Annons

Betatest: sök bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nu kan ni testa nya Söka bilder-funktionen:
http://www.fotosidan.se/gallery/searchpic.htm

Något sökkriterna ni tycker saknas?
Hittat någon bugg? Skall mer om bilderna visas? Tyck till i denna diskussion; tryck "Besvara".

Obs: vissa av sökvarianterna kan ge rätt lång svarstid; en uppgradering av databasmotorn inom snar framtid kommer lösa detta.
 

Helena

Aktiv medlem
Bra funktion men kanske lite för detaljerad?


Namndelen är bra men det är väl ganska ovesentligt om vilket betyg och hur många kommentarer en bild har?

// Heléna
 

acke

Avslutat medlemskap
Verkar funka bra, såvitt jag kan se.

Jag tycker inte att sökformuläret är för detaljerat. Det är ju bara att låta bli att fylla i de fält som är oväsentliga för just mig.

En kul funktion vore:
"Välj slumpmässigt ut x st bilder som jag ännu inte har kommenterat."
Då skulle de bilder som ligger långt ner på alla listor kanske få fler kommentarer.

/Acke
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Helena skrev:
Bra funktion men kanske lite för detaljerad?
Jo, tänkte också på det och det är trivialt att få till en "Avancerad sökning"-länk som öppnar fler fält. Men jag kunde inte sia om vilka fält som skulle anses vara avancerade och inte... Men med lite tids användning kan ni nog tala om för mig vilka av fälten man använder ofta och vilka som är "överkurs".
 

Helena

Aktiv medlem
Ett "random" galleri vore ganska bra också...


Jag skulle nog söka på Genre och Fotograf mest tror jag...
Pixelarea har en bra funktion där man skriver in sökord på bilderna...
Då skulle det gå lättare att söka på beskrivning...

// H
 

Mira

Aktiv medlem
SUPER!!!
Jag letade precis efter en bild som jag följt en diskussion på, men inte hade tid att svara då jag läste den sist... Nu när jag ville svara fanns den inte kvar bland dom 100 senaste kommenterade... och vad bilden eller fotografen hette mindes jag inte.
Så jag hade inte många sökkriterier att gå på - ändå fann jag den!
Imponerad vart jag!

På det här sättet kan man ju hitta alla bilder man själv kommenterat - så hittills ser det bara bra ut...
 

AJä

Aktiv medlem
..fungerar fint

Detta är bra, man anger vad man vill och sedan är det bara att söka. Bra funktion som tillfredställer mina sökbehov.:)
 

Mira

Aktiv medlem
...nu har jag hittat ett fel... ;)

Jag ville kolla bilder som fått högst betyg (alltså förutom vad som finns på topp-listan) då hittar den bara en av mina egna bilder fast jag INTE har kryssat för "endast egna" - och om jag kryssar för "endast andras" så hittar den ingen alls...!?

Med lägsta betyg funkar det... men nu när jag kollar verkar det vara så att bara bilder som har fått 5/5 eller 1/1 en gång listas upp... om bilden har fått detta betyg flera ggr så visas den inte...

Om jag sedan testar att klicka för minst 2 bedömningar och betyg 5/5 så hittar den ändå inga...!?
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Klurig beräkning

Det är inte fel vad jag kan se - din bild är den enda som fått 5/5 och bibehållt det resultatet (pga att bara en röstat på den)

Betyget på en bild blir ju ett medelbetyg, så har någon fått en 5:a och sedan en 4:a är man inte på topp längre. Tyvärr blir det där ju lite snett, då en bild med höga poäng och få röster premieras över en med många röster.

På topplistan gör jag en annan kalkylering; multiplicerar betyget med antalet röster så att en bra bild med många röster premieras över en med bara en röst. Men det blir fel i vissa lägen det också....

Om vi har någon driven statistiker ibland oss kanske vi kan få lite hjälp med hur man bör beräkna den "bästa bilden"?
 

Helena

Aktiv medlem
Bästa bilden spelar väl ingen roll tycker jag... Bättre med en lista som slumpar fram högröstade bilder :)))
 

Mira

Aktiv medlem
Jag är inte ute efter en lista med högsta betyg, utan jag hade velat få fram alla bilder som nån gång fått tex. 5/5 i sökningen...

Men jag har oxå upptäckt en annan sak:
fastän jag skriver i att den ska visa högst 25 bilder så skickar den upp alla 180 som sökningen gav...
 
ANNONS