Annons

C41 framk själv eller lämna in?

Produkter
(logga in för att koppla)

mathan

Aktiv medlem
Om man använder Tetenals C41 kit kostar en 120 rulle c:a 30 spänn att framkalla. Jag har dock inte hittat ett ställe som framkallar neg färg film under 40 spänn. Någon som vet ifall detta finns? Inga kontaktkopier eller så utan bara framkallningen.
 

mathan

Aktiv medlem
jag syftar då på att det blir i princip billigare att göra det själv och det borde vara ologiskt med tanke på att det finns många labb ute i landet.
 

Tobbe.T

Aktiv medlem
Detsamma gäller vid framkallning av 135 film, billigaste jag hittat är 35:- för enbart framkallningen.
Och då är en 135film mer "sparsam" med kemin än en 120 film är, så det blir ännu billigare om man kör den själv.

Har dock hört att Photax har ny kemi på väg in för C41 mot årsskiftet, som går att köra både i 20 och 38 grader, som skulle vara väldigt billigt enligt dem.

/Tobbe
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Tror att det är svårt att hitta billiga färgframkallningar på grund av lite marknad.
Jämför tex hur många som lämnar in en rulle till sin fotohandlare och sedan får den både framkallad och kopierad. Då blir det konkurrens som ger upphov till kampanjpriser. Såg tex en annons i tunnelbanan för 24 bilders film framkallning + kopiering för 19:-. Vad är det för priser egentligen? En 36 bilders kostade en tia till.

Mitt råd blir nästan att du lämnar in din rulle hos nån som har kampanjpris på framkallning och kopiering och sen slänger pappersbilderna (om du vill). Det blir nog billigare så.
 

Svante

Ny medlem
Tjosan!

På NetOnNet i Borås kostar det nio kronor att framkalla en rulle oavsett om det är 24 eller 36 bilder. För dessa slantar får man papperskopior också. Kruxet är att priset gäller en rulle åt gången. Ordinarie pris är 29. :)
 

mathan

Aktiv medlem
Problemet med 29 kr labben är oftast att de inte tar 120 filmer bara 35mm... Jag får väl hålla mig till E6 så länge tills den där nya kemin kommer. Där kostar en framkallning 20-25kr vilket är bättre...
 

Sara

Aktiv medlem
Fotoquick: 38 kronor för framkallning av en rulle, spelar ingen roll om det är 24 eller 36.

Det var alles!:D
 

mathan

Aktiv medlem
Skickar man in bilderna till Fujis labb kostar det 20 eller 25 kr. (Jag kommer inte ihåg vad det var. Har för mig det är 20 om man köper många påsar åt gången eller 25 om man bara köper 10.)
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
På scandinavian.. kostar Fujis påsar 27kr för 10 st och 25kr för 100 st.
Jag kör själv Proffskopias E-6påsar. Bättre kvalité och snabbare leverens. Kostar en tio mer på Scandinavian Photo.
 

mathan

Aktiv medlem
Nu kanske jag spårar ut lite när det gäller subjectet men hur kan proffs framkallning bli bättre? Finns det olika kvalite på kemikalierna?
 

Sara

Aktiv medlem
Det jag vet är att där jag arbetar äter vi tester på kemikalierna varje dag för att se att allt är på topp...
Har däremot framkallat rullar utomlands där färger och själva filmen såg väldigt knepiga ut när jag fick tillbaka dom...alla är nog kanske inte så noga med att kolla kemin osv...så det kanske ligger nåt i att "proffslabb" gör det bättre... :confused:
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Sara, det hoppas jag verkligen, för det är väl rätt rejäla varningsmärken på färgkemi :D
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
mathan skrev:
Nu kanske jag spårar ut lite när det gäller subjectet men hur kan proffs framkallning bli bättre? Finns det olika kvalite på kemikalierna?
Jag vet inte om det är skillnad på själva framkallningen men hanteringen känns tryggare.
Tex när jag har lämnat in film för framkallning och ramning hos fuji så har de klippt vissa bilder på mitten och det brukar sitta fast hårstrån eller bortstrån i ramarna.
Den erfarenheten har jag inte ifrån Proffskopia i Jönköping.
 

mathan

Aktiv medlem
jag traskade in på japan foto i malmö för att höra ifall de framkallar 120 filer också. (De är rätt billiga när det gäller 35mm.) Hör och häpna, 19 spänn för att framkalla en C41 120 film. Jag tror jag hittat mitt ställe nu ;-)
 

Fredrik80

Aktiv medlem
Jag skulle tro att proffslab ar mer nogranna med kemikalietemperatur, byter ut kemikalierna oftare, och generelt sett hanterar negativen mer varsamt. Dessutom framkallar proffslab ofta manuellt (I varje fall i Indien dar jag nyss bodde). Vad fordelarna med det skulle vara vet jag inte.

Som svar pa den forsta fragan sa tror jag inte det ar vart att sjalv framkalla C-41 om man bara tjanar runt en tia per rulle. Har inte sjalv provat, men har hort att det ar lite svarare an B&W.

Fredrik
www.worldsphotos.com
 

Fredrik80

Aktiv medlem
Verkar vara manga har som jagar efter de billigaste priserna for framkallning. Skulle bara vilja papeka att man kanske inte bara ska valja ett fotolab efter hur billigt det ar. Billiga lab kan ju inte lagga ner samma omsorg pa arbetet och resultatet blir ibland lidande. Har man spenderat tid och arbete kan det vara vart nagra kronor extra for att slippa riskera repor, fingeravtryck o.dyl pa negativen.

Fredrik
www.worldsphotos.com
 

mathan

Aktiv medlem
visst håller med dig till 100% Fredrik. Men man kan ju alltid testa dem och se ifall de håller måttet. Moderna labb idag har väl nästan ingen beröring med negativen själv. Som jag förstår det så stoppar man i princip in filmen i ena endan av maskinen och så kommer negativen ut klippta och klara och inslagna i andra ändan. Men jag har kanske fel. Man får testa och se... Jag har själv framkallat c41 och det är absolut inga problem, bara man håller tiderna och tempen så...
 

hedefalk

Aktiv medlem
SinusLinus skrev:
På scandinavian.. kostar Fujis påsar 27kr för 10 st och 25kr för 100 st.
Jag kör själv Proffskopias E-6påsar. Bättre kvalité och snabbare leverens. Kostar en tio mer på Scandinavian Photo.
Okej, det är fujis påsar jag kör med. Men det blir ju lite porto oxå. Jag fotar inte så mycket och är ganska ivrig så det blir mest en rulle i taget och då får man ju lägga till en tia till per rulle. Jag tänkte att du kanske hade hittat något billigare eftersom du skrev 20-25...
 
ANNONS