Annons

Fotoklubbs-frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Mira

Aktiv medlem
Jag antar att några av er är medlemmar i någon fotoklubb och kan komma med lite tips...

Det är så att vår fotoklubb har det lite kärvt och riskerar att läggas ner om inget händer...
Mycket beror det på att dom flesta medlemmarna har dåligt med tid...
Vi har oxå en relativt liten lokal, så vi har inte möjlighet att ta in så många nya medlemmar som skulle behövas för att täcka utgifterna.

Hur gör era klubbar för att få inkomster - finns det några bra alternativ till medlemsavgifter?
Kan man få någon typ av bidrag?
Har ni verksamhet för barn/ungdomar i era klubbar?

Ni som dessutom har barn eller småsyskon kanske kan svara på om barn i åldern 10-15 skulle kunna vara intresserade av fotoverksamhet?
 

Helena

Aktiv medlem
Mira skrev:
Jag antar att några av er är medlemmar i någon fotoklubb och kan komma med lite tips...

Det är så att vår fotoklubb har det lite kärvt och riskerar att läggas ner om inget händer...
Mycket beror det på att dom flesta medlemmarna har dåligt med tid...
Vi har oxå en relativt liten lokal, så vi har inte möjlighet att ta in så många nya medlemmar som skulle behövas för att täcka utgifterna.

Hur gör era klubbar för att få inkomster - finns det några bra alternativ till medlemsavgifter?
Kan man få någon typ av bidrag?
Har ni verksamhet för barn/ungdomar i era klubbar?

Ni som dessutom har barn eller småsyskon kanske kan svara på om barn i åldern 10-15 skulle kunna vara intresserade av fotoverksamhet?




Gör den i studiecirkels form?

// H
 

Mira

Aktiv medlem
(...lite onödigt att citera HELA texten...)

Du menar att man ska hålla kurs och att kräva att man betalar sådär 5 ggr mer i medlemsavgift...?!
Vem ska lära ut nåt och........ ja, berätta gärna hur du tänker!
För mej låter det som mer jobb för folk som redan har dåligt med tid...

Det jag tänkte var att man kunde ha kursverksamhet för barn - mest för att det bara är jag som har tid att hålla i sånt och att jag inte har kunskaper nog att lära vuxna - (var det så du tänkte?)
Men jag vet inte om intresse finns och hur mycket föräldrarna vill betala för det...?
 

Helena

Aktiv medlem
Mira skrev:
(...lite onödigt att citera HELA texten...)

Du menar att man ska hålla kurs och att kräva att man betalar sådär 5 ggr mer i medlemsavgift...?!
Vem ska lära ut nåt och........ ja, berätta gärna hur du tänker!
För mej låter det som mer jobb för folk som redan har dåligt med tid...

Det jag tänkte var att man kunde ha kursverksamhet för barn - mest för att det bara är jag som har tid att hålla i sånt och att jag inte har kunskaper nog att lära vuxna - (var det så du tänkte?)
Men jag vet inte om intresse finns och hur mycket föräldrarna vill betala för det...?


Jag tänkte mest att du skulle driva det som en studiecirkel och använda bidraget till att finansiera det hela...

Själv så skulle jag vända mig till en etablerad fotoklubb och studera deras stadgar och hur dom hanterar allt...

Hur det är med barn vet jag inte...
Jag har varit tränare för 4-5 åringar
5-7 åringar
7-14 åringar
14 till vuxna och
handikappade...
Skulle nog inte rekomendera någon under 14 att allvarligt syssla med foto (i kursform)
Dom behöver röra på sig och inte koncentrera sig för mycket på teoretiska saker...


// Heléna
 

Mira

Aktiv medlem
Just nu är vi inte många som är intresserade av att jobba för en bra fotoklubb - och jag kan inte gärna fixa allt själv...
Och för mej är tillgången till mörkrummet det väsentliga!

Hålla studiecirkel är jag inte mogen för - men en kurs för barn (10-15 år) kan jag tänka mej.
Tänkte isåfall ha mycket praktiska inslag - ut å fota, testa själv, mer fokus på motiv och bild än på teknik - jag vet hur barn funkar (är likadan själv...)
 

Helena

Aktiv medlem
Mira skrev:
Just nu är vi inte många som är intresserade av att jobba för en bra fotoklubb - och jag kan inte gärna fixa allt själv...
Och för mej är tillgången till mörkrummet det väsentliga!

