Annons

Val av digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

stonevalley

Aktiv medlem
Hej jag har tänkt att köpa en ny digitalkamera och har funderat lite på dessa tre kameror:

Minolta Dimage 7Hi, Nikon Coolpix 5700 och Sony Cyber-shot DSC-F717.
Alla utom Sonys kan ta 3 bilder per sec med full kvalite något som jag tycker är en fördel. Nikon är den som verkar mest intressant vad tycker ni?

Kameran ska kosta från 10 000 och uppåt över
20 000 kanske inte så intressant.

Vill ha en snabb kamera med rejäl optisk zoom, bra optik, många inställningsmöjligheter, högkvalite m.m, jag är ingen proffsfotograf utan bara en amatör som vill ta lite proffsiga bilder.

Vill gärna ha fler förslag på kameror i denna prisklass.

Tack på förhand!
 

Camerans

Aktiv medlem
Tom,
my advice would be to perhaps buy a used Canon D30.
I'v seen these available readily in most Swedish shops that sell pro-class cameras. Kodak Image Center in Gothenburg and YFO both have used D30s for around SEK13000 - 15000.
With the D30 you'll have far more opportunities for variation as you'll be able to swap and change lenses at will. Great performers, too!

Just my opinion. Good luck,

Duncan
 

erikn

Aktiv medlem
Stonecold skrev:
Vill gärna ha fler förslag på kameror i denna prisklass.
Skulle helt klart lobba för en Olympus E-10, om du nu inte vill gå på Duncan:s linje och köpa en beggad D30.

E-10:an är relativt gammal, men fortfarande den enda i denna prisklass (1299:- på cyberphoto.se)som erbjuder optisk sökare och som känns som en "riktig" kamera.

Det du missar mot t.ex. Minoltan är zoomen (vidvinkel särskilt, om du frågar mig - hade en D7 innan som jag var otroligt missnöjd med), men å andra sidan får du en kamera med så otroligt mycket mer känsla i. (Oj oj oj vad jag kommer att bli påhoppad nu. Tur att jag inte är här så ofta... :) )


Lycka till!
 

stonevalley

Aktiv medlem
Ok den vekar ju också bra men samtidigt så verkar de andra kamerorna ha bättre bildkvalité, enligt de test jag kikat på. Trodde inte det skulle vara så här svårt att välja en kamera. ;)
 

erikn

Aktiv medlem
Stonecold skrev:
Ok den vekar ju också bra men samtidigt så verkar de andra kamerorna ha bättre bildkvalité, enligt de test jag kikat på. Trodde inte det skulle vara så här svårt att välja en kamera. ;)
Jag kan inte tala för Sonyn eller Nikon, för jag har inte ägt kamerorna själv. Dimage 7 ägde jag som sagt, och bildkvaliteten var faktiskt otroligt bra. Men det var så väldigt mycket annat som jag var missnöjd med, framförallt en osannt långsam autofokus och fördröjning. Jag vet att det blivit bättre på 7Hi, men den är fortfarande inte alls lika snabb som på E-10 (vilken i sin tur inte alls är lika snabb som D30 el dylikt, men de ligger ju som sagt i en annan prisklass.) Testade både en 7Hi och Nikon 5700 igår faktiskt, men det är definitivt inget som jag skulle köpa. Det är som sagt en annan typ av kamera.

Beror väl på vad du vill ha, antar jag. Om du vill ha en riktigt systemkamera, men inte har råd att lägga de pengarna, så är E-10:an ett utmärkt alternativ. Enligt mig det enda alternativet.

Vart bor du någonstans? Kan du inte gå till en kameraaffär i närheten och testa dem? Det är värt mycket, mycket att åtminstonde hålla i kamerorna innan man bestämmer sig.
 

stonevalley

Aktiv medlem
Jag bor i Lilla Edet mellan Trollhättan och Göteborg. Vet du kanske någon bra Foto affär i Göteborg? (Kunnig personal är ju ett måste) Jobbar väldigt mycket så jag hinner nästan aldrig komma ifrån jobbet innan affärerna stänger. Även på helgerna. Men jag ska kika lite mer på Olympus i alla fall.
 

Camerans

Aktiv medlem
That's very true, Erik. Head to a good photo shop and play with them, first. Many shops, especially the pro-orientated shops, will allow you to shoot with all the cameras you are interested in, take a few test shots, then take the CF card/cd or whichever medium you've recorded them on, home and compare the results for yourself.

