Annons

Irriterande limit...

Produkter
(logga in för att koppla)

Helena

Aktiv medlem
Hade det inte varit bättre att begränsa antalet bilder totalt än att ha en limit på tre bilder i veckan?

Jag blev jättestörd nu och anser att det finns smidigare sätt...
 

Jimsan

Aktiv medlem
Jag tycker fortfarande (som jag nog nämnt tidigare) att man borde ha två olika typer av album.
Ett "visa-upp" album med en begränsning av bilder och ett eller flera almänna album, så som det är idag.

Visa-upp albumet är det som syns när man söker på nya bilder och efter ett tag kan man byta ut bilderna i det allteftersom man lägger upp nya bilder.
 

Helena

Aktiv medlem
Jimsan skrev:
Jag tycker fortfarande (som jag nog nämnt tidigare) att man borde ha två olika typer av album.
Ett "visa-upp" album med en begränsning av bilder och ett eller flera almänna album, så som det är idag.

Visa-upp albumet är det som syns när man söker på nya bilder och efter ett tag kan man byta ut bilderna i det allteftersom man lägger upp nya bilder.
Det låter ganska bra men jag vill nog bara få ladda upp min bestämda mängd bilder på en gång och utan problem...
Är för på för att behålla intresset för någonting som inte fungerar tillräkligt smidigt...

fast det låter ganska bra med det där med ett visa upp album och sen om det är intressant så kan man gå vidare...
Det är ungefär som jag tyckte med en presentationsbild...
En bild som symboliserar det man sysslar med...
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Tja så farligt känns det väl inte
även om jag hade tänkt lägga upp ett nytt album
Men jag fick bara ladda upp en bild så albumet får vänta. :(
Och ok det känns lite jobbigt med tanke på att jag har hela 2 bilder uplagda
Får väl kila iväg på Trästockfestivalen istället
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det finns en maxgräns på 50 bilder också.

Veckobegränsningen kom ju till för att vi fick en hel del klagomål på att det "östes" in bilder och man hann inte med att titta igenom och kommentera, vi hade tex en medlem som laddade in 40-50 st på några dagar. Och det med en medlemsskara på (då) bara 150 personer - hur skall det bli med 1000 medlemmar etc?

Men - vi funderar på en smidigare begränsning; tex så man kan fylla ett helt album men att det inte publiceras förrän man har en "lucka".
 

Helena

Aktiv medlem
clindh skrev:
Det finns en maxgräns på 50 bilder också.

Veckobegränsningen kom ju till för att vi fick en hel del klagomål på att det "östes" in bilder och man hann inte med att titta igenom och kommentera, vi hade tex en medlem som laddade in 40-50 st på några dagar. Och det med en medlemsskara på (då) bara 150 personer - hur skall det bli med 1000 medlemmar etc?

Men - vi funderar på en smidigare begränsning; tex så man kan fylla ett helt album men att det inte publiceras förrän man har en "lucka".
Det tycker jag inte låter som en bra ide alls faktiskt...

Varför inte minska gränsen till 20 och så får man ladda hur fan man vill? :)

Jag kommer att lessna känns det som om man får vänta för länge...
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Öka veckogränsen då?

Vi tycker dock det är kul med många bilder i databasen att bläddra runt bland -- med en tajt maxgräns måste medlemmar rensa bort gamla (men fortfarande bra) bilder och därmed tappas ju även lärorika kommentarer och så.

Men 3 bilder på 5 dagar är kanske i tajtaste laget (foto.no har dock 3 bilder på 7 dagar tror jag...). Men om vi ökar rejält då - tex 10-15 st på en vecka?

Så får vi väl se sedan varthän det barkar när medlemsantalet ökar och uppladdningsglädjen sprider sig - blir det en explosion av nya bilder kan man dra ner lite, eller göra så att alldeles nya medlemmar har en tajtare gräns än de som varit med ett tag.
 

Helena

Aktiv medlem
Re: Öka veckogränsen då?

clindh skrev:
Vi tycker dock det är kul med många bilder i databasen att bläddra runt bland -- med en tajt maxgräns måste medlemmar rensa bort gamla (men fortfarande bra) bilder och därmed tappas ju även lärorika kommentarer och så.

Men 3 bilder på 5 dagar är kanske i tajtaste laget (foto.no har dock 3 bilder på 7 dagar tror jag...). Men om vi ökar rejält då - tex 10-15 st på en vecka?

Så får vi väl se sedan varthän det barkar när medlemsantalet ökar och uppladdningsglädjen sprider sig - blir det en explosion av nya bilder kan man dra ner lite, eller göra så att alldeles nya medlemmar har en tajtare gräns än de som varit med ett tag.


