Annons

Valet mellan canon EOS300 och nikon F65

Produkter
(logga in för att koppla)

okashii

Medlem
Försöker bestämma mig för en br nybörjar kamera, en systemkamera. Just nu står valet mellan Nikon F65 och Canon E300. Jag har stryckigt bort nikon F55, nikon US (som inte finns i Sverige än, vad jag vet) och canon EOS 3000N. Vilken tyckerni är den bättre? Några andra tips?

tack på förhand!
mvh Amanda
 

jonascarlson

Aktiv medlem
Hej!.
Jag valde F65 som förstakamera... Har Ett par Nikon Coolpix sen tidigare och var inne på att köpa en D100, men avvaktar.. Därför köpte jag en nikon, så att jag kan använda gluggarna senare.
 

starnut

Aktiv medlem
Enligt tidningen FOTO.

Nkon F65:
Mycket prisvärd enligt Foto nr 7-8 - 2002:
- "...En trevlig och lättanvänd kamera för såväl nybörjare som den avancerade fotografen...."

canon EOS300:
Mycket prisvärd enligt Foto nr 7-8 - 2002:
- "...En kamera med avancerad ljusmätning, många autofokuspunkter och vettiga finesser är ett utmärkt och lättanvänt verktyg för bildskapande, såväl för den avancerade fotografen som nybörjare..."

I stort sett samma kamera ju, ta den du tycker är bäst. Jag tycker Nikon kameran är snyggare så jag hade nog valt den.

Ett annat tips är minolta dynax 5 som klår de båda kamerorna ovan och ligger i samma prisklass, ta en titt på den också innan du bestämmer dig!
Lite extra finesse i dynax 5 är:

- 3 bilder per sekund
- Slutartider från 1/4000 sek till 30 sek samt B- läge
- Spotmätning
- Skärpedjupskontroll
- Filmkammarlås
- Ögonaktivering

Hoppas detta gav dig nånting...:)
 

jakethesnake

Aktiv medlem
Hallå

Äger själv en F65:a och är helt nöjd. Jag saknar några funktioner men för priset jag gav så är jag helt nöjd. Hadde jag haft råd skulle jag nog köpt F80:an, men det har jag inte.

Saker som F65 har men inte EOS300:

Metallbajonett
Ljuslänsligare AF -1~19Av (1~19 för EOS300)
Mer ljuskänslig mätare 1~20Av (2~20)
Synk på barkre ridå
2,5 bilder/s (1,5)

Saker som EOS300 har:

Hi-speed synk
7 af-punkter (5 för F65)

Mycket siffror som man förmodligen kan ta med en nypa salt...

På F65:an kan man inte ställa in filmkänsligheten manuelt. Det finns ingen belysning till LCD-displayen heller. Max frammatning 2,5 b/s får man bara i "Sportläget". Centrumvägd mätning fås bara i M-läget. Hur dessa saker är på 300:an vet jag inte.

Hat du kollat in Minolta Dynax 5, verkar vara en bra kamera för pengarna.

Annars är det nog bara att singla slant och köpa en. Nikon Och Canon har väll mer tillbehör än Minolta men för mig skulle det igentligen kvitta.
Har du någon kompis som fotar kan det vara bra att använda samma märke så kan man låna objektiv av varandra, det styrde för mig. Sedan har ju Nikon bra tyngd i namnet :)

Hoppas det hjälpte

/Jacob
 

starnut

Aktiv medlem
Glömde säga det..
Jag har en Dynax 5 och är jättenöjd!!
Klart mest prisvärd.
det där med att de har mindre tillbehör är ju lite snicksnack, alla objektiv jag skulle vilja ha kan jag köpa till min minolta, finns även batterigrepp o grejer att köpa till, vad mer behöver man som nybörjare. Lite mer erfarna och yrkesfotografer kanske saknar nån special glugg?
 

Malm

Aktiv medlem
När det kommer till begagnade objektiv så har Canon och Nikon betydligt mer att erbjuda än Minolta. Det finns för övrigt en större mängd trådar i samma ämne sedan tidigare, använder du sökfunktionen kan du nog frossa i F65/Eos300 inlägg resten av dagen.

/Anders
 

SunKi

Aktiv medlem
EOS 300 har inte heller någon belyst display, trist.

jakethesnake skrev:

På F65:an kan man inte ställa in filmkänsligheten manuelt. Det finns ingen belysning till LCD-displayen heller. Max frammatning 2,5 b/s får man bara i "Sportläget". Centrumvägd mätning fås bara i M-läget. Hur dessa saker är på 300:an vet jag inte.
 

jakethesnake

Aktiv medlem
Oavsett vilken kamera man köper skulle jag nog lägga krutet på ett ljusstarkt objektiv. 50mm-gluggarna är ju relativt billiga och ljusstarka. Dessutom tycker jag det är trevligare att fotografera med fast objektiv.
 

jonas_lindquist

Aktiv medlem
Själv har jag en Eos300 och är kanonnöjd. (även den har skärpedjupskontroll och spotmätning)

Har lånat en Dynax5 för ett par veckor sedan, och det jag spontant kan säga om kameran är:

- liten i handen
- måste hålla på ett visst sätt för ögonaktiverad fokus
- låter som en rysk skördetröska som inte sett olja sen finska vinterkriget.
- Krångligt användargränssnitt.

