Annons

JPeg på TV via DVD-spelaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

lasso

Ny medlem
Jag har nyss börjat fota med digitalkamera. Efter hand bränner jag ner de bästa fotona på CD och jag undrar om det finns någon programvara som ser till att förse CD:n med lite intelligens så att det blir möjligt att se bilderna på TV:n via DVD-spelaren. Alternativt om det finns DVD-spelare som klarar att visa JPEG.

MVH
Lasso
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
De flesta DVD-spelare klarar biffen tror jag. Har själv blivit lite nyfniken på det här. Kolla in programvaran Nero, jag har hört att den skall ha bra funktioner för detta.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Knipsat från www.nero.com

Video CD (VCD) Still Images and Slideshows: Still images can be added to a (Super) Video CD compilation. JPEG files can be dragged into the MPEG section of a (S)VCD compilation and simple slide-shows created. The (S)VCDs can be played back in all (S)VCD and DVD players which can read CD-R/CD-RW media.

Låter lovande tycker jag.
 

rindler

Aktiv medlem
Foto CD-spelare

Hejsan!
Jag har lånat en fotocdspelare av min mormor och då kan man se bilderna som bildspel på TV:n.

Den är väl kanske fem år gammal men fungerar utmärkt... då kan man även lyssna på musikcdskivor på TV:ns högtalare :)

Bilderna är i "pcd-format" och är "framkallade på CD" men det borde ju gå att bränna egna CD-skivor om man sparar de i "pcd".

Har en Philips CDF200 men vet inte om den (någon fotocdspelare?) går att köpa längre...
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nackdelen med PhotoCD är ju att man behöver speciella PhotoCD-spelare. Sen tror jag inte att man kan göra skivorna själv heller, tror man måste ha PhotoCD-skivor från Kodak.

DVD är ju häftigt eftersom det börjar bli så himla spritt, alla har ju snart en spelare. Och så kan man ju göra bildspelen själv.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ja, det är ju inget substitut för dia på duk, det håller jag med om. Däremot slår det 10x15-kopior med hästlängder när det gäller att dela med sig av familjebilder, och det är väl närmast det som är syftet med att visa bilder på teve tycker jag.
 

RobGum

Aktiv medlem
lasso skrev:
Jag har nyss börjat fota med digitalkamera. Efter hand bränner jag ner de bästa fotona på CD och jag undrar om det finns någon programvara som ser till att förse CD:n med lite intelligens så att det blir möjligt att se bilderna på TV:n via DVD-spelaren. Alternativt om det finns DVD-spelare som klarar att visa JPEG.

MVH
Lasso
Hej Lasso! Jag jobbar som DVD-designer. Det går att visa JPEG-bilder (även tif om du inte vill använda komprimerade bilder) på DVD-spelare. Jag har själv gjort det på DVD. Däremot vet jag inte vilka "vanliga" program som klarar det, tyvärr. Men jimh's tips verkade bra...

För att förse CDn med lite intelligens går det utmärkt att bränna den som Super Video CD (vilket är en CD brännd som en DVD) eller en vanlig Video CD som också fungerar i DVD-spelare...

Lycka till!
 

Fredsson

Aktiv medlem
Denna tråd har ju lite tid på nacken men jag provar ändå att väcka liv i den igen.

Min fråga är samma som ovan.

Vi har i familjen en DVD spelare kopplad till vår TV. Den ska kunna spela bl a Video CD. Jag har provat att använda både programmen MGI Wideo Wave III och Windows Movie maker. Båda programmen är ju i första hand avsedda för videofilm men det går att lägga in stillbilder i stället för video klipp.

Det ska sedan gå att spara på CD skiva i formatet VCD men det fungerar inte att spela upp på vår DVD spelare.

Någon som har något tips på vad som är fel??

Thomas F
 

MathiasT

Aktiv medlem
Jag har inte använt nåt av programmen, men däremot använder jag Nero för att göra "bildDVDs" (VCD). Den kan tom göra menysystem med "indexbilder" (15 per menysida). Då kan du däremot bara lägga in 99 bider på en CD, eftersom DVD-standarden bara tillåter 99 kapitel. Och varje bild blir ett kapitel.

Ladda ner en demoversion av Nero.
 

dapa

Aktiv medlem
Skivorna kommer inte att ge full upplösning

DVD , PAL: 720 x 576 Mpeg2
SVCD, PAL: 480 x 576 Mpeg2
VCD , PAL: 352 x 288 Mpeg

Att bränna DVD Mpeg2 video (720*576) på CD-R brukar kallas miniDVD, inte SVCD. Det är det långt ifrån alla stationära spelare som klarar av att spela upp dessa.
 
Senast ändrad:

ToLu

Aktiv medlem
Jag tror att min DVD-spelare fixar det så länge som bild-filerna ligger på cd-skivan. Man kan bränna som man vill i kataloger och dylikt, sen är det bara välja katalog och välja bild alt. har jag för mig att det går att köra ett bildspel med alla filer som ligger i samma katalog. Brände skivan som jag testade med som "Data-CD" i Nero tror jag det var.

MVH Tomas
 

janingem

Aktiv medlem
Hur snabb är den? På den Pioneer DV-360 jag testat på tar det typ 20 sek mellan bilderna om de är 3mpix bilder (ca 700kb). Måste göra om dem till mindre filer för att det ska gå vettigt snabbt.
 

Fredsson

Aktiv medlem
dapa skrev:
Skivorna kommer inte att ge full upplösning

DVD , PAL: 720 x 576 Mpeg2
SVCD, PAL: 480 x 576 Mpeg2
VCD , PAL: 352 x 288 Mpeg

Att bränna DVD Mpeg2 video (720*576) på CD-R brukar kallas miniDVD, inte SVCD. Det är det långt ifrån alla stationära spelare som klarar av att spela upp dessa.
Tack för hjälpen. Det var nog brännarprogrammet som var problemet. Jag laddade hem Nero och med det fungerar det. Dock blev det ingen vidare kvalitet men det beror nog på ovanstående om jag förstår rätt.

Thomas F
 

RolandM

Aktiv medlem
Jag har läst i tråden och funderar på om det finns något program som kan sammanfoga några GIF eller JPEG bilder så att de kan bli ett bildspel i form av en MPEG-2 fil?

Tänkte jag skulle kopiera in en sådan som vinjett framför mina videofilmer på samma sätt som SF lägger in sin logotyp innan själva filmen.
 

andewid

Aktiv medlem
Varför inte bränna jpeg-filerna direkt på skivan istället? De flesta DVD-spelare klara ju läsa jpeg direkt. Enkelt och du får plats med massor av bilder =)
 

RolandM

Aktiv medlem
andewid skrev:
Varför inte bränna jpeg-filerna direkt på skivan istället? De flesta DVD-spelare klara ju läsa jpeg direkt. Enkelt och du får plats med massor av bilder =)
Så kan man göra, men syftet är att ha en rörlig bildsekvens som introducerar filmen jag har gjort, som är en del av den filmens MPEG2 fil. Tänk SF logga som fladdrarförbi med ljud innan filmen. Tänker mig en animation av bilder som gör ett förlopp som varar en viss tid.
 

piix

Aktiv medlem
MemoriesOnTV är programmet du letar efter. Det fungerar ungefär som de videoredigerings-program som finns, med detta är mer optimerat för stillbilder (går dock även att infoga video).

Du kan välja på att bränna ut på dvd eller cd. Om du vill ha bakgrundsmusik, bildtexter och/eller effekter mellan bilderna är det inget problem. Ett riktigt skoj program faktiskt...

http://www.picturetotv.com/
 
ANNONS