Annons

24-105 återkallas?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
matnyttige skrev:
Tycker detta visar att man inte kan ta för självklart att ett objektiv är bra bara för det finns en röd rand på det, har ett "L" eller är svindyrt.
Att göra bra objektiv verkar vara svåra saker.
Jag tror nog att man kan säga att L objektiven generellt är bra objektiv. Här pratar vi ju om ett rent konstruktionsfel. Alltså ingen som skall köpa ett objektiv med ett sådant fel, inte ens i de billigaste varianterna.

Vissa sämre exemplar kommer ju alltid att figruera, se bara på Ferrari, inte alla bilar där som är felfria från fabriken direkt:)
Finns såklart miljoner andra exempel.

Bortsett ifrån det konkreta felet så är det ju ett mkt bra objektiv för den som har behovet!! Att jämföra med 24-70 är ju typiskt och lätt gjort men inte heller så vidare rättvist enligt mitt sätt att se på det.

Mvh Niclas,
 

Ekebojanne

Aktiv medlem
Fick ännu ett mail från Cyberphoto idag:

"Vi har fått veta att ni inte behöver skicka in erat objektiv om ni inte finner något fel på det.

Om det visar något problem senare, så är Canon medveten om felet och ni kan skicka in det till dom då för åtgärd.

Då skickar vi en ny frakt sedel som går direkt till Canon.

Och om det är fel på det nu, kan vi skicka en ny frakt sedel som gör att det inte behöver komma upp till oss först, utan det går direkt till Canon."

Min vanliga otur......har redan skickat in gluggen.

Opps...
Var tydligen fler som fått detta mail.....
/Janne
 

Gadget

Aktiv medlem
Ekebojanne skrev:
Fick ännu ett mail från Cyberphoto idag:

"Vi har fått veta att ni inte behöver skicka in erat objektiv om ni inte finner något fel på det.

Om det visar något problem senare, så är Canon medveten om felet och ni kan skicka in det till dom då för åtgärd.

Då skickar vi en ny frakt sedel som går direkt till Canon.

Och om det är fel på det nu, kan vi skicka en ny frakt sedel som gör att det inte behöver komma upp till oss först, utan det går direkt till Canon."

Min vanliga otur......har redan skickat in gluggen.

Opps...
Var tydligen fler som fått detta mail.....
/Janne
Har du sett några "strålningsproblem" med din glugg?
Om inte, kommer du i alla fall begära att få det kontrollerat och papper på att det eventuella felet är åtgärdat och objektivet är felfritt?
Det har i alla fall jag begärt, men jag har inte fått något svar än.

/Benny
 

Ekebojanne

Aktiv medlem
Gadget skrev:
Har du sett några "strålningsproblem" med din glugg?
Om inte, kommer du i alla fall begära att få det kontrollerat och papper på att det eventuella felet är åtgärdat och objektivet är felfritt?
Det har i alla fall jag begärt, men jag har inte fått något svar än.

/Benny
Fick precis ett nytt mail från Kenneth på Cyberphoto, där han berättar att han skickar det vidare till Canon för kontroll. Får väl någon form av bekräftelse att gluggen är OK när den kommer tillbaka (när det nu blir), hoppas jag.
/Janne
 

Gadget

Aktiv medlem
Ekebojanne skrev:
Fick precis ett nytt mail från Kenneth på Cyberphoto, där han berättar att han skickar det vidare till Canon för kontroll. Får väl någon form av bekräftelse att gluggen är OK när den kommer tillbaka (när det nu blir), hoppas jag.
/Janne
Jo, jag fick samma svar nu.
Jag hade ju frågat Kenneth om en sådan kontroll och att få bekräftelse också och det var ju okej!
Jag gillar objektivet och vill inte vara utan det helt och hållet, men jag hoppas ju kontroll och eventuell åtgärd inte tar en "evighet" eller nåt!

/Benny
 

Gadget

Aktiv medlem
NYTT MEJL FRÅN CYBERPHOTO!!!

"Canon kommer att byta ut alla objektiv.
Så skicka in erat till oss med den frakt sedel ni har fått från oss.
Canon har inte hunnit få hem dom nya ännu men dom är visst på väg"
 

Damocles

Aktiv medlem
Gadget skrev:
Okej...jag har försökt framkalla problemet, men jag får kolla igen. Hade det varit så starkt som bilden via länken visar hade man ju definitivt märkt det..
Hur som helst så bör man få objektivet kontrollerat i alla fall och dessutom få ett papper på att det är kontrollerat och reparerat och/eller felfritt.

