Annons

Stoppbad för svarvita kopior

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
Hur blandar Ni till stoppbad för svartvita kopior? Detta om man inte vill använda exempelvis kodaks stopbad med färgindikator när det är förbrukat.
Själv mixar jag 12% ättiksprit från livsmedelsaffären och fyller på med vatten till totalt en liter.
Är koncentrationen för låg/hög?
 

Sumpen

Aktiv medlem
Jag har för mig att det brukas rekommenderas en två procentig lösning. Hur utspädd är din ättikssyra från början, dvs den du köper i affären? Har hört att det finns starkare, och därmed kanske drygare, lösningar att köpa på Apoteket.

/Erik
 

Leifen

Aktiv medlem
Hej Tommy...

Stoppbad for film og papir.
EDIKKSYRE fåes på apotek...
1 teskje pr liter vann.Kastes etter bruk.
Hold nesen vekke når du åpner flasken ikke bra
og puste inn.
mvh...leif
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Hej, använder inget stoppbad.
Lys på bilden, framkallare i en minut (Agfa De...hmmm), snabbfix i 45 sekunder (Stena skanfors), och sedan skölja i fem minuter för plastpapper. Blixtsnabbt och snygga kopior...
 

MattiasL

Aktiv medlem
Fotohandlaren som jag köpte kemi av senast tyckte att stoppbad bara är en onödig kostnad. Jag tog hans råd och körde bara med vattenbad mellan framkallare och fix och det funkade bra. Fast det kanske bara gäller plastpapper. Gjorde så vid filmframkallning också.
 

anneli_lundberg

Aktiv medlem
Tommy - du säger inte hur mycket av den 12%-iga ättikspriten du tar till en liter vatten.

För att få de rekommenderade 2%, ska du blanda 1 del 12%ig lösning med 5 delar vatten... blir det väl om jag inte tar fel?

Visst kan man klara sej utan stoppbad, och visst är stoppbad en extra kostnad - men å andra sidan så förbrukas fixet snabbare om man bara mellansköljer i vatten. Dåligt fix ger mindre hållbara bilder!

Utan stoppbad går det alltså åt mer fix, och det kostar ju också!

Ett alternativ till stoppbad är att ha två fixbad. Alltså framkalla som vanligt, skölj 15-20 sek i vatten (byt vatten ofta), fixa ett par minuter i fix1, fixa 4 minuter i fix2. När fix1 är förbrukad får fix 2 bli förstafix, och man gör en färsk fix2 istället, så att sista fixen alltid är så ren soim möjligt.

Alltså samma fix i båda skålar - skillnaden är att det första fixbadet blir mera "förorenat" med framkallare, eftersom vattenskölj faktiskt inte stoppar framkallningsprocessen, utan bara saktar ner den.
 

utström

Aktiv medlem
Håller med sista inlägget.

Alla tider som anges på fotopapper ang. tider i fixbadet är beräknat med två fixbad. Ett 'förfix' och ännu ett bad efter det... bättre att fixa ordentligt än att slarva. Fast, fyra minuter låter lång tid för RC-papper.
 

anneli_lundberg

Aktiv medlem
Hur lång tid man behöver fixera beror förstås på typ av fix, och vilken spädning man jobbar med. Dessutom har det betydelse hur gammalt fixet är.

Man kan kolla fixets effektivitet med särskilda remsor som mäter silverhalten, har jag för mej...
jag brukar göra samma test som med fix för film:

Ta en liten bit film (jag sparar snuttarna jag klipper av vid framkallning) och lägg i fixet. Ta tid på hur länge det dröjer innan filmen klarnar, dubbla sedan den tiden så har du lämplig fixtid.
 
ANNONS