Annons

Då julen kom till staden

Produkter
(logga in för att koppla)

Henric86

Avslutat medlemskap
Någon skrev tidigare på fotosidan om svårheten att fotografera i sin närmiljö. Nu till julen är det precis tvärt om för mig.
Hade studiedag idag och tillbringade hela dagen i stan. Hade dammat av Roleiflexen och fyllt kameraväskan med TRI-X. Och aldrig annars på året bjuder staden på så många motiv. Julskylltningar, glada människor, halmbocken (Gääävle!), tanter som handlar julstjärnor på torget, galna gubbar som sjunger jul-kareoke inne på snabbköpet, tåg som stannar vid stationen och folk som kliver av med julklappar i händerna. Rulle efter rulle rasslade genom kameran medan timmarna gick. Tror att jag gick runt i hela staden, dokumenterade varenda liten vrå och butiksfönster. Fotograferade människor i smyg som blev jättearga. Men ett leende löser allt...
Hela sena eftermidagen gick åt att vara i mörkrummet, det tråkigaste jag vet, men med en hel hög fantastiska negativ. Den ultimata fotolyckan, fast jag inte lämnade mitt kära Gävle, eller min närmiljö...
 

Sumpen

Aktiv medlem
Kul, bra grepp. Ladda upp några bilder bums, så vi får ta oss en titt hur du har valt att återge julhandlande gävlebor!

/Erik
 

BiNo

Aktiv medlem
Kanke fel diskutionen...men ändå

Jag känner mig faktiskt lite feprimerad så hör års, det är en sak om det finns lite snö på backen och solen visar sig åtminstonne lite, då är det bara att springa ut med kameran, men som det sett ut sista tiden känns inget vidare.grått väder, kritvit himel, mörkt...*suck* Så som ni kanske ser i mina album har jag jobbat med bilder via min scanner istället. Men jag vill UT!!! Kan någon ge mig ett förslag, jag bor ju i Västerås, så någonstans omkring Västerås vore bra om jag kunde få tips vart jag kan fotografera, för det behöver ju inte vara utomhus egentligen.

Önskar er alla en trevlig advent
Bibi
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag vill också ut. Det här vädret suckar verkligen bigtajm och kan göra den mest obotlige optimist deprimerad. Men jag har en idé som inte är så väderberoende som jag skall prova i helgen.
 

gunte

Aktiv medlem
Egentligen gnäller ni i onödan,pojkar och flickor..grått väder är alldeles utmärkt för närbilder i någon trevlig naturmiljö..jämn belysning utan hårda kontraster..medtag en liten campingpall och stativ,klä er överdrivet mycket och ut i rusket..en regnponcho är ett bra plagg att gömma kameran under vid förflyttning..och färgerna blir mustiga av vätan..och glöm inte plåtter-mosen,hehe........
mvh/gunte..
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
För lyckat fotoväder gör enligt följande.
Ring eventuella fotointressade kompisar. Be dem rita deras önskeväder just nu.
Gör likadant själv.
Träffa dina kompisar på en plats som ni alla tycker om och ta med fotoutrustningen.
Lägg allas teckningar tillsammans med all fotoutrustning i en hög i mitten av den cirkel som du och dina kompisar utgör.
Du är ledaren och leder därför önskningen om bättre väder. Därför ber du alla närvarande att ta varandra i hand och börja dansa i en ring. Välj dans själv.
När du tycker att det är tillräckligt med dansade tar ni en vända till.
Be alla att sträcka händer mot himlen och säg ett mantra som du har kommit på med anknytning till önskevädret. Be alla att dansa runt dig själva medan de upprepar mantrat.
Avsluta med avslappningsövningar i form av service av respektives fotoutrustning.
När detta är klart så har himlen förhoppningsvis spruckit upp.
Om inte upprepa proceduren inom två dagar.

