Annons

Fegisar...

Produkter
(logga in för att koppla)

Malm

Aktiv medlem
Alex och Henrik:

Skulle kanske ta upp det där i en egen tråd istället för att förstöra denna?

/Malm
 
Senast ändrad:

Loj

Aktiv medlem
Haraldus skrev:
Loj,
Det är klart att jag syftar på de kommentarer bl a du kommit med. Jag tycker inte att det du skrev, skrevs i en positiv eller konstruktiv anda. Hur kan du skriva ”osmakliga fluktisbilder” om de bilderna? Det låter som om jag smugit mej in och tagit porrbilder i smyg…
Men konstruktiva kommentarer fick jag från annat håll och jag fick väldigt konstruktiva mail i det ärendet.
Jag tycker inte att ditt inlägg i denna tråd är vare sig positivt eller konstruktivt. Nu beskyller du mej alltså för att ljuga. Du går in i en hopplös försvarsattityd som hindrar dej från att föra denna tråd vidare.

Faktum är att jag varken skulle bry mej om positiv eller negativ kritik från dej och jag ser därför denna diskussion med dej som avslutad.


Äh lägg av, Harald!

Att du är så snabb att avsluta debatten visar att du inte har något att komma med. För att använda dina egna ord, så "ljuger" du.

Jag har inte beskyllt dig för att vara en "pervers fluktare" - var och en som är läskunnig kan i tidigare tråd om "vad som hör hemma på sidan..." läsa min bedömning av "Prästgatan". Att du sedan uppfattar det jag skriver på ett förvrängt sätt kan du aldrig lasta mig för. Orden "Det låter som om jag smugit mej in och tagit porrbilder i smyg" är rakt igenom dina. De står för dig, dion tolkning och dina erfarenheter. Det säger rätt mycket om dig, Harald. Men ingenting om mig. Jag skall ha den goda smaken att inte kommentera dem, men nog funderar jag en del...

Att sedan skriva, som jag gjorde, att jag uppfattar dina bilder som "ganska osmakliga fluktisbilder" - vilket jag står för - är ett kosntruktivt om än tufft sätt att säga bildtypen har påtagliga brister. Jag kan vara ännu tydligare: Gå närmare ditt motiv, förbättra arbetet med skärpan, filtrera bort färgsticket och var tydlig med att du har en kamera och har för avsikt att fotografera så att de som plåtas blir - eller har en chans att bli - medvetna om det. Du skriver i tidigare nämnda tråd att du hade kameran runt halsen och att du hade en trådutlösare dold i jackfickan. Dokumentärbilder? Fluktisbilder? Var och en får svara för sig. I min mening var de i alla fall tekniskt sett under all kritik och innehållsmässigt ganska intetsägande.

Du skriver i ditt inlägg att du inte kommer att bry dig om kritik från min sida framledes. Tja, det är ju ett sätt att hantera negativ kritik. Påminner lite om strutsens påstådda sätt att bemöta skrämmande upplevelser.
Men sannolikheten att jag skulle kommentera dina bilder igen är minimal. Det finns tre skäl:

1. De du just nu visar lämnar mig ganska oberörd.
2. Det sätt du hittills bemött min och andras negativa kritik har varit oerhört omoget, nästan pinsamt...
3. Jag vill inte eftersom jag inte vet hur du nästa gång skulle förvränga mina ord!

En skön helg med många fotomotiv!

önskar


Janne
 

Haraldus

Aktiv medlem
Loj,
Jag trodde att du hade fattat att det var slutdiskuterat mellan oss. Ser mej dock tyvärr nödsakad att göra ytterligare några klarlägganden beroende på dina fortsatta påhopp.
Jag konstaterar att du anklagat mej för att vara en pervers fluktare men du står inte för vad du skrivit. Det du skrivit ger intrycket att jag skulle tagit osmakliga porrbilder i smyg. De bilder det gäller är några interiörer från Hemköp. Du har ingen saklig grund för dina anklagelser. Orsaken till dina skriverier måste alltså sökas på annat håll. Kanske är du en elak person som vill hävda dej på detta sätt.(Vad du skrivit kan läsas i tråd ”Saker som inte hör hemma…”)
Vidare konstaterar jag att du anklagar mej för att ljuga, dvs du projicerar dina egna misstag och problem på mej. För att lösa dessa dina problem passar knappast detta forum utan för detta vill jag hänvisa dej till psykologisk expertis.
Enligt normal mänsklig kodex borde du be mej om ursäkt för dina plumpa övertramp men för detta krävs det både mod och karaktär. Kolla förresten in vilket fin problemlösning Jörgen Härmälä gjorde efter att han och jag ”pratat förbi varandra” vid bildbedömning av bilden ”Fartyget ankommer”. Efter detta känner jag en väldig sympati och respekt för Jörgen och jag tvivlar inte ett ögonblick på hans ärlighet och goda vilja!
Vad gäller dina rättstavningsproblem kan jag rekommendera dej att först skriva dina inlägg i en textbehandlare med stavningskontroll. Kopiera sedan in texten i forumet. Men förresten, glöm det för jag vill ändå inte läsa dina okväden i fortsättningen.
Till sist. Tack alla för allt stöd!
/Harald
P.S. Så här skrev Joakim Malmdin I tråden ”Kommentarer”:
”Att du har en söt tjej är liksom inte intressant nog. Hitta på något! Fundera över bakgrund och komposition, experimentera med färger, låt henne inte titta in i kameran hela tiden, överraska henne och ta bilder när hon inte vet om att hon är iakttagen, byt miljö, gå närmare, gå åt sidan, kryp på golvet, gå ut. Låna några böcker och lär av dem som ägnat sina liv åt konsten att avbilda människor i sin omgivning.”
Grattis Loj! Här har du alltså ytterligare någon som du skulle kunna försöka odla dina interna problem på! D.S.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Nu är det bra va?

I fortsättningen får vi kanske stänga sådanahär diskussioner direkt om det urartar i rena påhopp mellan medlemmar. Fotosidans forum är ju tänkt som ett forum där man kan diskutera foto, utrustning, tekniker och annat som rör fotografering. Naturligtvis kan man även diskutera bildkritik och olika uppfattningar om hur man ser på bilder, men det får aldrig gå så långt att vi börjar hoppa på och anklaga varandra för detta skapar i det långa loppet en sämre atmosfär bland medlemmarna.

Nu har vi haft ett antal trådar på sistone som spårat ut och det är ju inte så kul att sitta och reta upp sig på. Så därför kan vi väl tänka både en och två gånger innan vi kastar ur oss något som kan uppfattas som stötande. Eller är det så att ni saknar diskussionsämnen och därför känner att ni måste uttrycka era tankar om andra medlemmar?

Så kom igen nu och diskutera något som är mer intressant.
 
ANNONS