The reasons I would get the D30 are partly as follows:

1. It's already secondhand, so you are gaining the money lost when the original owner walked out of the shop with his new camera. When you sell it again, which you will sooner or later, the chances are that you'll lose less money on it...

2. Many, many folks buy a fixed lens camera, enjoy using it for a few weeks, decide they'd like to experiment further with different lenses etc...and end up selling the first camera at a big loss and buying a system camera like a D30...

3. You said you want lots of options. Given that an infinite choice of lenses gives you infinite possibilities, I would have suggested that the D-SLR would be the better choice.

4. When you come to sell it, you'll have a much larger audience that may be interested in it.

5. If you enjoy photography, you will undoubtedly wish to experiment with more advanced technique than would be possible on a fixed lens consumer camera.

Again, just my opinion and advice. Other's mileage may vary.

MVH Duncan
 

erikn

Aktiv medlem
Japan-foto finns i Göteborg, alldeles bredvid stationen. (I hörnet på Nordstan-byggnaden.)

Har inte riktigt haft att göra med personalen så mycket, men de brukar ha ett bra utbud av kameror i affären.

De har kanske inte E-10 hemma, men de har nog E-20 vilket är i princip samma kamera med en miljon extra pixlar men samma buffer. Den har iofs progressive-scan för snabba slutartider, men då fotar man i lägre upplösning (halva för att vara exakt.) Konstruktionsmässigt är de identiska, så om du åker dit för att testa kameran så spelar det egentligen ingen roll vilken du testar. Att tänka på är att E-10:ans visning av tagna bilder är långsammare än på E-20, medan tagning mellan bilder är betydligt snabbare. (De ökade filstorleken men behöll samma buffer, en liten miss.)

Vet inte vad de har för pris där. Jag beställde min från Cyberphoto när jag bodde i Göteborg, men jag skulle tro att japan-foto inte ligger så mycket högre i pris. Om inte annat kan du väl printa ut sidan från cyberphoto och försöka pruta lite... :)


Lycka till som sagt!
 

Camerans

Aktiv medlem
Tom,
see my first answer. Both shops mentioned are in Gothenburg. BTW Everyone just replies to my posts in Swedish (well, except Jim:)), so just reply in Swedish if wish to. If my English is a bit awkward, contact me offlist and I'll try it in Swedish. I won't write Swedish publicly because it makes be sound like I'm 6 years old and backwards..:)

Best, Duncan
 

erikn

Aktiv medlem
Hej Duncan.

Vi verkar skriva om varandra. Jag chansar och svarar dig på svenska, eftersom du verkar kunna läsa det utan problem. Om inte får du säga till. :)


1. It's already secondhand, so you are gaining the money lost when the original owner walked out of the shop with his new camera. When you sell it again, which you will sooner or later, the chances are that you'll lose less money on it...
Sant så sant. Personligen har jag lite emot att köpa begagnat, även om jag inte kan sätta fingret på varför. Men priset på en D30 kommer inte att sjunka lika mycket som på en konsumentkamera. Långt ifrån. Samma resonemang gäller för E-10. För att exemplifiera så köpte jag Dimage 7 för 13.900:- på cyberphoto.se, men bytte den mot en E-10 för 14.200:- då jag var missnöjd. (Stort tack till cyberphoto för utmärkt kundservice!). Idag kostar E-10 12990 kr hos samma företag, medan D7 inte ens finns kvar i sortimentet. Har för mig att den under 8.000 innan den försvann. Jag skulle tro att D30 behåller värdet ännu bättre.



2. Many, many folks buy a fixed lens camera, enjoy using it for a few weeks, decide they'd like to experiment further with different lenses etc...and end up selling the first camera at a big loss and buying a system camera like a D30...
Jag skulle väldigt gärna vilja ha mer vidvinkel är vad jag har. Tyvärr är det inget alternativ, eftersom D30 ger ett "crop-of-field" på 1.6 så skulle jag behöva ett 22mm objektiv för att komma upp till E-10:ans 35mm. Och ett zoomobjektiv med F2 som lägsta bländare är inte billigt. Ett Canon EF 20-35/3,5-4,5 går på cirka 5 papp, och då behövs ännu ett objektiv för att nå längre än 56 mm. Då kan man nog räkna med åtminstonde 7.000 kronor extra, och då är vi uppe i 20.000 utan batterier, minne, väska mm. Visserligen kanske man inte är intresserad i vidvinkel och då blir ju situationen en annan. Det är ju bara mina preferenser. :)



