Annons

Filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

TnT

Medlem
Hej :)
Jag ska köpa två filter ett sky och
ett polfilter.
Nu till frågan vad ska man välja för sort kan tänka mig ca 300 på skyfiltret och 500 på polfiltret.
Ska ha 58mm filter och eftersom jag inte kan detta bra alls så kollade jag runt och B+W och
Hoya verkar ligga i rätt prisklass.
Jag har hittat B+W sky för 227kr B+W pol 540kr på nätet.
Men på lokal ort har jag hittat Hoya HMC Super!!??
sky filter för 324kr och Hoya HMC pol filter för 450kr.

Frågan nummer 2 är nu vilka av dessa filter är bäst eftersom dom ligger i samma priskklass.
/Mvh Markus

:D :cool: :eek:
 

kaatman

Aktiv medlem
B+W är ruskigt tyskt och gediget!

Kan du hitta det till samma pris som t ex Hoya är det enligt mig att föredra!
 

nikolaj

Aktiv medlem
Färgneutrala polfilter

Jag har nämnt i ett annat forum att B+W polfilter är dom enda (som jag vet) som är färgneutrala, alltså dom ger inga färgstick.
Mitt råd är köp B+W om kassan tillåter, dessutom är antireflexbehandligen myckethårdare och mindre repbenäget.
/
Nikolaj
 

TnT

Medlem
så vad ni menar är att välja B+W som pol filter men spelar det någon roll vilket skyfilter man väljer


Sen en sak till ett cirkulärt polfilter visst är det symmetriskt altså kan man inte väla ilken grad det ska polarisera då eller
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Angående UV-filter. Personligen använder jag dem inte men om jag skulle göra det så skulle jag nog köpa de absolut bästa som finns att få, om man nu en gång skall belasta optiken med extra glas och det dessutom permanent. Då står jag hellre ut med färgstick i bilder jag tar med polfilter eftersom det i alla fall inte är alla bilder.

B+W har mässingsringar istf aluminium vilket gör att de inte tenderar att bita fast lika jäkligt som aluringarna kan göra. Spelar iofs bara roll om du har objektiv gjorda av metall. Är det plast kan du bortse från detta.

Jag vet inte riktigt vad du menar med symmetriskt polfilter. Alla polfilter funkar på samma sätt, dvs du kan ändra grad/vinkel genom att rotera filtret.
 

TnT

Medlem
Jag fiskar mycket och tar kort på våren lite senare på dygnet och jag personligen tycker att när man haft på ett skyfilter så har bilderna blivit bättre. Kan inte säga vad det är men dom ser naturligare ut.

Nä det var inget jag kollade upp om polfilters uppbygggnad hittade svaret själv. Bra med optikböcker från skolan.


Vad tror ni ska jag köpa B+W eller Hoya som skyfilter.
 

egemini

Aktiv medlem
Fast B+W slim kostar dubbelt så mycket som vanliga B+W... enda anledningen att köpa detta är om det uppstår vinjettering, ex vis på kraftig vidvinkel och med motljus skydd.
 
ANNONS