Annons

transportera

Produkter
(logga in för att koppla)

erhu

Aktiv medlem
Att bara runt pa sina prylar kan som bekant(?) vara krangligt nar man
vill bara de bekvamt, nagorlunda stot/vatten-sakert men samtidigt ha
prylarna lattillgangliga

De flesta av er brukar sakert ha grejerna i nan form av typ Lowepro
rygga men det ar inget riktigt alternativ for mig eftersom jag oftast
har tusen andra prylar med mig samtidigt. Vad jag brukar gora ar att
stoppa ner alla kameragrejer i typ Lowepro:s losa objektivfodral,
huset i en TopLoadzoom AW(?) (den dar storsta) osv och sen bara kora
ner i min vanliga rygga. Det ar smidigt pa sa satt att jag kan sjalv
valja hur mkt av prylarna jag vill ha med men det ar jakligt osmidigt
nar man ska ha med sig flera objektiv osv da ryggan snabbt blir
knokfull av bylsiga fodral.

Fragorna lyder:
*finns det nan smart fotoryggsacksvariant som har plats for andra
prylar? den dar Loweprovarianten m ryggsack overst och kameraprylar i
botten funkar inte riktigt for mig pga att kameradelen ar for liten +
att jag inte tycker den funktionellt satt duger for hardare aventyr).

*vad anvander alla andra i motsvarande situation?

*Ar det nan som ar bekant med sana dar insatsvarianter till ryggor
?(jag vet att atminstone Tatonka har en). Ar de funkis? Stora nog till
ett alldeles for stort hus +ett par objektiv?

*Ska jag se over mitt fotograferande och salla battre innan jag ger
mig ut...?

undrar
/erik
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Här är en bild på Tatonkainstatsen. Mer än så tycker jag inte skall behövas om man vill vara lättrörlig och tycker att det är ok att förvara grejjerna isärplockade.

Men denna instats kan du använda din "vanliga" säck.

Insatsen köpte jag för flera år sedan på Naturkompaniet på Hantverkargatan i Stockholm

När jag kommer att åka skidor i vinter så kommer jag att använda denna kombination eller Topload zoom tillsammans med BlackDiamond Snowpack (www.bdel.com). Den ryggsäcken har ett par extra fickor för film, blixt etc plus att den sitter extremt bra på.

/david
 

Bilagor

Henric86

Avslutat medlemskap
Bärproblem är definitivt ingenting som får gå ut över fotograferingen. Desvärre är det ett stort problem eftersom de är så ***** tungt med min lilla klena rygg. Har provat lite olika och dragit lite olika slutsatser.
Ryggan bojkottade jag totalt. Många säger det är kanonbra, men det gick inte för mig. Hur ska man få tag i grejerna om motivet kommer traskande?
Axelväska gick inte heller, fast det använder jag fortfarande. Den sväljer allt, men snedbelastning är ingenting att leka med. Bitvis har jag fruktansvärt ont i ryggen.
Därför kompromissar jag nu. Eftersom mitt Canonhus väger en del hänger jag det över ena axeln, och på den andra har jag en mjuk axelväska. I den kan man ha tele och extra kamerahus. Utanpå fickor för film. Kanonbra, jämn viktfördelning. Och bilden hinner man ifatt, förhoppningsvis...
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
15 och fruktansvärt ont i ryggen. Är du säker på att det är så klokt att skrota ryggsäcksidén? Speciellt med dina proffsambitioner. Varför inte köra ryggsäck och komplettera med något slags magväska för kameran?
 

