Annons

Mellanformat vad kostar det

Produkter
(logga in för att koppla)

didg

Medlem
Jag har funderat på att köpa en mellanformatkamera, har sett att man kan få en H-blad 501 för ca 10000 beg.

Vad kostar film och framkallning? Är det mycket dyrare än småbild att göra förstoringar?
 

barth

Medlem
Hej!

Framkallningen kostar lika mycket oavsätt om det är småbild eller mellanformat. Mellanformatsfilmen är oftast billigare. Detta är dock per film räknat, en Hasselblad ger bara tolv bilder per film så styckpriset blir ju dyrare. Har ingen riktig koll på förstoringar, kolla labbens hemsida, tex http://www.proprint.se/.

Det som jag upplever som den största nackdelen med att jag skaffat mellanformat är att min filmskanner endast klarar av småbild, och att köpa en ny för mellanformat kan bli ganska dyrt...

Hälsningar
Andreas
 

Helena

Aktiv medlem
didg skrev:
Jag har funderat på att köpa en mellanformatkamera, har sett att man kan få en H-blad 501 för ca 10000 beg.

Vad kostar film och framkallning? Är det mycket dyrare än småbild att göra förstoringar?

Kopior är dyrare med mellanformat... + att färre labb kan göra printarna...

Tänk på när du köper en bladare att dom har slutaren i linsen... Detta gör att linsen blir jättedyr och själva kamerahuset billigare...

Film e ganska billigt...

// Heléna
 

acke

Avslutat medlemskap
Diaramar är dyra

Om du har tänkt plåta dia för visning på duk, så tänk också på att glasade diaramar för 6x6 är oförskämt dyra. (Beror troligen på att GePe nästan har monopol på den marknaden.) Dessutom blir du tvungen att göra hela ramningsjobbet själv. Jag har i alla fall inte hört talas om någon firma som monterar 6x6-dia till rimliga priser.

Scannerproblemet som Andreas nämner är sant. Det finns inga billiga filmscannrar för 6x6. Men å andra sidan, om man bara vill scanna för webben och liknande så funkar ju en enkel flatbäddsscanner med dialock bättre med 6x6 än med småbild.
 

Sumpen

Aktiv medlem
Jag har fotat småbild sedan en 15 år tillbaka och nu det senaste året börjat med mellanformatet. Formaten ersätter inte varandra utan kompletterar varandra. Ett nytt format medförde högre kostnader än vad jag först trodde. Mycket måste köpas ex ett stadigare stativ, stadigare kulled, ny framkallningsdosa, ny negativhållare, nytt förstoringsobjektiv, ny projektor, ny kameraväska etc etc. Det mesta har jag iofs köpt begagnat. Men det drar iväg tex kostar en hyfsad projektor 10-20 år gammal runt 5000 kr och scannrar är ett stort poblem, de finns knappt för formatet. Nikon släppte en nyligen som kostar något över 30.000 kr som iofs även tar småbild.

Inte alla fotohandlare har film till kameran utan beställes bäst och billigast från någon internet/postorderfirm. Filmen är inte särskilt dyr och inte framkallningen heller, den ligger i paritet med småbild. Men som sagt, man får ut färre bilder per rulle. Om du fotar negativ färgfilm kostar framkallningen 35-40 kr sedan kostar kopiorna ca 6 kr per styck. Men kopiorna man får ut är endast 10*10 cm och i det lilla formatet märks det inga kvalitetsskillnader från en småbildskamera och knappt heller mot en APS-kamera. Nä, mellanformatet kommer till sin rätt vid större förstoringar eller om man projicerar dia.

Hasselblad är dyrt, även begagnat. Husen går att få tag på ganska billigt. De med inbyggda motorer finns att få för några tusenlappar och för ca 5000 kr kan man få tag på en fin 500 CM eller kanske tom en något bättre. Men objektiven är en annan femma. Jag tror inte man kan köpa något nytt objektiv till bladaren under 20.000 kr. Begagnatmarknaden börjar vid 3-5tusen för de äldsta objektiven från 50-60-talet och runt 8000 och uppåt för de modernare objektiven. Och tvärtemot vad Helena ovan menar finns det många bladare med slutaren i kamerahuset.

Men det finns många bra alternativ, tex Pentax 67, Mamyia eller kanske en Rollei eller en äldre Rolleiflex. Köper du en Mamyia (eller hur de nu stavas) kan man få ett system (kamera och tre objektiv) för ca 10000 kr.

Jösses, nu kanske det blev "information overload". Hör av dig direkt om du har några frågor.

/Erik
 

leica

Aktiv medlem
Hej!!!

Visst är det härligt med mellanformatets större negativ,men det finns nog en del nackdelar också!Ett tips är följande:prova en Leica M-kamera på stativ!Ladda med finkornig film,och kolla sen resultatet!!!Kan man se ngn skillnad tro???Yes, men den skillnadenn är enbart mätbar!!Ögat ser nog ingen skillnad!!
 

Helena

Aktiv medlem
Sumpen... Jag kör 6x4.5 formatet och får då större bilder än 10x10 cm...
Ofta när man köper en kamera med större negativ format så beror det på att man gör större kopior och då krävs ofta större neggyta för att inte förstoringen från Negativet ska bli så stor...
Fast endel skaffar juh bladare o dyl för att se tuffa ut och så :)

Men ska man printa större än 24x30 så märks skillnaden... Redan vid 8x10 inch så syns det...
 

Fredrik Calabrese

Aktiv medlem
Jag har platat mycket med en Rollieflex. Det ar en valdigt trevlig kamera att jobba med. Gar att fa tag pa for en hyfsad slant. Har just skaffat ett mamiya 645 system.

Jag skulle fundera over om du verkligen behover en bladare. Allt ar valdigt dyrt. Sjalva kamerahuset kanske inte kostar sa mycket. ca 4000-5000 for 501cm sa kommer det till bakstycken, prisma och objektiv, sa drar det latt ivag mot 20000.

Mamiya RZ 67 och RB67 och Bronica GS-1 ar bra alternativ om du vill jobba i 6x7 och vill ha ett utbytbart system.

Det beror pa om du vill ha en SLR eller en TLR eller en matsokare.

Mitt tips ar att kora Dream Specs pa http://www.camerareview.com/

Framkallning ar dyrare. Mycket.
 
ANNONS