3. You said you want lots of options. Given that an infinite choice of lenses gives you infinite possibilities, I would have suggested that the D-SLR would be the better choice.
Håller med här också. Om budgeten tillåter skulle jag nog satsa på en D30. Tänk bara på att du förutom kameran måste köpa minne, kortläsare, väska, ett filter eller två (UV och Pol är alltid bra att ha), och för en DSLR också objektiv, vilket inte är billigt.



4. When you come to sell it, you'll have a much larger audience that may be interested in it.
Sant.



5. If you enjoy photography, you will undoubtedly wish to experiment with more advanced technique than would be possible on a fixed lens consumer camera.
Hmm, ja. Men jag räknar inte E-10 till en konsument kamera. I alla fall inte till samma segment som de övriga diskuterade kamerorna. E-10 är en äkta spegel-reflex-kamera, och liknar, enligt mig, mer en D30 än en D7i.

Sedan skulle jag inte alls ha något emot att köpa en D30. Har lekt med den ganska mycket och det är en helt underbar kamera. Att sedan CMOS-censorn ger riktigt fina bilder är ju inte heller någon nackdel.



Again, just my opinion and advice. Other's mileage may vary.
Sant. Alla har olika preferenser vad gäller en kamera. Därför tycker jag det är extra viktigt att du försöker känna på en innan du bestämmer dig. Vad som känns bra för mig eller Duncan behöver inte alls passa dig.

PS: Många fina tester av kamerorna finns på www.dpreview.com. DS
 

Camerans

Aktiv medlem
Erik,
you make some good points there, which I hadn't really thought of, namely that you do need to buy lenses also. Accessories such as cards and bags you'll need whichever you buy, but a lens would be kinda handy:)

Having said that. Canon makes an equivalent to the Nikon 18-35mm f3.5-4.5 right? (I actually am not very well informed about Canon's lens selection, using Nikon myself). That lens gives you a lovely normal zoom from 29-56mm, if you think in these terms.
If the lens cost around SEK5000 and the camera, say, SEK 14000, you have a nice little setup for still under SEK20000, with change over for a smallish card:)

Best, Duncan
 

stonevalley

Aktiv medlem
Ok det här är inte helt lätt alltså. Skulle lätt kunna tänka mig en kamera över 20 000 men det är ju så här att det kommer nya och bättre grejer hela tiden, så det kommer ju säkert finnas en ännu bättre mer avancerad kamera om ett halvår eller 1 år och då vill man ju säkert byta upp sig, det känns ju lite enklare att byta när kameran inte är fullt så dyr.

Men jag tror inte jag köper en begagnad kamera i alla fall.

Enligt testen på www.dpreview.com
Nikon Collpix 5700
Construction 9
Features 9
Image quality 8.5
Lens / CCD combination 8.5
Ease of use 8
Value for money 8

Olympus E10
Construction 9
Features 9
Image quality 8
Lens / CCD combination 8
Ease of use 8
Value for money 9

Sony DSC-F717
Construction 9
Features 8
Image quality 9
Lens / CCD combination 9
Ease of use 8
Value for money 8

Minolta DiMAGE 7Hi
Construction 7.5
Features 9.5
Image quality 8
Lens / CCD combination 8
Ease of use 7.5
Value for money 7


Om nu Olympus är en så mycket bättre kamera varför får Olympus sämre omdöme vad det gäller bildkvalité? Jag är ganska kräsen så vad är skillnaden egentligen. Ska se om jag får tid nu i veckan att åka ner till Göteborg.

Tack för hjälpen det har hjälpt otroligt mycket jag har sån jäkla beslut ångest det hade ju hjälpt om man var expert på digitalkameror och Duncan I have no problem understanding your English and thanks for your help.
 

Camerans

Aktiv medlem
och Duncan I have no problem understanding your English and thanks for your help.



:) Tom, it's my pleasure. I have a lens fetish, especially for wierd unusual ones which are rarely used, so with regards to your choice, I am probably "ut och cyklar"...:)

With regards to..:

"så det kommer ju säkert finnas en ännu bättre mer avancerad kamera om ett halvår eller 1 år och då vill man ju säkert byta upp sig"

...I would say, don't even think about that. No matter what you buy, a new version will turn up every few months and one person will never be able to keep up with the latest and greatest, without eventually ending up in a mental institute..

