Annons

Fotoryggsäcksinsats

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Någon som vet om man kan köpa en kamerainsats till en vanlig Haglöfs Tight-ryggsäck? Håller på och syr en, men latmasken har slagit till.
 

villgot

Aktiv medlem
Tatonka har en...

Köpte mig en ryggsäcksinsats från Tatonka för någon månad sedan, som jag tycker funkar bra. Får plats med min F801 med 2 objektiv, en SB-24 och en Rollieflex och den kostade inte mer än 250 tror jag.
 

klasg

Aktiv medlem
Vart då...

villgot skrev:
Köpte mig en ryggsäcksinsats från Tatonka för någon månad sedan, som jag tycker funkar bra. Får plats med min F801 med 2 objektiv, en SB-24 och en Rollieflex och den kostade inte mer än 250 tror jag.
Blev intresserad. Vart kan man köpa en sån? Finns det olika storlekar?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Finns en bild på den här. Jag är också lite nyfiken på denna. Har tittat en del på fotoryggsäckar men inte hittat någon som jag tycker passar kamerautrustning, matbit och termos utan att vara gigantisk.
 

klasg

Aktiv medlem
Tack!

Jag ska så fort jag kommer åt Naturkompaniet, kila in och kika. Det verkar för övrigt vara ett bättre allternativ än att köpa en hel fotoryggsäck, dom är så jävla dyra (eller är jag för fattig?):)
 

MattiasL

Aktiv medlem
Aha, missade diskussionen förra gången. Tack för upplysningar. Ska kolla Naturkompaniet så fort som möjligt. Vanlig ryggsäck med insats är ju lite bättre ur stöldskyddssynpunkt också.
 

pgadler

Medlem
Tatonka - Naturkompaniet

Hej,

Fick tips här om exakt det jag letar efter; ryggsäcksinsats.

Tyvärr har Naturkompaniet (varken Kungsgatan eller Hantverkargatan) kvar några och en kille på Hantverkargatan var osäker på om de skulle fortsätta med Tatonkas grejor.

Jag ska försöka få tag på Tatonka eller deras generalagent för att hitta annat inköpsställe.

Hälsningar,

Patrik
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Lova att rapportera här när du hittat den. Jag är själv nyfniken som sagt. Och Tatonkas webbplats suger. Insatsen verkar ju inte ens finnas med där.

Apropå bära, är det någon som har tittat på Lowepros nya Rover Light? Den verkar ju intressant som alternativ för termos- och matbitsbärare den med. Och Lowepros webbplats suger ju också tyvärr.
 

anilson

Ny medlem
Agent för Tatonka

Sorry men någon agent/distributör för Tatonka finns inte i sverige, Naturkompaniet är nog den ända kjedjan som tar hem deras sortiment. NK Kungsgatat brukar ta relativt ofta så kolla med Helena eller Peter så kanske de kan hjälpa dig med en beställning. (ska iof inte säga att det kommer att fungera med det är värt ett försök)
I annat fall så är det nog Globetrotter som gäller.
Fotoinsatst fur daypack heter produkten.

Lycka till

Anders
 

pgadler

Medlem
Trött?

Har letat vidare efter Tatonkas ryggsäckinsats. På webben finns t ex www.nortanex.com, svensk-baserad Interntsajt för Tatonka, men inte heller här finns den eftersökta insatsen.

Jag har beställt den tryckta Tatonka-katalogen, men börjar tröttna på detta. När jag letade på www.globetrotter.de hittade jag inte heller insatsen, inte ens med hjälpen om vad den hette på tyska.

Dessutom börjar jag misstänka jag jagar den insatsen bara för att den är billig, inte därför att den egentligen passar mitt behov.

Vad som skulle vara smidigast är något som motsvarar LowePro Rover Light, d v s man kan även få ner lite kläder, matsäck, termos etc, förutom kamerautrustning.

Däremot är jag osäker på om utrymmet i Rover Light räcker för mina grejor (ändå inte så mycket) samt jag börjar bli allergisk mot priserna.

Jag har varit runt stan och klämt på t ex Tamrac Expedition 5 samt LowePro Minitrekker. De är mkt fina i utförandet, men ack så dyra och ändå ingen plats för "vanliga" grejor.

Nu har jag några ryggsäckar sedan tidigare och känner starkt för att inte skaffa en till. Dessutom lägger jag hellre pengarna på film och övrig utrustning än på en ryggsäck som ändå inte är riktigt rätt.

