Annons

Stativ val?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Jag har länge tänkt köpa ett nytt stativ men inte kommit till skott än.
Jag har tittat in hos PHOTAX och hittat ett som heter LPL spagatstativ TB1801.
Kan det vara något?

Likaså, stativhuvud eller kulled...Vilket är bäst?
 

Camerans

Aktiv medlem
Hi Bengt.
First off, what are you going to use the tripod for? Which equipment (cameras, lenses, weight) are you intending to use with it.
If you are going to use a digital SLR with heavy lenses, you'll need a tripod that can handle those weights. If you're going to put a Canon Ixus on it, well....you get the point.
I use a Nikon D1x and have a Satchler DA 75 L tripod with a Foba Superball head, which I find great, though I'd like to modify (and intend to do so) the tripod to shorten the legs a wee bit.

Give us a bit of info as to what equipment you are going to mount on your tripod and where and how you intend to use it (travel tripod, studio tripod, alround...?) and it'll make it easier to give you some recommendations.

Best, Duncan
 

martinl

Aktiv medlem
Hmm, "U-profil"... "superlätt"... (ryser...)

Jag skulle titta på ett Manfrotto i stället. Ett 190PROB om du vill ha något lätt eller ett 055PROB om du vill ha något stadigare (men tyngre). Båda kan gå i spagat nästan till marken och är väl beprövade konstruktioner.

Vad gäller stativhuvud eller kulled så är det en smaksak, jag föredrar personligen kulled. Se bara till att du köper ett huvud med snabbkoppling, Manfrotto 308RC är en utmärkt kulled för priset.

/Martin
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
airborn67 skrev:
Hi Bengt.
First off, what are you going to use the tripod for? Which equipment (cameras, lenses, weight) are you intending to use with it.
If you are going to use a digital SLR with heavy lenses, you'll need a tripod that can handle those weights. If you're going to put a Canon Ixus on it, well....you get the point.
I use a Nikon D1x and have a Satchler DA 75 L tripod with a Foba Superball head, which I find great, though I'd like to modify (and intend to do so) the tripod to shorten the legs a wee bit.

Give us a bit of info as to what equipment you are going to mount on your tripod and where and how you intend to use it (travel tripod, studio tripod, alround...?) and it'll make it easier to give you some recommendations.

Best, Duncan

I,m going to use the tripod to alround.My camera is Canon G2
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
martinl skrev:
Hmm, "U-profil"... "superlätt"... (ryser...)

Jag skulle titta på ett Manfrotto i stället. Ett 190PROB om du vill ha något lätt eller ett 055PROB om du vill ha något stadigare (men tyngre). Båda kan gå i spagat nästan till marken och är väl beprövade konstruktioner.

Vad gäller stativhuvud eller kulled så är det en smaksak, jag föredrar personligen kulled. Se bara till att du köper ett huvud med snabbkoppling, Manfrotto 308RC är en utmärkt kulled för priset.

/Martin
Jag har en Canon G2, vilket innebär relativt lätt kamera, men man vet ju aldrig, hoppar kanske på system kamera igen.
Ska kanske titta närmare på dessa två.
 

Camerans

Aktiv medlem
Hi Bengt. OK I'm with you. I'll let the others give you advice on this one as it's not really my area with the smaller cameras. I do know that Gitzo have soem great little carbon fibre tripods but they're quite expensive compared to Manfrotto.
If you decide to get a ballhead (kulled:)) then the Foba Super Miniball is tough to beat, but again, not cheap...

Good Luck and Happy New Year to you & All!

Duncan
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
martinl skrev:
Till en G2 (och även en systemkamera med lättare linser) duger ett 190PROB utmärkt, det enda du skulle förlora jämfört med 055PROB är maxhöjd.

Du kan enklast kontroller priser, specifikationer etc på webbutikerna. Har sett ganska förmånliga kombinationserbjudanden om tex 190PROB+308RC där nyligen.

http://www.cyberphoto.se

http://www.scandinavianphoto.se

http://www.hegethorns.se

/Martin
Jag skall se om jag hittar bild på ett 190 PROB, tror det räcker till mig.
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Bengt-Arne skrev:
Jag skall se om jag hittar bild på ett 190 PROB, tror det räcker till mig.

Hittade grejerna hos Hegethorn, hyffsat pris också.
Finns säkert annat också, men det skall vara ett något så när rimligt pris också. Jag har varit inne i butiker och känt och tittat på billigare stativ, men jag tycker benen verkar skrangliga helt ut fällda.
 

martinl

Aktiv medlem
Bengt-Arne skrev:
Jag har varit inne i butiker och känt och tittat på billigare stativ, men jag tycker benen verkar skrangliga helt ut fällda.
Typiskt fenomen hos stativ med ben av aluminiumprofiler. Runda rör ska det vara på aluminiumben.

