Annons

"inspiration"

Produkter
(logga in för att koppla)

PerKr

Aktiv medlem
Sitter och funderar över det där med inspiration och bild-idéer igen. Ska jag försöka mig på modellfotografering så är det ju bra om jag har en idé först, eller hur? Jag tror faktiskt att jag har en grundidé, men hur bygger jag vidare på den? Hur går ni tillväga när ni planerar framtida fotosessioner?
 

Andreas Molin

Aktiv medlem
Inspiration

Hej,

Oavsett om du skall plåta mode porträtt eller var det nu kan vara. så tycker jag att det är viktigt att lära känna sig själv, så att det man visa upp för betraktaren är något man kan stå för.

För det är många om ett där ute i världen så det gäller att synas.

Lek dig fram titta i magasin kolla efter den röda linjen, det finns ofta en story bakom bilderna. riv ut bilder ur tidningen och lägg upp dem jämte varandra så skall du någe så att det finns en linje/storry.

Kör du digitalt så kostar det ju bara din tid.

Kör hårt
 

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Jag tror det var Picasso som sa att 99% är transpiration och resten är inspiration, dvs 1 %.

Jag tror på att det bara är att sätta igång, alltså inte sitta och vänta på att inspirationen ska komma flygande in genom fönstret. Sätt bara igång och låt det ena ge det andra, under tiden lär du dig av misstagen som görs. Vill du vara riktigt duktig kan du ju fråga om du får assistera en proffsfotograf. Det kommer du säkert lära dig mycket av.
 

dude

Aktiv medlem
Tre saker jag brukar försöka bestämma före jag fotar.

Typ av miljö
Ljus
Känsla/Atteryd som jag är ute efter.

Sen är det bara att köra, ibland blir det som man tänkte ibland inte. Men även när det går snett så kan det bli bra mycket av värdens största uppfinningar är upptäckter som gjorts när man egentligen sökte något annat, som exempel Penicillin som upptäcktes av en slump proverna började mögla.
Det finns en bok som heter den idérike fotografen (eller något liknande) det är en av dom bästa böcker jag läst. Den handlar om ide framställning och inte om teknik. I princip går den ut på att ingen upptäckt är helt ny, allt bygger på gamla intryck och kunskaper det gäller bara att sätta ihop det på ett nytt sätt. Mycket av dagens teknik bygger på dom upptäckter dom gamla grekerna gjorde.
 

PerKr

Aktiv medlem
Men man kan ju inte bara ta kameran och börja plåta. Behöver utveckla idén lite till först, få ett hum om vilken sorts kläder som kan vara lämpligt för modellen och vilken miljö som skulle kunna fungera o.s.v. så att jag sen har ngt att komma med när jag väl får tag i en modell?
 

dude

Aktiv medlem
Kortfattat vad jag ville säja var att låt dig inspireras, ta och leta upp en bild med miljö som du gillar, ta en annan med en klädstil och en tredje med ljus dom här tre ihop ger dig ett tema som du kan visa modellen och få henne att förstå hur du tänkt.
Köp ett mode Magazine så får du nog massor av uppslag.
 

charlottes

Aktiv medlem
Det här med modell/porträtt plåtande, det är ju lika mycket kanske tur i början som ger möjlighet eller chansen att vilja/kunna fortsätta o utvecklas. Att fota människor i det mest närgångna porträtt ( vissa känner sej otroligt utlämnade) kräver ju både närvaro o distans. Att inte vara påträngande men ändå vara uppmuntrande.

Att kunna fota folk som är avslappnade är en konst få förunnat tror jag det är kanske mer barn till föräldrar som fotat sina barn sen dom var 2 dagar eller riktiga proffsmodeller.

Jag tror att det är bara att försöka. Digitalt tar det ju bara tiden o att inte låta sej nedslås. Visa gärna den man plåtar o hör vad den personen själv känner vad som kan vara bra o inte. Poser blickar o dyl.
//charlotte
 
ANNONS