Därför tänker jag nu göra ett säkert fumligt försök att själv göra en löstagbar inredning till någon av mina existerande ryggsäckar.

Den enklaste och mest lämpliga jag har är en 25 liters sportryggsäck som är skön för ryggen, men är gjord i tunt material. Om inte den räcker i utrymme, har jag en 35 liters och en 50 liters, men jag tror de är onödigt klumpiga och stora. De vanliga fotoryggsäckarna är runt 20 liter.

Till den har jag för avsikt att skära till två block i skumplast, för att bygga två våningar i botten. Underst, mellan våningarna och som lock tänker jag använda material från ett styvt liggunderlag. Botten kommer att limma och jag kommer kanske på något sätt att ordna "gångjärnsfunktion" till de två locken.

I en våning kommer 80-200/2.8, två kamerahus (EF samt T-90) ligga.

I det övre 28/2.8, 35/2.8, 80/1.8, 35-80/2.8, blixt, filter, film etc, samtliga stående.

Ovanför dessa kan jag sedan ha kläder, mat, termos etc.

Återkommer om jag känner mig framgångsrik, eller om snålheten bedrar visheten.

Hälsningar,

Patrik
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Hur skall du lösa stativfrågan? Jag tycker vanliga säcker brukar vara för sladdriga för att spänna fast stativet i på något vettigt sätt utan att de går sönder.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Det får nog bli till att tillverka själv. Billigast så, och mera sport. Med lite tur kanske man får det som man vill också. Stativet är ju lite problem förstås; det är trist att gå med det under armen...
 

pgadler

Medlem
Hur skall du lösa stativfrågan? Jag tycker vanliga säcker brukar vara för sladdriga för att spänna fast stativet i på något vettigt sätt utan att de går sönder.
Nja, det kan finnas två lösningar. Det ena är en ryggsäck med ram, som t ex även kan innehålla stol i ramen. Tyvärr har jag ingen sådan, men finns 35 liters från c:a 275 kr. Men då blir placeringen på ena sida, stående och det gillar nog inte ryggen.

Det jag tänkte prova är liggande, under säcken, med korta, fast remmar. Visst blir det lite bredd, men väl gåendes tycker jag dit inte är ett problem. Det kan vara problem på buss/tunnelbana, men nu åker jag ju bil :cool:

/Patrik
 

anilson

Ny medlem
Sorry!

Efter att ha scanat http://www.tatonka.com/ så får jag nog revidera mitt tidigare svar till att det FANNS en insats till småryggorna som HETTE "fotoinsats fur daypack" .
Däremot så är det så att de har två schysta ryggor som heter Equipment Pack S och L, ligger under foto på tatonkas site och kostar 120 / 150 Euro, vet inte riktigt om det är prisvärt eller inte?

Anders
 

klasg

Aktiv medlem
På Naturkompaniet i Uppsala har dem inte nån sån där insats. Men jag funderar istället att köpa tillskuren "madressering" (inte madrass dyna) som jag passar in i min vanliga rygga. Det blir definitivt billigare, och då får jag den som jag vill. Det finns en bra affär i uppsala som gör sånt... /KG
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Ha!

Nu börjar nu komma fram till det som jag kom fram till för ett par månader sedan.
Dvs att göra min egen fotoryggsäck. Det har dock blivit ett lite långtidsprojekt...

Jag slaktade min gamla Shosho 30 och sydde i två blixtlås och ett kardborreband för att få liknande öppning som exempelvis Minitrekkern har.
För att få stagda i säcken fixade jag kartong förstärkt med lite plywood.
Hade tänkt limma allt från början men tänkte om och har nnu sytt i kardborreband på insidan av ryggsäcken och limmat fast kardborreband på inredning så att den är löstagbar. Det blir hållbarare än ett limförband tror jag och gör man fel kan man alltid sy om.

Stativfästet är den svåraste frågan tycker jag, men efter att ha läst Davids recension om den där ryggsäcken som det är medlemserbjudande på så ska jag nog göra ett diagonalt stativfäste för att få bättre stagda i säcken.

Ryggsäcken är inte klar idagsläget men jag la ned ganska många timmar i helgen vid symaskinen och den börjar bli klar nu.

Angående madressering så köpte jag spillbitar av skumplast i en madrassaffär för 5 kr för knappt 1 kvm. Limmar med kontaktlim.

När säcken är klar så hade jag tänkt skriva en artikel.

Lycka till.
/Linus
 
ANNONS