Annons

Snuvad på köpet.

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar D

Aktiv medlem
Nu har jag vid flera tillfällen bjudit på saker som varit på nätauktioner.
Vid några av desa tillfällen har köpet gått till fotoaffärer som sedan bjuder ut varan till betydligt högre pris än vad slutpriset på auktionen blev.
Detta tycker jag är jäkligt dålig stil, vad tycker ni?

Givetvis skrev jag sura mail till auktions-siten oxå men jag antar att jag inte är ensam om att råka ut för detta.

Hare bra !
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag förstår att du är sur, men vari ligger den dåliga stilen? Är det inte så marknaden fungerar?
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jag vet inte vilken auktionssajt som du har använt men i Ibazars finstilta information står det; Säljaren är alltid skyldig att sälja till den vinnande budgivaren

är det inte så marknaden fungerar eller de får väl sälja prylarna de köpt för vilket pris de vill gäller inte i Ibazarfallet.
 

janm

Aktiv medlem
Linus: man får väl anta att prylarna gick till den med högsta budet... om inte förstår jag irritationen!
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jag förutsätter att Gunnar la det högsta budet.
Jag tolkade det som om Gunnar la det högsta budet men istället för att säljaren säldå objektet till honom sålde det till någon annan som bjöd mer utanför auktionen.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Varför skulle man som säljare vilja göra det? Och varför som köpare vilja kringgå auktionen?
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Ett scenario:
Du lägger upp ett objektiv till försäljning med utropspriset 2000 kr. Du har tre fyra budläggare. Det vinnande priset blir 3200 kr. Du tycker att det är mindre än du väntat dig (då är man dum men iaf). Samma dag som auktionen stänger (dvs innan du har kontaktat köparen med det högsta budet) så får du ett mejl ifrån någon som bjuder 4000 kr för ditt objektiv. Vad gör du? Följer reglerna och säljer det till personen som bjöd 3200kr eller är girig och säljer det till den person som bjöd utanför auktionen.

Ville bara visa hur det kan gå till.
Alltså; om du lägger det högsta budet så har du rätt att köpa det också men om inte lägger det högsta budet så är det inte rätt att gnälla.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
I dessa fallen så är det två olika händelser.
i det ena fallet så antar jag att det blev ett "svartbud" på slutet av en handlare som varit med i budgivningen innan för en likadan glugg dök upp på hemsidan en vecka senare.
I andra fall så har det kommit in bud i sista minuten från fotofirmor iofs enl reglerna men det känns som om det är ojust konkurrens.
 
ANNONS