Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HjÄlp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter

Aktiv medlem
Jag ska köpa ett nytt objektiv men jag kan inte bestämma mig! :confused:

kamera Canon eos 30

Jag väljer mellan:
Tamron 28-300/3,5-6,3

Alt

Canon EF 28-135/3,6-5,6 Is Usm

Vad ska jag välja???
Hilfe! :eek:
 

pjutsi

Avslutat medlemskap
Nöjd med min Canon

Jag har Canons 28-135:a och är relativt nöjd med den. Man får ju se den som någon slags semester/allround-glugg och i det avseendet är den ganska grym. Tecknar skarpt överlag om man håller igen öppningen lite.

Vet inte riktigt vad man ska säga om IS:en, kan tycka att det är ganska irriterande när den surrar igång och allt [sökarbilden] skakar till som bara den [tror att den testar/kalibrerar typ ändpositioner eller ngt]. Dessutom verkar den dra lite batterier. Men visst är det skönt att kunna handhålla lite längre alltså, har aldrig upplevt skakningsoskärpa med formeln 1/brännvidd + ett tidssteg.

USM:en är ursnabb som alltid. Vet inte hur Tamron står sig men har svårt att tro att de spöar USM. Canons AF-lösning överhuvudtaget är ju suverän [olåst avståndsring etc].

Men det är ett stort och tungt paket måste man säga. Okej det väger lätt vid sidan av ett motsvarande ljusgrått men jag brukar knäppa på den på en EOS 300 när man bara vill lattja och spara vikt. Då känns det som om platshuset ska falla isär i händerna på en. 72mm gänga är kanske kul så länge man inte ska handla 4 nya filter i ok kvalitet. Dessutom är det ganska klurigt att fota snapshots i smyg. Folk som vanligtvis vänder bort ansiktet från pocketkameror flyr närmast i panik från detta lilla monster. Jag tycker dock att det är skönt stabilt med tung optik.

Canon-objektivet är dessutom stenhårt byggt. Har straffat mitt på en rad olika sätt utan en enda tillstymmelse till gnäll.

Har som sagt ingen erfarenhet av Tamrons zoom, visst verkar det smart med ett så stort zoom-område men jag har fått uppfattningen att man ändå inte kan göra något vettigt längst ut på dem ändå. 28-135:an är perfekt för semestern och duger gott för lite till.

Lycka till / PJ
 

Peter

Aktiv medlem
Jo, kvaliten och stryktåligheten är definitivt en faktor att ta i beaktande. speciellt för egen del :rolleyes:
De känns ändå ofantligt svårt att bestämma sig. Tamrons optik är ju ganska omnämnd och jag får bättre macro funktioner med den. Å andra sidan så får jag toksnabb Af, Usm och Is med Canon...
Frågan naturligtvis vad jag ska fota men det vet jag ju inte riktigt, där lämnar då tamron ett större spelrum. Jag kan tänka mig att jag blir nöjd med vilket jag än väljer men man vill ju ha det som passar mig bäst.
måste nog se ut såhär: :confused: ett tag till
Kom gärna med mer åsikter!
 
ANNONS