Samma regler för alla tycker jag...
Fast en viss mutningsgräns borde väl vara ok? :)
50 bilder är en jävla massa bilder...
50 är för mycket men inga problem att fylla...

// Heléna :)
 

AJä

Aktiv medlem
...begränsa

Jag tycker man ska begränsa direkt istället för att öppna upp och begränsa senare. Då blir det lätt irritation för de som vant sig vid det stora antalet bilder. Jag har varit flitig besökare på foto.no under ett års tid och där vill de flesta medlemmarna ha begräsning. Bättre med kvalitet än kvantitet. 3-5 bilder/vecka är tillräckligt. Resten kan man väl lägga på ene egen hemsida om man känner behovet av mängdexponering.
 

Helena

Aktiv medlem
Re: ...begränsa

AJä skrev:
Jag tycker man ska begränsa direkt istället för att öppna upp och begränsa senare. Då blir det lätt irritation för de som vant sig vid det stora antalet bilder. Jag har varit flitig besökare på foto.no under ett års tid och där vill de flesta medlemmarna ha begräsning. Bättre med kvalitet än kvantitet. 3-5 bilder/vecka är tillräckligt. Resten kan man väl lägga på ene egen hemsida om man känner behovet av mängdexponering.
Jag håller med och inte med... Begränsning är bra... Men begränsa mängden och inte hastigheten...

Det är som att välja ett 14,4 modem av den anledningen "jag läser så långsamt så nu får jag lite tid på mig!".
 

AJä

Aktiv medlem
...men hastighet och mängd i detta sammanhanget bli ju samma sak? Men du, väldigt vad du svarar snabbt, du måste sitta med bredband om vi nu ska fortsätta och lägga nivån :D
 

Helena

Aktiv medlem
AJä skrev:
...men hastighet och mängd i detta sammanhanget bli ju samma sak? Men du, väldigt vad du svarar snabbt, du måste sitta med bredband om vi nu ska fortsätta och lägga nivån :D
Äh du vet man är juh en fena på att multitaska... Sitter och kollar på Brittish Open på TVn samtidigt!

Fullt allvarligt så förstår jag mig inte på begränslingen...
Läggs det in en ny bild så kanske det borde vara en textlista ist för små tumbnailbilder?
Då får juh alla sin lista... Står det datuim och tid på den så får dom juh veta allt dom vill?
Man behöver inte få en kommentar på en gång heller?
 

AJä

Aktiv medlem
hmm..det kanske bara och inse att vi har olika åsikter i denna fråga. Jag lämnar med varm hand över till fotosidan.se att bedömma och avgöra vad som är bäst. Nu har de iallafall fått lite synpunkter om än i begränsat antal. Frågan man behöver ta ställning till är ju egentligen inte så svår; begränsa antalet bilder som laddas upp eller inte. Sedan är det bara att implementera funktionaliteten baserat på resultatet av diskussionen. :cool:
 

AJä

Aktiv medlem
Om du syftar på att vi skulle vara oense är svaret: Nej. Annars kanske svaret är: Ja :p
 

Enfotograf

Aktiv medlem
Det finns en risk att folk tröttnar på att vilja lägga upp bilder med en sådan låg begränsning. Höj den till 10-20 bilder i veckan.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ok. Vi förstår att ni tycker att den nuvarande begränsningen är för låg. Men eftersom vi inte kommer att ha serverplats för tusentals medlemmar och med 50 bilder var, så måste vi sätta någon lämplig gräns.

Låt säga att vi skulle öka till 20 i veckan. Detta skulle innebära att efter 2,5 v så är det fullt och då måste ni radera bilder för att få ladda upp nya. Att radera en bild innebär naturligtvis att alla kommentarer till bilden försvinner.

Frågan är främst vilken funktion galleriet skall fylla. Är den främst en plats för att visa upp sina bilder och frekvent ta bort och lägga nya? Eller skall det vara en plats där man lägger upp de bilder som man verkligen känner att man vill ha kommentarer på av olika anledningar.

Vi har på en sommarmånad blivit strax under 300 medlemmar och det är kalaskul. Tänk sedan när alla är tillbaka från sina semestrar och det blir aug / sep och nya medlemmar tillkommer varje dag som vill bidra med sina bilder. Om vi då hade en begränsning på 20 bilder i veckan kan det bli flera hundra bilder i veckan.

Finns det inte då en risk för att ni kommer att drukna i alla nya bilder och det kommer att bli omöjligt att bläddra igenom alla?

Hälsningar
david
ansvarig fotosidan
 
ANNONS