Hålla studiecirkel är jag inte mogen för - men en kurs för barn (10-15 år) kan jag tänka mej.
Tänkte isåfall ha mycket praktiska inslag - ut å fota, testa själv, mer fokus på motiv och bild än på teknik - jag vet hur barn funkar (är likadan själv...)
Menade inte jobba för... men gå med och kolla hur det funkar! Det var så jag menade...

Mina barn hade aldrig klarat att hålla koncentrationen så länge...
Dom klarade knappt dom 15 minuter av teknik som vi körde på judon... Resten var lek...

// H
 

Mira

Aktiv medlem
Men om våran klubb ska finnas kvar måste man jobba för det - inte som nu, att man tror den är självgående...

Hur länge syftar du på när du skriver:
Mina barn hade aldrig klarat att hålla koncentrationen så länge...
?

Man behöver inte ens ha 15 min. teknik - inte på en gång....
Visa ett par grejer på 5 min och sen får dom testa själva!
Är ett pass på 2 timmar för mycket om man i huvudsak gör praktiska saker?
Tex. att gå ut på stan och fota - då går ju tiden fort..!
 

Helena

Aktiv medlem
Mira skrev:
Men om våran klubb ska finnas kvar måste man jobba för det - inte som nu, att man tror den är självgående...

Hur länge syftar du på när du skriver:
?

Man behöver inte ens ha 15 min. teknik - inte på en gång....
Visa ett par grejer på 5 min och sen får dom testa själva!
Är ett pass på 2 timmar för mycket om man i huvudsak gör praktiska saker?
Tex. att gå ut på stan och fota - då går ju tiden fort..!
När jag skrev:

Mina barn hade aldrig klarat att hålla koncentrationen så länge...
--------------------------------------------------------------------------------
så syftade jag på att jag var judotränare i sex år och vi hade rätt så bra kurser om just barn och koncentrationsspannet som dom har...

Du har säkert rätt med allt du säger jag bara kom med dom råd jag kunde ge :)
Fast dom var väl inte så bra?
Studiecirkel ger dock endel pengar och om det är där som problemet ligger så förstår jag inte varför du inte tänker på den grejjen :p

// H
 

Mira

Aktiv medlem
Jag är jätte-tacksam för råd!!!
Och det jag skriver är ju bara mina funderingar - behöver inte indelas i "rätt eller fel" (är förövrigt 2 ord jag inte gillar, eftersom något som är rätt för dej kan vara fel för mej...)

Studiecirkel är kanske jättebra... jag är inte så insatt i hur det fungerar... har ju själv gått en sån kurs inom foto - betalade 600 kr för 8 ggr - och vad fick jag för det...? Lärde mej inte mycket nytt i alla fall...

Sen är det ju frågan: VEM skulle hålla i den...?
 

tosafora

Medlem
Pengar?

Tyvärr finns det inga enkla vägar för att driva en fotoklubb. Engagemang är nödvändigt och finns inte det finns det snart heller ingen verksamhet. Ett råd vad gäller inkomster kan jg ge från min tid som klubbmedlem i Hässleholm. Där finansierade man verksamheten med pengar från en årlig kalender med bilder som fotograferats av klubbmedlemmar. I Hässleholms fall var det bilder av hur staden såg ut förr. Det gäller att hitta bilder som människor skulle vara intresserade av att se. Kanske en kalender med bilder på stadens profiler en för varje månad. Idrottsprofiler, politiker o s v.

Mycket jobb, stort engagemang och villiga klubbmedlemmar vad gäller försäljning.

Rickard
 

Mira

Aktiv medlem
Almanacka gjorde vi ett försök med (halvhjärtat) och det funkade ju bara att sälja inom bekantskapskretsen...

Nä, tyvärr ser det ganska mörkt ut - just pga att engagemanget saknas.
Hade jag råd skulle jag själv hyra lokalen, för mörkrummets skull (den är relativt billig) - men är man arbetslös så är man...
 

Helena

Aktiv medlem
Mira skrev:
Jag är jätte-tacksam för råd!!!
Och det jag skriver är ju bara mina funderingar - behöver inte indelas i "rätt eller fel" (är förövrigt 2 ord jag inte gillar, eftersom något som är rätt för dej kan vara fel för mej...)

Studiecirkel är kanske jättebra... jag är inte så insatt i hur det fungerar... har ju själv gått en sån kurs inom foto - betalade 600 kr för 8 ggr - och vad fick jag för det...? Lärde mej inte mycket nytt i alla fall...