+ aktiverad ögonfokus (för ögonblicksbilder)

Kanske lite negativt, men än dock min åsikt i frågan.

Nästa kamera (efter en lott vinst) blir nog en Eos 30/33.

/Jonas
 

jakethesnake

Aktiv medlem
Rätta mig gärna men är det inte så att F65:an och EOS300 har flersegments mätning och centrumvägd men saknar spot. Samt att Dynax 5 har flersegmentsmätning och spot men saknar centrumvägd.

Men som jag sade förut, man blir nog nöjd med vilken av dessa tre som helst.

Jag ångrar inte mitt F65 köp när man tittar på EOS300 och Dynax 5. Alla tre är likvärdiga med små marginella skillnader mellan varje märke. De funktioner jag saknar finns inte på de två andra och om de finns får jag försaka något som finns på min.

Välj system och börja köp in dig på objektiv för att sedan byta upp dig till ett bättre hus. Sedan om du väljer efter siffror, hjärta eller rykte spelar inte så stor roll.
 

Corylus

Medlem
Först vill jag hålla med de andra att även välja med hjärtat och inte bara efter tabeller. Det viktigaste är att kameran klarar det du vill och tror dig vilja göra inom en rimlig framtid.

En liten brasklapp är att även titta på Canon EOS300V som lär komma ut mycket snart (oktober).

/Jesper
 

gujo

Aktiv medlem
I valet mellan Nikon F65 och Canon eos300 skulle jag välja Canon detta av följande orsaker:
* Den har skärpedjupskontroll
* Den har utsnittsmätning
* Den har möjlighet till att ställa in filmkänsligheten manuellt

Nikon F65 saknar alla dessa funktioner, vilket gör att man mycket fortare känner ett behov av att köpa ny kamera om man köper F65 än med Eos 300.

Jag skulle aldrig köpa en kamera utan skärpedjupskontroll eftersom detta är oerhört viktigt om man vill ha kontroll över hur bilderna blir.

Med utsnittsmätning mäter kameran ljuset på cirka 10% av bildytan jämfört med 2-3% vid spotmätning.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
F65 har skärpedjupskontroll. Vad den har för ljusmätning har jag dock ingen aning om.
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Hej. Vänta till den nya 300v kommer. Då får du metallbajonett och belyst display. Då finns det inte längre någon anledning att köpa nikon :)
 
hej! jag vet inte om det alltid är rätt att gå efter siffror, men eos 300 är världens mäst sålda systemkamera genom tiderna och världens tredje eller femte ( minns inte riktigt ) mäst sålda kamera genom tiderna. eos 300 har även utmärkt ljusmätning för sin klass samt skärpedjups kontroll. det är även billigare att köpa tillbehör till canon.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Som sagt, utsnittsmätningen (tänk fattigmans spotmätning) på EOS 300 är verkligen oumbärlig om man har det minsta intresse av att själv kontrollera exponeringen.
 

Darren

Aktiv medlem
gujo skrev:
I valet mellan Nikon F65 och Canon eos300 skulle jag välja Canon detta av följande orsaker:
* Den har skärpedjupskontroll
* Den har utsnittsmätning
* Den har möjlighet till att ställa in filmkänsligheten manuellt
Jag hade samma problem när jag skulle köpa min kamera. Just de punkterna ovan avgjorde det... Speciellt den sista med filmkänsligheten

Darren
 

okashii

Medlem
Ok, så den här nya canon kameran som kommer nu i Oktober ska alltså ha ungefär samma funktioner och är i samma prisklass?
 

Corylus

Medlem
Hos Cyberphoto kommer Canon EOS300V + EF 28-90 att kosta 3.993kr. Dvs cirka 700kr dyrare. "Vinsten" är att du får några av de fördelar Nikon F65 har jämfört med EOS300. Dock är och förblir en Canon alltid en Canon och en Nikon alltid en Nikon samt en Minolta alltid en Minolta..

Både Cyberphoto och Scandinavien Photo har lagt ut priser på olika paketerbjudande.

- ny design med bättre grepp
- metallbajonett
- större och belyst LCD-display på baksidan
- mm.

Enklast är om du går in på canon.se och hämtar hem broschyren i pdf-format.

När du känner på kameran glöm inte att känna efter med en batteridel på. Detta gäller alla (Canon, Nikon, Minolta). Visst är det bra att de blir lättare men frågan är om de inte börjar bli för små (precis som mobiltelefoner). För mig känns det bättre med en batteridel.
 

okashii

Medlem
Tackar! De var precis det jag behövde få reda på, surfar runt på canon sida nu. Tycker att den nya canon som ska komma låter bra. Fast som sagt så har jag tid att fundera.

//amanda
 
ANNONS