Bortsett från Manfrotto så har Gitzo gott rykte, men de är avsevärt dyrare. Sachtler och svenska Stabil (trä) har också mycket gott rykte men är också dyrare och otympligare.

/Martin
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
martinl skrev:
Typiskt fenomen hos stativ med ben av aluminiumprofiler. Runda rör ska det vara på aluminiumben.

Bortsett från Manfrotto så har Gitzo gott rykte, men de är avsevärt dyrare. Sachtler och svenska Stabil (trä) har också mycket gott rykte men är också dyrare och otympligare.

/Martin
Jo, jag tittade på dessa stativen på hans länk till Norge. Säkert stabila grejer men såg tunga ut.
Jag har ett gammalt stativ innan, vet inte fabrikatet på det, säkert tjugofem år gammalt.
Här är faktiskt runda ben på detta men man liksom skruvar fast benen, tycker detta är så bökigt.
Sedan har det ingen snabbplatta heller, annars rätt så stabilt.
Tycker det är dax att skaffa nytt. Du skall ha tack för informationen, som det ser ut nu är det 190 PROB som blir mitt val.

Det är dax att krypa ner i sängen för att orka med morgondagens övningar.

Om inget annat så....GOTT NYTT ÅR!
 

NamNam

Aktiv medlem
Ett val av stativ utgår väldigt mycket från vad du tänkt fotografera, är min egen åsikt. För ett år sen köpte jag ett trebensstativ (Manfrotto 055) och är väldigt nöjd med den, men används desto mindre.
Att ta med sig ett trebensstativ ut på stan, strand, bekanta etc tycker jag är ganska otympligt. Det är nästan lite bökigt. Jag tycker att trebensstativ här hemma i studion eller för "krävande" naturfotografering. Jag har själv nyligen köpt ett enbensstativ och den passar mig bättre än den tidigare.
 

Camerans

Aktiv medlem
Ett val av stativ utgår väldigt mycket från vad du tänkt fotografera, är min egen åsikt. För ett år sen köpte jag ett trebensstativ (Manfrotto 055) och är väldigt nöjd med den, men används desto mindre.
Att ta med sig ett trebensstativ ut på stan, strand, bekanta etc tycker jag är ganska otympligt. Det är nästan lite bökigt. Jag tycker att trebensstativ här hemma i studion eller för "krävande" naturfotografering. Jag har själv nyligen köpt ett enbensstativ och den passar mig bättre än den tidigare.

Like you said, depends entirely on what you're doing and also on what equipment you're using. Balancing a D1x with a 300mm plus lens attached on a monopod is not really the way to go, either...

Duncan
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
airborn67 skrev:
Ett val av stativ utgår väldigt mycket från vad du tänkt fotografera, är min egen åsikt. För ett år sen köpte jag ett trebensstativ (Manfrotto 055) och är väldigt nöjd med den, men används desto mindre.
Att ta med sig ett trebensstativ ut på stan, strand, bekanta etc tycker jag är ganska otympligt. Det är nästan lite bökigt. Jag tycker att trebensstativ här hemma i studion eller för "krävande" naturfotografering. Jag har själv nyligen köpt ett enbensstativ och den passar mig bättre än den tidigare.

Like you said, depends entirely on what you're doing and also on what equipment you're using. Balancing a D1x with a 300mm plus lens attached on a monopod is not really the way to go, either...

Duncan


Duncan har nog rätt i detta. Sätter man på en glugg på 300 mm eller till och med ännu starkare, minsta vibration då förstör bilden. Jag har läst att många till och med fäller upp spegeln för att elliminera skakning på grund av denna. Då får man nog titta efter kraftigare stativ.

Men i mitt fall som har en Canon G2 tror jag att det räcker med ett Manfrotti 190 PROB + 308 RC som jag blivit rekommenderad.
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Till dig Dunkan.

Jag är rätt så bra på att läsa engelska, men skriva är jag sämre på.
Jag bara tänkte du skulle veta detta.
 

martinl

Aktiv medlem
airborn67 skrev:

PS My DA 75 L cost 3500 SEK here in Sweden, cheaper than a Gitzo!!
Transport lenght 81.5 cm according to your link, ouch! Seriously though, they seem like great tripods. Would'nt mind owning one, but will probably go for the similar, but wooden, Stabil when/if I get a new heavy tripod. Even cheaper, 2500 SEK including tax, and made in Sweden! For the kind of photography I do today a light tripod that can be folded small and transported on planes and trains is of higher priority.

/Martin
 
ANNONS