Annons

Virus på g?

Produkter
(logga in för att koppla)

sture

Aktiv medlem
Fick igår e-post från adressen "Djurkliniken" med infogad bilaga.

Öppnade ej eftersom jag misstänkte virus. Har någon annan medlem fått liknande?:confused:
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Japp, kan stämma. Badtrans heter det mest spridda viruset just nu. Norton 2002 kan fixa den.
Det "roliga" med viruset (som jag drabbades av i helgen) är att din dator kan smittas utan att öppna bilagan.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Stämmer. Badtrans är riktigt otäck. Lyckligtvis gör den inget riktigt destruktivt, men kan sprida lösenord du skriver in (den lyssnar på tangentbordet...)

BadTrans-brev är oftast runt 40 kB så storleken kan ge en hint. Men lite inte på det, uppgradera allt vad virusskydd heter och uppgradera dessutom Outlook Express - version 5.5 och över frågar ivartfall först om man vill spara eller öppna det bifogade viruset...
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
från Sture:
"Hur yttrade sig viruset då?
Vad och hur gjorde Du för att återställa?
Kan norton 2002 hämtas hem gratis?
Frågor som kan vara aktuella för samtliga medlemmar och som Du kanske
vill vara vänlig att besvara som ett ytterligare inlägg i debatten!"

Så gärna så.

Hos mig gjorde viruset sig tydligt genom att jag fick en massa reply i Outlook från Aftonbladet, Scandinavian Photo och andra ställen jag inte har mailat till.
Viruset gör så att är man inne på t.ex Aftonbladet, så skickar viruset automatiskt ett mail till ALLA e-postadresser som finns på den sidan du är inne på. Likadant gör den med alla adresser du har i din adressbok. Jättekul.
De reply jag fick var från företag som har skyddat sig och inte tar emot detta mail.

Återställde gjorde jag genom att uppdatera Norton 2002. Observera att detta inte hjälper dig om du redan har fått viruset, då måste du hämta hem en fil från Symatecs (de som ger ut Norton) hemsida. Kolla även på idg.se, de skriver mycket om virus-skydd.

Och ja, Norton kan hämtas hem som en demoversion, om du har bredband vill säga. 27 meg är ganska fläskigt annars.
 

spn

Aktiv medlem
http://www.f-secure.se/support/kbase/kbase.asp?Id=1246

Har 30 dagar dem version som ta bort virus.
Liksom northon antivirus.
.
Ni sitter online bör nog ha en Brnadvägg ochså.
Jag personligen har northon firewall. Den bäst tycker jag efter som väggen har lista på virus filer som den inte släpper in i datorn.
Sen läser direkt från nätverks korten.
Finns en mängder inställningar.
 
ANNONS