Annons

hur ofta använder du stativ när du fotograferar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hur ofta använder du stativ?

  • aldrig

    Röster: 7 15.9%
  • sällan

    Röster: 19 43.2%
  • oftast

    Röster: 16 36.4%
  • alltid

    Röster: 2 4.5%

  • Totala väljare
    44
  • Enkät stängd .
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Hur ofta använder du stativ när du fotograferar?

Många naturfotografer använder alltid stativ. Själv har jag inte riktigt vant mig vid detta utan tycker att det är lite besvärligt att bära runt på stativ. Men när det gäller natur så blir det nog oftast så att stativet finns med.

Denna fråga beror på vad ni fotograferar mest. Jag fotograferar mest äventyrsporter och då går det inte att använda stativ, möjligtvis ett enbensstativ tillsammans med telet.

Som sagt, hur ofta använder du stativ?
 

Helena

Aktiv medlem
Har tre manfottostativ med olika "funktioner" som jag inte kan vara utan... Brukar låna mammsens Manfrotto med när jag är i gävle...

Stativ för mig fungerar som en lugnande faktor... Med stativ så tänker jag mer... Jag måste räkna ut vartifrån jag vill ta bilden och hur...

Dessutom så får man juh längre skärpedjup om man inte är tvungen att hålla sig över 1/30 sek...

// H
 

Jimsan

Aktiv medlem
Helena skrev:
Jag måste räkna ut vartifrån jag vill ta bilden och hur...
// H
Sant...
Stativ är till stor hjälp eftersom kameran håller sig på samma plats och vinkel hela tiden, och man kan konsentrera sig på bilden
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag använder alltid stativ när fototillfället så medger, vilket betyder ganska ofta för mig. Skälen är precis desamma som Jimsans och Helenas. För långa telen, från 300mm och uppåt, liksom för all makrofotografering, är stativ ett måste.

Stativet gör att man får en helt annan kontroll över kompositionen. Man kan t.ex. gå ifrån kameran och ändra objektens positioner i bilden.

Om det är bråttom så brukar jag skjuta ett handhållet skott innan jag ställer upp stativet. Hellre en skakig bild än att missa hela tillfället.

Visst är det ibland frestande att skippa stativet, men en lat fotograf är oftast en dålig fotograf.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag har gjort en intressant notering:
Natur och porträtt är det som intresserar medlemmarna mest, att döma av motivkategorierna i galleriet. Samtidigt använder de flesta "sällan" stativ enligt enkäten ovan. Hur går det ihop? Natur och porträtt är ju områden där stativ ofta är till stor hjälp. Är vi lite lata av oss, kanske?
 

Jimsan

Aktiv medlem
ackelid skrev:
Jag har gjort en intressant notering:
Natur och porträtt är det som intresserar medlemmarna mest, att döma av motivkategorierna i galleriet. Samtidigt använder de flesta "sällan" stativ enligt enkäten ovan. Hur går det ihop? Natur och porträtt är ju områden där stativ ofta är till stor hjälp. Är vi lite lata av oss, kanske?
Jag tror att de flesta tvekar att använda stativ därför att det är något extra kilo att bära på. Och ett stativ kan ju vara ganska otympligt att ha med sig hela tiden.
Lathet helt enkelt ;)
Å andra sidan...
Genom att bryta regeln och inte använda stativ så kan man ju få fram mycket spännande och livfulla bilder.
Och det är ju det som är hela tjusningen med fotografering.
Att sätta sin personliga prägel på bilerna.;)
 

tosafora

Medlem
Bryter in här...

Visst är det natur och porträtt som är det populäraste objektet. Varför är det det? Man blir ju bara så trött. Är det för att människor som sitter på en stol eller ännu bättre vatten och träd som absolut inte springer någonstans är ofarliga motiv och inte kräver något av fotografen.

Så livlöst!
 

Helena

Aktiv medlem
Re: Bryter in här...

tosafora skrev:
Visst är det natur och porträtt som är det populäraste objektet. Varför är det det? Man blir ju bara så trött. Är det för att människor som sitter på en stol eller ännu bättre vatten och träd som absolut inte springer någonstans är ofarliga motiv och inte kräver något av fotografen.

Så livlöst!
Allt blir väl vad man gör det till???
Man kan fotografera ett barr så att det är hur intressant som helst! Tror inte det beror på motivet utan fotografen i sådana fall :))
 

inge

Aktiv medlem
Vi som inte är trötta går upp på morgonen och hittar det bästa ljuset och tystnaden i naturen
 

Nikonmannen

Aktiv medlem
Stativ är knappast roligt att släpa på, men det är ju ett nödvändigt ont...

Jag använder det när jag måste. Det ligger alltid två stativ i bilen. Minst.
 

drapulv

Aktiv medlem
Ett stativ ligger högst upp på min inköpslista. Alltför många bilder som blivit dåliga (för att inte säga helt värdelösa) pga att jag inte haft något. :( Kommer helt säkert att ta med det när jag tänker fota.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS