Annons

Minneskort, kvalitetsskillnader?

Produkter
(logga in för att koppla)

.Z.

Aktiv medlem
Jag ska köpa ett nytt minneskort (CF) på 256 M & undrar om någon har erfarenhet av ett märke som heter Apacer. En 256:a av det märket kostar hos en näthandlare ca 1050 kronor, vågar man köpa ett sådant eller borde man kika på ett dyrare märke?
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Vissa kameror är klart känsliga. Min D60 tar inte vad som helst.

Du kan inte testa och se. Enligt konsumentköplagen har du ju rätt att returnera om du köper på WEB:en.
Se Cyberphotos eller scandinavianphotos hemsida, de anger vad som gäller.

Scandinavian har bra priser på "sitt" märke.


Roine
 

Camerans

Aktiv medlem
Larsa,
I bought 2 brand new SanDisk CF cards, both 256mb, both came in cealed packages, for $200 for the two!! The quality is supposed to be one of the best.
Goto: www.ebay.com and just search on Sandisk and you'll find hundreds for sale. www.ebay.de is also useful (German site) but you'll normally find much better prices in the States. If you just ask the seller to drop them in a small envelope, the shipping costs is $5 max, so you've got 2 great cards for under SEK2000 with shipping!!
Oh....customs don't bother with small envelopes...:)
The price of these Sandisk CF cards in Gothenburg was over SEK 2500 each!!!!!
Having said that, you don't HAVE to get Sandisk. You'll find all brands for sale there.

Hope this helps,

Cheers, Duncan
 

.Z.

Aktiv medlem
Ska ta kontakt med firman & se om man får testa. Ska använda det i en liten Pentax optio 330 RS, vet inte om mer avancerade Kameror typ din är känsligare än en enkel kompakt. Prisskillnaden mellan detta & tex ett Sandisk är ju rätt så rejäl.

Larsa.
 

eldaren3

Aktiv medlem
Jag har kört 64 och 128 Apecer till min olympus 2100 dom verkar helt OK, ev ska dom ha 5-års garanti också vet ej om detta är säkert.
Lycka till
 

prinsen

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att inte köpa något annat än vad kamera tillverkaren rekomenderar, Det vinner du på i längden.
Inte så kul att stå med ett brännt CF kort med massor av bilder på.
nä kör orginal. Det kostar inte så mycket extra,
 

masur

Aktiv medlem
Min Nikon Coolpix är känslig och jag använder bara rekomenderade fabrikat (Sandisk/Lexar). Har bl.a. köpt ett LEXAR CF 12X 256MB som kostar närmare 1700kr hos Dustin inkl. moms.
Handlar du i USA (utanför EU) tillkommer svensk moms (25%).
 

KGS

Aktiv medlem
jag försökte prova ett 128 MB CF card i en Dimage 7, men det gick inte, kameran accepterade det inte, jag ville jämföra strömförbrukningen...
Märket på kortet vet jag inte (det var inte Sandisk) men det var inköpt från komplett.se och jag har läst i tester av kameran att den är kräsen på kort. Kortet fungerar utmärkt i en Canon Ixus t ex.
 

.Z.

Aktiv medlem
Ska ta mig en funderare på detta, ska även kontakta firman jag tänkte handla hos, dom säljer även Sandisk billigt.

Tack för alla tips, Larsa.
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Jag har även hört att minneskorten har en begränsad mängd exponeringar?
Alltså att de slits och "tar slut" efter upprepat antal användningar.Kanske rör det sig om flera tusen exponeringar? Låt oss hoppas att det är många!
 

steinick

Aktiv medlem
picturethis.nu skrev:
Jag har även hört att minneskorten har en begränsad mängd exponeringar?
Alltså att de slits och "tar slut" efter upprepat antal användningar.Kanske rör det sig om flera tusen exponeringar? Låt oss hoppas att det är många!
Var har du hört detta? Flashminnen har använts i många år inom industrin och rapporter om begränsningar i antalet skrivcykler borde ha kommit fram. Källhänvisning, tack!
 

nicemd

Aktiv medlem
steinick skrev:


Var har du hört detta? Flashminnen har använts i många år inom industrin och rapporter om begränsningar i antalet skrivcykler borde ha kommit fram. Källhänvisning, tack!
AMD garanterar idag 1 million skrivcykler per sektor för sina flash-minnen. Förr i tiden var det mycket mindre.

Om en sektor slits ut kan den stängas av och minnet fungerar ändå, fast med mindre kapacitet.

Jag har hört (men inte läst) att data sprids ut över minnet så att enskilda sektorer inte belastas mer än andra.

Källa: http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and_tech_docs/26085a1.pdf

Niclas.
 

prinsen

Aktiv medlem
Det är sant. CF minnen har inte evighets funktion.
Dom tar slut.
Antalet skrivningar vet jag inte, Det är som med hårddiskar.
Dom ska Helst ha en arbetstemp, dvs över eller under denna temp så tar cf kortet stryk.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Vet någon HUR cellerna lagrar informationen? Magnetiskt, elektriskt eller vad? Sitter någon typ av batteri/kondensator i korten?
 

KGS

Aktiv medlem
Adamlid skrev:
Det är sant. CF minnen har inte evighets funktion.
Dom tar slut.
Antalet skrivningar vet jag inte, Det är som med hårddiskar.
Dom ska Helst ha en arbetstemp, dvs över eller under denna temp så tar cf kortet stryk.
ryser när jag tänker på att Microdriven kommer att krascha en vacker dag... har just ägnat helgen åt att restaurera en vanlig hårddisk som tröttnat på livet... det är inte skoj, men alldeles sant, en av de få saker man kan vara säker på. Hårddiskar ger alltid upp. Frågan är bara när. Har alltid varit skeptisk till att bära omkring på en snurrande hårddisk, men den följde med kameran så det e bara att gilla läget. Sålänge den funkar är det en skön känsla av att utrymmet alltid räcker, vad som än händer... det och en ryggsäck med batterier så klarar man sej *s*
 

steinick

Aktiv medlem
Jag trodde för guds skull inte att de varade i evighet, vad gör det? 1 miljon skrivcykler är mycket och lär inte begränsa fotografen allvarligt.

Jämför med en småbildskamera där tillverkarna hävdar att slutaren håller 150000 exponeringar (ett texempel). Det >4000 rullar film innan slutaren måste bytas. Det känns inte som man måste påpeka detta som en svaghet hos småbildskameran!

Compact-flashminnena bygger på halvledarteknik, de har inga rörliga delar och kräver inte spänning för att behålla minnet.
 
ANNONS