Annons

Förstoring från dia

Produkter
(logga in för att koppla)

niklas

Ny medlem
Jag är ganska ny på området och efter att ha hämtat min första pappersförstoring från dia, fick jag lite att tänka på.

Jag lämnade in diat på en lokal fotobutik som skickade det till Kodak Fotoservice. Kopian är i formatet 20x30.

1. Jag trodde att det skulle bli en uppkopiering medelst förstoringsapparat och fotopapper, vilket fotobutiken också hävdar. Men varför är det då ett tydligt "grid" av punkter på kopian ? Tänk er pixlarna på en datorskärm, fast med ett vitt tunt rutnät lagt ovanpå så att varje pixel blir isolerad, supersymmetriskt. Borde inte fotopappret och förstoringensprocessen ge ett kontinuerligt resultat (vilket de andra förstoringarna 10x15 uppvisar, och vad jag är van vid från förstoring från negativ).

2. Kontrastomfånget är inte heller vad jag förväntade mig. Är det generellt sett "svårt" med papparskopior från dia ?


Niklas - Förbryllad
 

Helena

Aktiv medlem
Jag blev jättebesviken när jag fick tillbaka mina bilder också... fast min besvikelse låg mer i att bilden inte alls såg ut som dian... men dom på odenlab hävdade att det alltid blev så... Så jag har gett upp mina diafantasier...
 

acke

Avslutat medlemskap
Digiprint-kopior

Niklas, det du har fått är en s.k. "Digiprint"-kopia (eller vad Kodaks motsvarighet hetet...). Det är mycket riktigt en digital utskrift i halvtaskig upplösning på fotopapper. Jag har aldrig gillat digiprint.

Det finns seriösa lab som gör riktiga Ilfochrome-kopior, kopierade på konventionellt sätt (sök efter dem på nätet). Lite dyrare förstås, men resultatet blir fantastiskt bra, så länge diat inte är alltför kontrastrikt.

Ilfochrome går bra att köra hemma i eget lab oxå, med utmärkt resultat. Det finns beskrivet i en annan diskussion i forumet.

Mvh/Acke:)
 

Olivlunden

Aktiv medlem
Jag har gjort flera Ilfochrome-kopior från dia hos Fujifilm och har hittills varit mycket nöjd. Jag har gjort förstoringar i format upp till 70x50 och aldrig blivit missnöjd. Jag vet inte hur andra labb gör men av vad jag har förstått skickar Fujifilm originalen till labbet i Tyskland för att framkalla dem där. Från det att man har lämnat bilden för förstoring tar processen vanligtvis runt två veckor tills dess att du får tillbaka bilden. En förstoring i 70x50 går på 400 kronor vilket är ganska dyrt, så om någon har förslag på billigare framkallning är ni välkomna att höra av er :(
 

rescuemarcus

Ny medlem
Ilfordchrome

Man kan göra papperskopior från dia på ett antal sätt, tex digitalprint, ilfo-/cibachrome eller med repro.
Fotomax gör ilfo-/cibachrome vilket är en dyr men mig veterligen den bästa lösningen. Digitalprint har ju nackdelen som nämnts ovan. Repro innebär att man fotar av diat med neg.film och sedan gör papperskopia från negativet. Negativ färgfilm har ju inte alls samma exponeringslatitud som diafilm och bla därför blir kopiorna inte särskilt bra (men billiga).
Ska man göra en förstoring från dia och vill ha den bra så är det ilfo-/cibachrome som gäller.

Fotomax tar 3 arbetsdagar på sig (cibachrome) och görs i butiken på Olof Palmes gata i stockholm. Priser och sånt kan ses på deras hemsida, men det går från 160 till runt 400 om jag inte missminner mig.
 

annerborn

Avslutat medlemskap
Erfarenheter av Ilfochrome

Jag har precis bestallt prylar for att gora mina egna Ilfochrome kopior fran DIA. Ar det nagon som har erfarenheter av att anvanda Ilfochrome? Vad skall man tanka pa?

/ Nicke
 

walter-g

Aktiv medlem
egna ilfochrome kopior

:) Jag har ett eget hemlabb för ilfochrome,eller Cibachrome som det tidigare hette.Medtoden togs fram av läkemedelsföretaget CibaGeigy.Jag har jobbat hemma med cibachrome i snart 8 år.Dom första kopiornqa var bedrövliga.Man hade bråttomt att få fram resultatet och glömde använda hjärnan.Numera gör jag fina kopior upp till 40x50 cm.Jag har en Durst 607 color förstoringsapparat,olika färgtrummor och ett par agiteringsmotorer för att slippa rulla trummorna för hand.Olika maskramar,en riktig bra skärpeinstlupp och lite annan kringutrustning behövs också,exvis sköljkar och tillgång till tempererat vatten, efterbetraktningsfilter m.m Kom också ihåg olika grundinställningar för diafilmerna.Testa!Kodak ektachrome och exvis Fuji Velvia är inte lämpliga att köra på samma filterinställning på först- apparaten.Mycket kan sägas om det här.Hör gärna av dej igen vid behov.Dyrast i längden blir pappret.Men det är roligt att själv ta fram resultatet.Det finns givetvis dyra hjälpmedel för både framkallning och färganalysering,men plånboken avgör..Läs noga igenom Ilfords egen Cibainstruktion(häfte som kostar)
 

walter-g

Aktiv medlem
:) Helena-Ge inte upp!
Du ska begära Ilfochromekopia!(fd Cibachrome)
Testa ett kanondia hos Crimson i Stockholm.Innan jag började göra dessa själv,anlitade jag Crimsom.Dom är lite dyra-men suveränt bra!
 