gunte

Aktiv medlem
Det enda egentligen rätta svaret är förmodligen att det inte passar så bra att utöva två aktiviteter samtidigt..något blir lidande hur man än gör..men en kompromiss kan vara som en del proffesionella fotografer gör ..en ryggsäck för övrig utrustning och en mindre väska på mage/bröstkorg med fotoutrustning som sitter i ryggsäckens sele..men som sagt det är ingen höjdare att t.ex fiska och fotografera samtidigt..
mvh/gunte..
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Jo, det får väl bli läge att tänka om snart. Har funderat på det där med magväska/midiebälte, jag blev rekomenderad det förrut, men tycker det känns lite konstigt. Opraktiskt, minst sagt.
Sen måste jag fråga hur ryggan egentligen ska användas. Är det meningen att man ska kränga av sig den, öppna blixtlåsen, montera på lämplig glugg och sedan dra igen låset och sätta på sig ryggan igen? Eller ska man göra en dödsoperation, att försöka klia sig på ryggen, men risk att få nackproblem som man aldrig skulle kunna uppnå med axelväska? :) Snacka om tid. I axelväskan kan man ha alla gluggarna utan objektivlock uppåt, så det bara är att haka på huset. Blir otroligt smidigt.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
I ryggsäcken så kan du ha ett objektiv monterat och skjutklart så slipper du montera på det när situationen uppstår. Beredskapstiden blir ungefär den samma med en exempelvis MiniTrekker som med en axelväska. Se tex Elmfeldts artikel om transport under Lära i menyn.
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Tack för tipset om artikeln under Lära. Har varit och läst den nu, men dock inte blivit mycket klokare. Naturligtvis är det för kroppen bättre med jämn viktfördelning på ryggen, men praktiskt är det inte. Var för nått halvår sedan och tittade på en rygga från... tja vad var det nu igen. Idén som försäljaren proppsade på var att jag skulle kunna ha min tele påmonterad och samtidigt snabbt komma åt den. Men att slänga av och på med ryggsäcken, hur smidigt är det?
Som det stod i artikeln, var författaren lite avundsjuk på den överblick man kan få i en axelväska. Och vist stämmer det! Men desvärre provade jag att både ha ryggan på ryggen och kamerahuset på axeln, och det funkade ju inte. Det gled och krånglade. Och att ha kameran nedpackad, det kallar jag oflexibelt.

Var föresten inne och tittade på dina bilder. Måste berömma "i Båtskjulet". Otroligt bra bild...
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Om du menar 80-200/2.8 som tele så kan du använda TopLoad Zoom. I den får du plats med hus + objektiv monterat. Men det tar stor plats, så du får inte plats med det i Haglöfs Tight M, under det måste bli minst L/XL.

Att kränga av ryggan och hämta upp grejjerna är inget problem. Det tar ngn minut. Egentligen så finns inget alternativ. Möjlightvis att ha TopLoad på magen, men det tror jag inte på när man åker utför.
 

FredrikB

Aktiv medlem
didg skrev:
Har någon provat runner-väskan från Lowe? Den verkar smidig men jag har aldrig sett den i någon vanlig affär.
http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=45086
Jag köpte en LOWE midjeväska för många år sedan, och den är suverän när man vill ha händerna fria. Jag tror ju inte att just den modellen finns kvar :rolleyes: men principen att bära väskan på magen passar mig perfekt. Jag har haft den på långresor och fjällvandringar, och den gör det möjligt att ha en ryggsäck med övrig packning och all fotoutrustning på magen, nära till hands och händerna fria.

I vanliga fall har jag en liten Tamrac-väska för hus och 2-3 objektiv, men när det blir fråga om lite mer strapatsliknande utflykter kommer LOWE-väskan fram.

/Fredrik
 

Ingo

Aktiv medlem
Väskor och insatser

Företaget Kinesis i USA www.kinesisgear.com tillverkar en rygga gjord för lite foto och lite annat samt en massa andra "bära på fotoprylar"-utrustning. Naturligtvis finns det inga återförsäljare utanför USA :mad:, men jag tror det går att webb-beställa grejorna...

Domkes väskor har lösa insatser vilka går att köpa lösa och sedan placera i valfri väska/rygga. Dessa kostar några hundra stycket och säljs av bl a www.atphototech.se.

För den som vill vara "mer redo" borde man väl kunna fästa en top-load väska i ryggans midjebälte med det objektiv man använder mest... Har länge fuderat på hur man skall få med sig både kameran och lunchen ut på tur, men inte hittat någon hållbar lösning. Oftast blir det en tripp tillbaka till bilen när magen protesterar för mycket. Har letat med ljus och lykta efter en rygga med ordentliga fickor och kraftigt bärsystem, men som inte är av fjälltursstorlek, men inte hittat någon vettig. Framtills jag gör det blir en LowePro rygga som gäller, och det funkar i alla fall skapligt...

/Ingemar
 
ANNONS