M.v.h: Benny
Du kan få se en annan bild där jag medvetet har framkallat felet för att se felet.

http://www.damocles.nu/pub/images/temp/24-105L-Optical_fault.jpg

På min andra länkade bild så har jag medvetet balanserat felet mot bakgrundsljuset för att få just den effekten.

Lättast att hitta felet är att göra så här, iaf med 20D.

Släck ner i rummet, tänd en stark spotlight, jag har halogener. Lägg ljuskällan strax utanför bild i något av de övre hörnen. Se till att ljuskällan lyser mot linsen och att vinkel från linsens plan och mot ljuskällan är typ 35-45 grader. Brännvidden måste vara mellan 24mm och 35mm. Det ska även synas alldeles utmärkt med motljusskyddet på. I sökaren syns det bara som en svag stråleffekt längst ut i hörnet, men bilderna som tas blir som de länkande. Har du något bakgrundsljus förutom spotliten syns nästan inte felet alls i sökaren.

Vill man slippa felet helt på en kamera med APS-C sensor så borde det räcka med att förlänga motljusskyddet lite. Det döljer effekten före det börjar vinjettera då bildcirkeln är mindre.
 

Per Krook

Avslutat medlemskap
I den länkade infon är ju informationen tydlig - det är fråga om reparation, inte utbyte. I Sverige är informationsläget något mer förvirrat, men jag har fått besked om utbyte. Är det tänkbart att man har olika åtgärdspolicy på olika kontinenter?
 

Damocles

Aktiv medlem
Per Krook skrev:
I den länkade infon är ju informationen tydlig - det är fråga om reparation, inte utbyte. I Sverige är informationsläget något mer förvirrat, men jag har fått besked om utbyte. Är det tänkbart att man har olika åtgärdspolicy på olika kontinenter?
Ja det kan vara fullt tänktbart. Det kan också vara så att Canon skickar ut nya rakt av och sedan fixar de andra och ser till att de är "nya". Men tills Gunnar Wahlbeck släpper en svensk pressrelease så vet vi nog inte så mycket mer än idag.
 

Gadget

Aktiv medlem
Här sitter jag och kollar in bilderna jag tog via 10D/350D och 24-105:an...
Jag gillar gluggen väldigt mycket och hoppas tiden går snabbt..vill ju ha den igen!
 

Damocles

Aktiv medlem
Jag behöver ha min glugg nu i dagarna så jag skickar den senare när jag vet att jag kan vara utan den ett tag. Men jag är toknöjd med min. Det mest störande är nog distorsionen i vidvinkelläget, men den får man ta hand om i datorn.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Ja distorsionen var det enda som riktigt irriterade mig också..

Nu när jag skilt mig ifrån mitt så skall jag omvärdera mina behov. Köra vidare med mina fasta objektiv och kanske uppgradera dem.. Men den var ju så ruggit flexibel och det också meEEed kvalitet!

Mvh Niclas,
 

Christoffer Glans

Aktiv medlem
Ska man kanske överväga att skaffa 24-70 igen då tro?

Och vart fasen ser man meddelanden från Canon om det här? Har varit inne på alla deras sidor men det står inte ett knyst om det.
 

JalleS

Aktiv medlem
Control Number UT1000

• [10/28/05] - As predicted below (10/22/05) Canon have announced a repair program for some early production examples of the EF 24-105/4L lenses. Details can be found on the Canon Website. Lenses with control number less than UT1000 are involved. Canon will pay all repair costs, including all shipping and handling charges. The program starts on November 14th 2005 and is available for residents of the US and Puerto Rico only. I'd assume that other Canon divisions (Europe, Asia etc.) will have their own repair programs to be announced later
 

JalleS

Aktiv medlem
Control Number UT1000

Läst på Bob Aktins: http://www.bobatkins.com/photography/digital/rumors.html


[10/28/05] - As predicted below (10/22/05) Canon have announced a repair program for some early production examples of the EF 24-105/4L lenses. Details can be found on the Canon Website. Lenses with control number less than UT1000 are involved. Canon will pay all repair costs, including all shipping and handling charges. The program starts on November 14th 2005 and is available for residents of the US and Puerto Rico only. I'd assume that other Canon divisions (Europe, Asia etc.) will have their own repair programs to be announced later
 

Zoso

Aktiv medlem
Någon som vet vilka serienummer som omfattas av problemet ? Kan vara bra att veta vilka man skall undvika om man vill köpa ett begagnad i framtiden.
 
ANNONS