Annons

Ljuset genom objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

tk_jkpg

Medlem
Är det så att ett zoomobjektiv jämfört med ett fast, ger en mörkare bild då jag ser genom ögonlinsen?

Jag fick mig nämligen en funderare efter att testat lite med närbildslinser på mitt zoomobjektiv. Jag hade tre linser (x1, x2 och x4) på och gick väldigt nära glödlampan på en bordslampa.

Plötsligt tyckte jag att bilden blev dimmig och riktade bort kameran direkt och kom och tänka på att det inte var så bra att göra som jag gjorde. Det blir ju en brännpunkt där inne. Det kan ju också vara så att det bildades imma av min utandning.

Har nu testat att fota efter händelsen och bilderna blir bra men undrar ändå om detta.

Utrustning:
Nikon F70, Nikkor 105/2.8, Sigma 28-105/4-5.6 D

Hälsningar
Tommy
 

Jeppe

Aktiv medlem
Nja...mörkare blir det ju eftersom i ditt fall har f2.8 på ditt fasta och f4 på ditt zoom...Kameran mäter ju alltid med största bländare och skillnaden mella f4 och f2.8 är en del..

Klart är att man inte ska rikta kameran mot starka ljusa föremål (såsom glödlampor på nära håll och solen) för då kan det göra ont i ögat..
 

tk_jkpg

Medlem
Ok, jag förklarar lite närmare.

Jag syftar inte på det färdiga kortet, utan just när jag ser genom kameran. Jag använder mig inte av nerbländning vilket innebär att jag ju får samma ljus i sökaren oavsett bländare.

Zoom är ju ljussvagare men behöver det innebära att själva bilden jag SER genom linsen blir mörkare?

Kanske är det en märkes/kvalitetsberoende sak?
 

Jeppe

Aktiv medlem
tommy.karlstedt skrev:
Jag syftar inte på det färdiga kortet, utan just när jag ser genom kameran. Jag använder mig inte av nerbländning vilket innebär att jag ju får samma ljus i sökaren oavsett bländare.
Nepp...som sagt.. kameran visar alltid motivet med största bländare...(om man nu inte har en äldre som har nedbländad mätning)

Det färdiga kortet ska ju bli likandant (exponeringsmässigt) vare sig om du använder f2.8 1/125 eller f4 1/60

Nej..det är ingen märkes/kvalitesberoende sak, utan beror helt enkelt på största öppning på objektivet.
 
ANNONS