Jag har själv sett detta fungera och deltagit ritualen.
Det var på en halvt okänd ö som jag spolades upp på i en av mina drömmar när vädret var dåligt.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Dödade jag diskussionen med mitt inlägg eller?
Jag ska i alla fall lyda Guntes råd om närbilder på onsdagförmiddag för då har min nya mellanring kommit! Får hoppas att det inte vräker ner ifrån skyn iaf. Lämpligt väder för Velvia och elite EC, tur att man har lite Velvia liggande i frysen hemma för sånt här väder :)

en undran bara.
Vad är plåtter-mosen? Dessa sydlänningar och deras språk asså, man fattar ju inget av vad de snackar om.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Så det var ingen som bjussade över på ibazar. Jag funderade på om jag skulle jäklas, men hoppade över ;)

Jag har också ett ruskvädersprojekt på g i helgen om jag lyckas få tag på fräsch fisk.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Passa dig va Mitt motvapen hade blivit taktikröstning på dina bilder men nu slipper jag det...;) (kanske ska ändra namnet på ibazar också)
jag vann lite andra auktioner också med F2grejor (är det bara jag som köper sånt eller).
Ligger alla andras Nikon F2:eek:r och dammar på hyllorna eller.

Gunte:
Vad menade du med ditt hehe?
 

Sumpen

Aktiv medlem
Ingen fara Linus, min F2a används fortfarande, men MD-2an har nog dammat igen vid det här laget... Jag såg också att du bjöd på en mellanring och en trådutlösare.

Tjipp
 

Staffan

Aktiv medlem
Västerås - en pärla

Bibi:

Men jag vill UT!!! Kan någon ge mig ett förslag, jag bor ju i Västerås, så någonstans omkring Västerås vore bra om jag kunde få tips vart jag kan fotografera, för det behöver ju inte vara utomhus egentligen.



Jag fotar en hel del i Västerås med omgivningar - det kan vara Ängsö, någon tjärn eller fors i Bergslagen. Svanå t.ex ligger nära. Nattbilder är jättekul och det börjar dyka upp is lite här och där. Varför inte fota medelvästeråsaren med kassar på Hälla eller Ängsö Julmarknad ! Eller fuska och ta tåget till Stockholm och strosa en dag med kameran mellan fiken !

Västerås är ett ymnighetshorn med motiv !!!

/Staffan
 

Helena

Aktiv medlem
Tjaa vad sager man? :)
Gar fortfarande omkring utan jacka och solen skiner idag :) Det ar fortfarande sa gront overallt och aldrig under 8 grader...

Ska ut och fiska i morgon och surfa efter nasta vecka da varan ena deadline har varit :)))
Kanske glider over till Newquay for dar ar det vanligt vatten om man inte ar sa supervan :p

Alskar December :p
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Helena skrev:
Tjaa vad sager man? :)
Gar fortfarande omkring utan jacka och solen skiner idag :) Det ar fortfarande sa gront overallt och aldrig under 8 grader...

Ska ut och fiska i morgon och surfa efter nasta vecka da varan ena deadline har varit :)))
Kanske glider over till Newquay for dar ar det vanligt vatten om man inte ar sa supervan :p

Alskar December :p
Jag trodde det alltid regnade på den där stora ön som du är på...

Sumpen:
Min MD-2 är inte dammig..använde den senast idag.
Har nu köpt en 27.5mm mellanring, en H2 sökarskiva och en trådutlösare (allt för Nikon F2) och jag var den ende som bjöd på de tre auktionerna. Därför undrade jag.
 

Helena

Aktiv medlem
SinusLinus skrev:


Jag trodde det alltid regnade på den där stora ön som du är på...

Har variten helt otrolig termin!!! Regnat kanske 10 dagar men annars varmt och soligt och underbart!
Massor av promenader och sysslor pa stranden... Grillfester och andra sjalarensande aktiviteter :)

Var ute och promenerade pa batbryggorna i lordags natt och det var fullmane med en stor fet ring runt manen, en gloria liksom... Sa vackert!
 
ANNONS