Annons

S/V Film?

Produkter
(logga in för att koppla)

marckus

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag tänkte nu prova på och ta lite bilder med svart/vit film.

Kameran är en Minolta 404Si med ett 35-80/4-5,6 och 100-300/5,6-6,3 objektiv..

Det jag funderade på vilken märke som jag borde prova och lite allmäna tips när det gäller fotografering med svart/vit film...

Är ganska ny inom fotografering men får tips av kompisar.. Men tänkte höra med er kunniga här på fotosidan .. :D

Mvh
Marcus Eklund
 

BiNo

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag är ingen expert, långt ifrån, är också nybörjare, men kanske har några råd. Det beror ju också på om du skall framkalla själv, eller om du lämnar in din film för framkallning. Jag beställde en film från scandinavienfoto.se som var väldigt bra, men sen visade det sig att när jag skulle framkalla den på 1 timmas framkallning, så var det superdyrt, och han i affären rekomenderade mig att köpa en annan sorts svart/vit film som är billigare att framkalla. Det jag hade köpt som var så dyrt var för pressbilder, men annars en väldigt bra film. Nu kommer jag inte ihåg namnen på dom respektive filmerna, men fråga där du brukar framkalla. Kanske inte detta hjälper dig mycket, men ändå..:) Lycka till med dina svart/vita, själv har jag precis laddat upp 3 här.
 

marckus

Aktiv medlem
Tack för ditt svar.. Det finns en hel del olika s/v filmer har jag sett..

Ta och införskaffa den som ligger i mitten av priserna och testa den..

Dina bilder är riktigt trevliga.. :) ..

Mvh
Marcus
 

Maverick

Aktiv medlem
Det finns två grupper av svartvit film med en stor avgörande skillnad. Det finns SV-film för framkallning i vanlig c-41(färgframkallning) och sedan finns det för framkallning i SV-framkallning. Det är den senare som är dyr att lämna in för framkallning. Detta beroende på att framkallningen görs för hand. Sa expiditen att det var pga det var pressfilm så visste han antagligen inte riktigt vad han pratade om eller också orkade han väl inte förklara.

Har man inga planer på att framkalla själv så är naturligtvis den första gruppen att föredra, eftersom det inte blir dyrare än för vanlig färgfilm. Dock är det inte att rekomendera att skicka in filmen med påse eftersom det kan bli färgstick på papperskopiorna om maskinen får husera fritt. Bättre då att lämna in den på en bra fotofirma.

Den andra gruppen lämpar sig väl om du ska framkalla själv eftersom utbudet av film är mycket högre.

Beroende på vilken teknik man tänker använda sig av är det inte särskilt komplicerat. Har man en neg-scanner så är det senare säkert att föredra, då utrustningen för att enbart framkalla negativen inte kostar mycket mer 500:- om man snålar lite och handlar det mesta på clas ohlson. En framkallningsdosa, termometer och lite kemikalier är det enda som behövs. Samt ett kolsvart rum förstås. Men ska man bara ladda filmen i dosan räcker det med att stänga in sig i en mörk garderob. Det finns också speciella säckar att köpa där man stoppar in prylarna och händerna medans man laddar dosan. När dosan väl är laddad så kan man arbeta i dagsljus.

Kodak har två filmer för framkallning i färgbad och illford har en (XP2).

Mycket nöje.

/Maverick
 

marckus

Aktiv medlem
Hejsan!

Tack för det trevliga och mycket informationsrika svaret..

Provar nog den första S/V filmen (den billigare).. Nu har jag bara enbart testat och köra film via snapsend.se och jag har frågat dom om S/V film och dom sa att filmen måste klara som sagt C-41 men dom blir oftast mer gula än svart/vita..

Men iallfall tack för svaren och ha en trevlig helg!

Mvh
Marcus
 

Helena

Aktiv medlem
marckus skrev:
Hejsan!

Jag tänkte nu prova på och ta lite bilder med svart/vit film.

Kameran är en Minolta 404Si med ett 35-80/4-5,6 och 100-300/5,6-6,3 objektiv..

Det jag funderade på vilken märke som jag borde prova och lite allmäna tips när det gäller fotografering med svart/vit film...

Är ganska ny inom fotografering men får tips av kompisar.. Men tänkte höra med er kunniga här på fotosidan .. :D

Mvh
Marcus Eklund
Bra och kontrastrik svartvit film är Tri-X...
Mer "plattare" men mycket fina korn är T-Max (som jag använder).
Undvik mysko märken...

Ilford SFX är en skön film att fota porträtt med om man använder ett rödfilter... Dock lite väl dyr.

Agfa har en svartvit diafilm (agfa Scala)

Men kör med Trix frå början tycker jag..


c-41 filmerna ser bara sepiationade ut efter att dom är körda i maskinen i labbet... Vilket kan passa bra ibland...
 

Olle

Aktiv medlem
Om du skall välja någon traditionell S/V film eller en av C41 typ beror bl a på om du tänker framkalla filmen (obs att jag menar filmen, inte kopiorna) själv eller låta ett labb göra det.

