Annons

Scanner: Epson Perfection 2450 Photo

Produkter
(logga in för att koppla)

Abbe

Avslutat medlemskap
Har nyligen inhandlat lite nya prylar på jobbet. Bland annat en scanner: Epson Perfection 2450 Photo som jag får om ungefär två veckor. Med denna så kan man scanna dia och neg men frågan är ju hur kvaliten blir. Har erfarenhet av liknande scanners där bilderna blir oskarpa o dåliga. Jag förstår att man inte kan jämföra denna scanner med en dia/neg scanner men är det nån som har erfarenhet av den? Blir bilderna "hyffsade" och kanske duger för webben eller blir dem "rakt ner i papperskorgen" bilder?

Tacksam för svar
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Jag har tittat på samma scanner men inte bestämt mig, det ska bli spännande att få en recension sedan.
Varför frågar du när du redan har beställt grejerna?
 

Sumpen

Aktiv medlem
Intressant! Hårdkör den, utvärdera den och skriv sedan en recension, please! Jag har sneglat på den ett tag, eller rättare sagt försökt komma över alla recensioner som finns...

För en engelsk dito finns den här som är hyffsat bra. Har för mig att en brittisk fototidning även har testat den nyligen. Kommer dock ej ihåg vad tidningen heter.

Summasumarum (av vad jag har läst) är 2450 väldigt bra, främst för mellanformat och den tar även 4,5 tum storformat. Något mindre bra för småbild, men funkar säkert bra om den endast ska publiceras för skärmen. Man köper en mellanformatsscanner för 1/10 av priset för Nikon 8000 och Polaroid 120. Givetvis inte lika skarp, men "good enough" (i alla fall i relation till priset ;))

/Erik
 

grasberg

Ny medlem
Min enda kommentar är att "lillebror" 1650 Photo fungerar alldeles utmärkt för scanning av negativ. Jag har nu scannat ett antal negativ i både svrtvitt och färg och är mycket imponerad. En riktig filmscanner är naturligtvis bästa valet men för normala utskriftsformat så duger det bra.
Om man har större negativ så bör man naturligtvis köpa en 2450 och man får ju också en något högre upplösning på köpet.
 
ANNONS