Sen är det ju frågan: VEM skulle hålla i den...?

DU håller studiecirkel? Ja menar... hur svårt kan det vara när vi alltid gjorde det när vi var yngre...
Du håller bara sammankomsterna i studiecirkel anda och får pengar för det...
Lite pengar per sammankomst...

Jag menar inte att du ska betala för att gå på en studiecirkel utan för att du/ni ska hålla en innom fotoklubben...
 

Mira

Aktiv medlem
...när vi alltid gjorde det när vi var yngre...
Ehh...?
Vilka VI syftar du på då? Jag har då inte hållit studiecirkel nån gång...

Jo, att JAG inte ska betala har jag fattat (jag menade bara att 600 kr för att lära sej ingenting är dyrt...) - men jag vet inte om jag har fattat rätt: är det dom andra medlemmarna som ska gå på min "kurs"?
I såfall kan vi glömma det direkt - för det finns ingen chans att dom betalar mer än dom gör nu för medlemsavgiften... - dom har ju dessutom fortf. brist på tid...
Om du menar att utomstående skulle gå "kurs" för mej - så hoppas jag att du skämtar... ;)
 

Helena

Aktiv medlem
Mira skrev:


Ehh...?
Vilka VI syftar du på då? Jag har då inte hållit studiecirkel nån gång...

Jo, att JAG inte ska betala har jag fattat (jag menade bara att 600 kr för att lära sej ingenting är dyrt...) - men jag vet inte om jag har fattat rätt: är det dom andra medlemmarna som ska gå på min "kurs"?
I såfall kan vi glömma det direkt - för det finns ingen chans att dom betalar mer än dom gör nu för medlemsavgiften... - dom har ju dessutom fortf. brist på tid...
Om du menar att utomstående skulle gå "kurs" för mej - så hoppas jag att du skämtar... ;)

Näh nu missförstår du mig!
NI som i NI i klubben driver klubben som en studiecirkel...
NI går till en organisation som "stödjer" läro-studiecirklar...
Ni får ett ok från dom...
Ni går hem med en blankett...
Ni håller möten och bockar för att ni har haft en sammankomst och vilka som var närvarande...
Ni lämnar in den ifyllda listan och så får ni lite pengar för studiecirkeln...

Det är så det funkar.... eller fungerade när jag gjorde mina i alla fall...
Vi kunde köpa en massa öl och så så så länge sedan kan det juh itne vara...

// heléna
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Då det känns som vi kommit en bit på väg här i Skellefteå med vår kursverksamhet.
Så kan jag bara lite kortfattat förklara hur vi kör våra kurser.
Genom att köra dom som studiecirklar så får vi loss pengar som går till material (film,vätskor,papper,böcker mm)
Vi har dels nybörjarkurser där vi går igenom grunderna i fotografi och även fortsättningskurser med bla svart/vit framkallning och kopiering
samt även färgkopiering.
Men allting hänger ju trots allt på att folk orkar engagera sig
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Glöde bort en viktigt sak
Vi har en ganska stor fördel (enlig mig ! )
att vi har våra lokaler i ungdomens hus här i Skellefteå och på så sätt kommer i kontakt med intresserade ungdomar, men då gäller det ju också att ha någon som intresserar sig för dom.
 

Mira

Aktiv medlem
AHA!!! nu fattar jag var pengarna kommer ifrån... ;)

Men har dom några krav på tex. innehåll, antal kursmedlemmar? Något annat man ska tänka på?

...men köpa öl.....?! Blev fotona bättre då...? ;)
 

Festfotografen

Aktiv medlem
antalet kursdeltagare brukar vara minst 5 st
nu har vi aldrig haft det problemet med för få deltagare snarare tvärtom att det har lust att bli för många.
Hmmm Öl tror jag väl inte att jag skrev :confused:
 

Helena

Aktiv medlem
Mira skrev:
AHA!!! nu fattar jag var pengarna kommer ifrån... ;)

Men har dom några krav på tex. innehåll, antal kursmedlemmar? Något annat man ska tänka på?

...men köpa öl.....?! Blev fotona bättre då...? ;)
Jag var den enda fotointresserade i mitt gäng så vi studiecirklade astrologi istället :)
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Tja vi har aldrig haft något krav från studieförbund på innehållet
Utan låter deltagrna styra vad vi ska gå igenom
(inom rimliga gränser då )
 
ANNONS