Det finns tyvärr ingen standard för framkallning av traditionell S/V film. Labben framkallar inte varje film individuellt (skulle bli alltför dyrt) utan kör med samma framkallning för dom flesta filmer. Har du tur blir resultatet bra, men i dom flesta fall får du mycket bättre resultat om du framkallar själv i en för filmsorten lämplig kombination av framkallare/tid/temperatur.

C41 däremot är en standardiserad framkallningsprocess framtagen för neg färgfilm. All film blir likadant framkallad, oavsett labb. Eftersom samma process som för neg färgfilm används kan du även få kopior till en billig penning. Dock riskerar du färgstick då bilderna kopieras på färgpapper. Vid kopiering på S/V papper (t ex om du kopierar själv) slipper du färgstick.
 

Olle

Aktiv medlem
En annan fördel med C41 S/V film är att exponeringstoleransen är mycket stor. Du kan med bra resultat exponera mellan åtminstone ISO 100-800 för ISO 400 film. Negativen blir visserligen mer eller mindre mörka och kräver olika lång exponeringstid vid kopieringen men de går fortfarande att kopiera med bra resultat.

Själv föredrar jag Ilford XP2 Super. Den är dock inte gjord för att kopieras på färgpapper. Om du t ex vill lämna in filmen till ett snabblabb för även kopiering på färgpapper rekommenderar jag i st Kodaks amatörvariant av C41 S/V film. Jag minns tyvärr inte vad den heter. Den är avsedd att kopieras på färgpapper och risken för färgstick på kopiorna är mindre.
 

Olle

Aktiv medlem
Ett litet tips för landskapsfotografering med S/V film. Prova att använda ett gul- eller orangefilter vid blå himmel med moln. Himlen blir mörkare och kontrasten mellan moln och himmel blir större.
 

Helena

Aktiv medlem
Olle skrev:
Om du skall välja någon traditionell S/V film eller en av C41 typ beror bl a på om du tänker framkalla filmen (obs att jag menar filmen, inte kopiorna) själv eller låta ett labb göra det.

Det finns tyvärr ingen standard för framkallning av traditionell S/V film. Labben framkallar inte varje film individuellt (skulle bli alltför dyrt) utan kör med samma framkallning för dom flesta filmer. Har du tur blir resultatet bra, men i dom flesta fall får du mycket bättre resultat om du framkallar själv i en för filmsorten lämplig kombination av framkallare/tid/temperatur.

C41 däremot är en standardiserad framkallningsprocess framtagen för neg färgfilm. All film blir likadant framkallad, oavsett labb. Eftersom samma process som för neg färgfilm används kan du även få kopior till en billig penning. Dock riskerar du färgstick då bilderna kopieras på färgpapper. Vid kopiering på S/V papper (t ex om du kopierar själv) slipper du färgstick.

Har fotograferat en hel del med både traditionell svartvit film och c41 film...
Har framkallat själv och lämnat in rullarna...

Har aldrig varit med om en film som inte ändrat maskinen... det är så enkelt... en liten ändring på en knapp bak på maskinen ändrar tiden...
Svartvit filmframkallning är relativt snabb... Färglabb (storlabb) är ibland så snyltiga att dom kortar ner framkallningstiden så att neggen blir tunnare... detta minskar ner kopieringstiden och därigenom så kan du köra fler bilder per minut...

C41 filmerna (har provat XP2 och T-MAX CN) ger jag inte så mycket för...
Kornet är otroligt fint då dom är uppbygda av bläck (eller vad man nu ska säga) istället för silverhalogenider... Men otroligt svårt att kopiera från...
Vill man kopiera neggen själv på svartvitt papper så finner jag ialla fall att dom är väldigt svåra att få till kontrasten i... väldigt platta liksom...

Men en bra nödlösning...

Exponeringstoleransen är jättebra så det är en felsäkerfilm ialla fall men det är nog det enda :)

// Heléna
 

Olle

Aktiv medlem
"Har aldrig varit med om en film som inte ändrat maskinen... det är så enkelt... en liten ändring på en knapp bak på maskinen ändrar tiden..."

Helena, jag vet inte så mycket om framkallningsmaskiner. Tacksam om du kunde förklara vad du menar.

Att färglabben kortar ner framkallningstiden har jag inte hört talas om. Det borde ju i så fall påverka även färgbilder och inte bara C41 S/V bilder.

Jag har inte haft något problem att kopiera C41 filmer. Ibland behövs dock ett stegs högre kontrast på papperet än för "vanliga" filmer.

I t ex USA och Storbritannien är S/V C41 filmer mycket populära. Jag tror att det är mest bland konservativa svenska fotografer som dom inte har slagit igenom.
 

Helena

Aktiv medlem
Olle skrev:
"Har aldrig varit med om en film som inte ändrat maskinen... det är så enkelt... en liten ändring på en knapp bak på maskinen ändrar tiden..."

Helena, jag vet inte så mycket om framkallningsmaskiner. Tacksam om du kunde förklara vad du menar.