walter-g

Aktiv medlem
Hej!
400 kr för ett 50x70 Cibachrome är inte särskilt dyrt.Jag skulle nog också ligga i närheten av den summan som duktig amatör..Cibakopiorna är extremt ljuståliga och har lång livslängd.
 

acke

Avslutat medlemskap
Re: Erfarenheter av Ilfochrome

annerborn skrev:
Jag har precis bestallt prylar for att gora mina egna Ilfochrome kopior fran DIA. Ar det nagon som har erfarenheter av att anvanda Ilfochrome? Vad skall man tanka pa?

/ Nicke
Jag har skrivit några Ilfochrometips i en annan diskussion: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=219&perpage=15&pagenumber=1

Några korta tips:
1. Använd polyesterpappret. Det är dyrare än det vanliga plastpappret med ger också mycket snyggare resultat. Polyesterpappret är högblankt med en pärlemorliknande lyster. Dessutom är polyesterns ljusbeständighet suveränt bra.
2. Håll temperaturen inom max en halv grad.
3. Det är framkallningstiden som är mest kritisk. Rekommenderade blek- och fixtider är minimitider, de kan överskridas utan att bilden förändras.
4. Bedöm alltid bilderna i torrt tillstånd. Våta bilder har ett tydligt rödstick. Jag föredrar att bedöma färgerna i fullt dagsljus.
5. Pappret är mycket repkänsligt i vått tillstånd.
6. Börja med bilder med låg kontrast. Ilfochrome är kontrasthöjande. Dior med hög kontrast kräver mycket efterbelysning/pjattning.
7. Det är lättare att få bra resultat från aningen överexponerade dior än från underexponerade.
8. Ilfochromebilder slukar ljus. Hänger du en bild på väggen så bör du ha en stark belysning på den. Helst en spot snett uppifrån.

Ilfochrometekniken har funnits rätt länge, minst 20 år, men är fortfarande den bästa konventionella tekniken för att producera papperskopior från dia. Tycker jag. Det finns inte mycket som slår en välgjord Ilfochrome-polyesterbild...:)

Kör hårt och fråga om det kör ihop sig!
Mvh/Acke
 

strofse

Aktiv medlem
Medan denna dia-disskussion pågår kan jag passa på att fråga hur det är med förstoring av dia på hemmafront. Jag satt och funderade lite men kom inte på nått vettigt svar så jag tänkte fråga.

Kan man förstora dia i en förstoringsapparat som egentligen bara klarar s/v. Dian är ju redan positiv så behöver man verkligen ett färgblandingshuvud? Eller är jag helt ute och cyklar? (Är jag säkert)

/Anders
 

skalmac

Aktiv medlem
ORWO hade ett papper för 10 årsedan som man kunde göra svartvita kopior direkt från färgdia, DÅ behövde man inte filtrera, men för färg gör man nog det (har ingen erfarenhet av det)
 

acke

Avslutat medlemskap
strofse skrev:
Kan man förstora dia i en förstoringsapparat som egentligen bara klarar s/v. Dian är ju redan positiv så behöver man verkligen ett färgblandingshuvud? Eller är jag helt ute och cyklar? (Är jag säkert)

/Anders
Man måste ha någon slags färgjusteringsmöjlighet när man kopierar från dia (liksom från färgneg). Det går dock att köra i en svartvit apparat som har filterlåda. Då lägger man manuellt in lämpliga färgfilter i lådan. Det funkar bra, även om det förstås är bekvämare med ett riktigt färghuvud.
Mvh/Acke:)
 

strofse

Aktiv medlem
Mjo, du har nog rätt. Men min tanke var typ, att se förstoringsap. som en slags projektor, och diaprojektorn har väl inge färgblandingsfilter? Inte min gamla iallafall. Ändå ser bilden ut som den ska på duken. Fast såklart, fotopapprets egenskaper går nog inte att jämföra med en duk..

Är kanske fortfarande ute och cyklar.
 

strofse

Aktiv medlem
Oj, såg inte ditt svar Ulf. Mitt senaste var menat som ett svar på Joachims inlägg.

Men nu fick jag lite klarhet i det här tack vare ditt svar! Filterlåda samt filtersats har jag ju, så det blir till att pröva sig fram lite då :)

Tack för hjälpen!

/Anders
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Att du ser bilden från projektorn som neutral i färgerna beror på vår hjärnas förträffliga förmåga att se vad den vill se. Den justerar helt enkelt färgbalansen, på samma sätt som vi inte ser gult från vanligt glödlampsljus, men vår kamerafilm gör det.
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Nej, sluta, vad är det du säger? Det får inte vara sant! Lämnade en dia till Kodak i fredags för förstoring till 20x30, och den ska jag stå med nere på fotoklubbens fikabildstävling om några dagar!
Vad var felet? Har du fått någon förklaring? Hur ser bilden ut på långt håll? Någon förändring i färgerna??
 
ANNONS