Also, reviews and opinions are based upon so much conjecture and personal likes and dislikes, that you really need to try out a couple of cameras and see which one suits "your" style of shooting and which one produces images that please your eyes.

Think about this: how many people on a forum such as this will view their images on the same monitor with the identical calibration? Probably none, right? Therefore, all of us staring at the same image will see something completely different. One person thinks the image is vibrant with beautiful crimson and gold autumn flora, another sees washed out pink and yellow whatever..
If we each view the image in printed 20 x 30 format, what did we print them with and which paper etc....well, you get the point.

I shall bow out of this thread now as I think I'm sounding "tjatig"..:)

Good luck and do tell us what you end up buying.

Bests, Duncan
 

stonevalley

Aktiv medlem
Yes your right I will probably and up in a mental institute if I don’t do as you say, becouse every time you buy a new best in every test DVD player, computer or what ever your buying, another nice equipment comes along and bets the crap out of your best in every test device. Of course I want the best DVD player, the best computer bla bla bla, but in order to afford it all you have to work 24 Hours a day but then you don’t have time to use it.
So there’s an important lesson here to learn.
The one who has the most stuff when he dies he wins! :)

Ill come back to you when I bought the camera Olympus seems very interesting right now.
The image quality maybe isn’t so big between these cameras, but it would have been much easier if it was.

ThanX mate!
 

erikn

Aktiv medlem
Stonecold skrev:
Ok det här är inte helt lätt alltså.
Ha ha, nej, verkligen inte. Jag är inne på min 7:e kamera, och så fort det kommer en SLR inom *rimligt* pris som klarar av en rejäl vidvinkel så måste jag nog börja äta nudlar igen.

Duncans post ovan är fylld av visdom, och jag kan bara hålla med till 100% (förutom att han skulle vara tjatig då förstås... :) )


Om nu Olympus är en så mycket bättre kamera varför får Olympus sämre omdöme vad det gäller bildkvalité? Jag är ganska kräsen så vad är skillnaden egentligen. [/B]
Som sagt så tar i alla fall Dimage 7 helt underbart bra bilder, enligt mitt tycke. Problemet var bara att det var så många bilder jag inte tog överhuvudtaget, eftersom jag väntade på autfokusen eller något annat.

Vad gäller bildkvaliteten tror jag inte att du blir missnöjd med någon av de kameror du räknat upp. Samtliga tester på www.dpreview.com har ett flertal bilder, om du vill jämföra. Sedan har vi som Duncan nämner olika kalibreringar på våra bildskärmar, men det borde ge dig en ide om eventuella skillnader.

Det bästa är om du kan få känna på dem. Risken är väl om du råkar känna på D30:n - då kanske du åker därifrån riktigt fattig...


Lycka till, och låt oss som sagt få veta vad du bestämmer dig för!
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag har en 7Hi och jag kan bara säga att autofokusen är otroligt långsam. Till råga på allt så har AF:en svårt att bestämma sig för vart fokus ska ligga. Så till att den är långsam så ska den fokusera fram och tillbaka mellan ändlägena för att avgöra vart fokus ska ligga.

Minolta hävdar att den kameran ska vara ett alternativ för yrkesfotograferna. Det är inget annat än ett stort skämt. I studio fungerar det nog men aldrig på fältet. Problemet för oss som inte har canon eller nikon är att det finns inga alternativ som är särskilt mycket bättre.

Mvh
Maverick
 

Linmajon

Aktiv medlem
Stonecold skrev:

Om nu Olympus är en så mycket bättre kamera varför får Olympus sämre omdöme vad det gäller bildkvalité? Jag är ganska kräsen så vad är skillnaden egentligen.
Olympus E-10 är mer än 2 år gammal, vilket är mer än en evighet i digitalkameravärlden. Canons D30 är lika gammal men så lyckad att den fortfarande är ett riktigt bra köp, ny eller begagnad.
Jag skulle också vilja framhålla skillnaden som sensorstorleken gör, och då främst i bakgrundsoskärpa och brus. Jämför exempelvis porträttbilder tagna med kamerorna så ser du vad jag menar.
 
ANNONS