Att färglabben kortar ner framkallningstiden har jag inte hört talas om. Det borde ju i så fall påverka även färgbilder och inte bara C41 S/V bilder.

Jag har inte haft något problem att kopiera C41 filmer. Ibland behövs dock ett stegs högre kontrast på papperet än för "vanliga" filmer.

I t ex USA och Storbritannien är S/V C41 filmer mycket populära. Jag tror att det är mest bland konservativa svenska fotografer som dom inte har slagit igenom.




Vad jag menade är att jag inte varit med om att få tillbaka felframkallade negg från labben... Det är enkelt och går snabbt att ändra framkallningstiden på maskinen... Säg att du kör en Ilford Delta 3200 i ID11 framkallare... den tiden ligger på en 13 minuter tror jag... medans tmax ligger på 7 minuter... ökar du temperaturen så kortas juh tiden...

Men det är stor skillnad och den skulle märkas...
Jag litar på labben att dom vet vad dom gör... Skulle jag vara osäker så skulle jag lämna in bilderna till ett annat labb...

C41 tiden menade jag alla C41 filmer...
 

ma59

Aktiv medlem
När fotobutikens personal pratar om "sv/v film för pressbilder" antar jag att det är Kodak Tri-X som avses, då den är en av de (tidigare i all fall) vanligaste och slarvtåligaste filmerna.Dvs den kan framkallas i många olika framkallare med gott resultat, och dess kornstruktur ger bilder med "sting" eller vad man ska kalla det.Dessutom kan den med bra resultat exponeras efter högre ISO-tal (kompenseras genom att framkalla lite längre tid) vilket ofta behövs i pressammanhang.
Även Kodak T-Max 100 & 400 är mkt bra filmer, finkornigare än Tri-X och med lite jämnare tonskala, lite mer "konstkänsla" kanske man kan säga.

C-41 finns det flera att välja bland.De jag provat, och använder rätt mycket är Kodak T-400CN & Konica VX400 Monochrome.Båda är extremt finkorniga, och har som andra nämnt stor tolerans för felexponering.Jag brukar köra efter ISO 320 för en nätt överexponering, ger negativ som är lättare att kopiera/skanna.Kan utan vidare köras efter 250 ISO, men jag vill gärna ha kvar fördelen med kortare tider alt mindre bländare så...
Enig m. Helena K att dessa filmer kan ge lite "grådaskigare" kopior, men inte så dåligt ändå att de inte har stor användbarhet för allroundfoto i sv/v.
Jag bifogar en bild tagen med C-41 sv/v, minns ej om det var Konicas eller Kodaks.Tagen med svag upplättningsblixt utomhus, och "toningen" bibehållen (finputsad i Ph-shop LE)

Många (entimmes) labb har lärt sej att hantera dessa så bilderna inte blir mer än aningen tonade och oftast blir det i sådant fall väldigt snygga bilder.

Skall man skanna dem (neg eller kopior) kan man ju lätt fixa bort all evt toning.

Bästa valörer och skärpa: Kodak T-Max 100, traditionell sv/v film, enligt min (begränsade) erfarenhet.
 

Bilagor

Olle

Aktiv medlem
"... Det är enkelt och går snabbt att ändra framkallningstiden på maskinen... ".

Det gör det säkert, men hur många amatörfilmlabb gör det? Dessutom är det nog få som ändrar kemin för att anpassa till resp. filmsort. Om man använder traditionell S/V film är det nog trots allt bäst att framkalla filmen själv.

Många tycker att det är roligt eller vill kunna experimentera med egna filmframkallarvarianter. Dessutom blir det billigare. Själv är jag lat och vill helst slippa. Mycket roligare att kopiera.
 

Helena

Aktiv medlem
Dom ser jättebra ut på färgpapper men har du testat att printa dom på svartvitt papper???

http://www.online.se/~helena/portratt4.html
och
http://www.online.se/~helena/portratt8.html är bilder tagna med XP2... Detta var sex år sedan så dom är väl kanske inte så spännande att se på men mina första försök :)

Dom är för kraftigt tonade men det spelade inte så stor roll för mig eftersom att det var det jag var ute efter...
Det är svartvita kopieringen som är värre...

Jobbade som fotoassistent för en fotograf som gillade hastigheten i att få tillbaka filmen...
Försök att kopiera en 20-25 riktigt bra stora påsiktsbilder med tidspress när du har negativ som inte direkt underlättar det hela...
Då börjar man inse att det inte är så bra att ha :)

Tycker det är synd om du har så svåra problem med ditt labb... Jag har bara haft bra upplevelser!

// heléna
 

marckus

Aktiv medlem
Hejsan!

Tack för alla jättebra svaren! :D

Nu har man mycket att läsa och fundera på .. Tar och frågar i butiken där jag kommer köpa rullarna vilken dom rekommenderar och om dom kan framkalla dom och priser.. Är lättast så nog ;)..

Men vill tacka åter igen för alla svaren!

Mvh
Marcus Eklund
 
ANNONS