aktiv medlem
Jag är lite intresserad av skillnaden mellan linjära och cirkulära polfilter, och då menar jag inte hur de matchar kameran, utan snarare vad det får för effekt på bilden. Upplys mig!!

Själv använder jag flitigt ett linjärt och det kan ju verkligen lyfta en bild! (Och min gamla Minolta har inga som helst problem med vare sig AF eller ljusmätning)

När jag testat cirkulära filter i affären får jag inte alls samma effekt. Någon som kan förklara vad ett cirkulärt polfilter egentligen åstadkommer?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Gote skrev:
Jag är lite intresserad av skillnaden mellan linjära och cirkulära polfilter...vad det får för effekt på bilden...När jag testat cirkulära filter i affären får jag inte alls samma effekt. Någon som kan förklara vad ett cirkulärt polfilter egentligen åstadkommer?
Det är exakt samma effekt. Om du inte får någon effekt i affären så beror det nog mest på att det inte är samma typ av motiv och ljus i affären som där du brukar fotografera.
 

Gote

Aktiv medlem
Tack för svaret Jim! Men jag kanske uttryckte mig lite oklart.

Vad jag gjorde i affären var att låna ett cirkulärt och ett linjärt och sen titta mig omkring mot diverse glasmontrar och dylikt. Med det cirkulära blev jag inte alls av med lika mycket reflexer som med det linjära.

Har du provat båda typerna skarpt?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Gote skrev:
Tack för svaret Jim! Men jag kanske uttryckte mig lite oklart.

Vad jag gjorde i affären var att låna ett cirkulärt och ett linjärt och sen titta mig omkring mot diverse glasmontrar och dylikt. Med det cirkulära blev jag inte alls av med lika mycket reflexer som med det linjära.

Har du provat båda typerna skarpt?
Jag har båda typerna, ett linjärt Hoya och ett cirkulärt B+W och de funkar likadant.

Roterade du verkligen filtren så att de uppnådde *exakt* samma grad av polarisation?
 

Gote

Aktiv medlem
Jag försökte, men jag kom aldrig dit. Jag tog iofs inte så mycket tid på mig, så det är möjligt att jag bara missade...

En annan fundering i sammanhanget: Om man har reflexer i flera ytor med olika riktning (tex ett fönster och en vattenpöl) och använder ett linjärt filter så blir man ju tvungen att välja vad man vill se. Blir det samma sak med ett cirkulärt?
 
ANNONS