Annons

Soft box till "hammarblixt"

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej!
Jag har för mig att jag har sett en softbox för vanlig blixt typ denna fast betydligt större. Jag hr tänkt att använda den i samband med porträtt utomhus.
Är det någon som har provat dessa och vet var man kan köpa dem och vad de kostar.

Blixten jag använder är en mecablitz 70 MZ-5 så jag behöver inte urgröpningen i botten för prismahuset.


Greven
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Johan Okker skrev:
Lastolite Micro Apollo XL kanske kan vara något för dig?

omdöme
En sån var det jag tänkte på!!!

Den borde funka bra utomhus till porträtt och upplåttning.

Någon här som har provat den?

Bra då har jag ett namn på det i alla fall. Det verkar som man får köpa den från England. Men den var ju inte så farligt dyr, 40£ för den största. Jämfört med vad andra grejer man köper till detta kostar så är det ju inget.

Greven
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Greve Nickon skrev:
En sån var det jag tänkte på!!!

Den borde funka bra utomhus till porträtt och upplåttning.

Någon här som har provat den?

Bra då har jag ett namn på det i alla fall. Det verkar som man får köpa den från England. Men den var ju inte så farligt dyr, 40£ för den största. Jämfört med vad andra grejer man köper till detta kostar så är det ju inget.

Greven
Har du övervägt vanligt transparent paraply?

Om jag får vara ärlig tror jag du klarar dig lika bra eller kanske tom bättre med en metzhållare och ett transparent paraply. Om än att paraplyet är mera vindkänsligt och att du då blir beroende av ett ljusstativ..

Jag kan inte uttala mig om hur mycket ljus Apollon äter men jag tänker på att Metzarna är ganska starka även på 1/4 effekt och att själva softboxen troligen bara fungerar riktigt bra som "softbox" på korta avstånd. Annars riskerar det väl bara att bli - precis som den "lightspehere" som presenterades ovan - en ganska kompakt ljuskälla med de följder som det får.
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Jag har funderat på paraply, men som du säger så blir det vindkänsligt och man behöver med största sanolikhet ett stativ, som man mste tynga ner om det blåser, vilket det alltid gör i Skåne.
 
ANNONS