Annons

Kodak Elite

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag har faktiskt inte riktigt koll på Kodak Elite. Vad har den för egenskapenheter? Det blir lätt att fastna i Velvia facket och inte testa nya filmer.
 

inge

Aktiv medlem
Film

Jag använder nästan uteslutande kodak 100 elite chrome extra color, den har mustiga färger även vid mulet väder, bra korn. Jag har själv använt Velvian men övergått till denna.
 

erhu

Aktiv medlem
jag tycker både velvia och elite xc har problemet att de kan vara lite väl mkt färg ibland (ffa hud kan bli märklig) och ffa att de är lite väl kontrastrika- det är ju ofta det inte blir nån teckning i skuggor överhuvudtaget (det är ju inte alltid man orkar mecka med blixt).

jag har blivit rekommenderad elitechrome 100 SV (den ska tydligen vara mindre kontrastrik) men inte hunnit testa den ännu
 

gunte

Aktiv medlem
Min åsikt i frågan är att Elite Ex.color passar bäst vid gråväder och Elite II vid klarare väderlek..Det beror ju förstås även på hur man gillar mättade färger..Dessutom ligger dom ju betydligt bättre till i pris jämfört med Velvia och Provia..Jag använder för tillfället Fuji Astia som är en trevlig film som passar som allround och den upplever jag som lite mjukare i teckningen..Jag underexponerar alltid 1/2 eller 1 steg med Elite i kameran,Astian går bra med 1/2 steg..Agfa CT Precisa 100 går bra som allroundfilm med mår bäst av exakt exponering..
mvh/gunte..
 

pery

Aktiv medlem
I stället för Elite?

Hej!

Jag sällar mig till den skara som tycker att Elite är för kontrastrik och färgstark. Jag frågade i fotohandeln efter en film som inte skulle överdriva de blånande bergen. Då rekommenderade de denna film framför Velvia som annars verkar användas av alla naturfotografer på modet just nu. Och det är klart, blått överdrivs väl knappast mer än andra färger. (Använde skylight 1B.) Synd att jag inte provade innan jag for till Island och brände av 8 rullar. (Mycket för en "semesterfotograf"!)

Så då blir förstås frågan: Vilka filmer ger något lägre kontrast och färgmättnad, utan att vara blaskiga?

Smaken är ju olika men kan man få ett "prova den här"?

Per
 

mosskull

Ny medlem
Mycket bra film till natur mm. Men inte till portrett. Den klarar inte att genge naturlig hudfeger. Men annars er den ju ett steg raskere en VELVIAN.
 
ANNONS