Annons

Pressad Tri-X?

Produkter
(logga in för att koppla)

matknu

Aktiv medlem
Hur tufft kan jag pressa Tri-X uppåt och bör jag lämna filmen till något speciellt labb för framkallningen? Jag har framkallat själv tidigare men tycker att det är otroligt tråkigt...
Jag vill få ett så grovt korn som möjligt genom att använda en grovkornig film och pressa den. Jag vet inte om det finns gen-/senvägar?
:)M
 

Tobbe.T

Aktiv medlem
Tri-x går utmärkt att pressa upp till 1600 ISO.

Ska inte heller vara ngt problem att lämna in pressad film till ditt labb, under förutsättning att labbet i fråga klarar att framkalla s/v film (de flesta snabblabben klarar bara C-41 framkallning, vilket Tri-X inte är)

Kom för guds skull bara ihåg att skriva en liten notis om att filmen är pressad när du lämnar in den.

Kan även tipsa om att om du tidigare framkallat s/v sjäkv rekomenderar jag dig att plocka fram grejerna igen.
S/V är nämligen förbannat dyrt att framkalla hos labb, iaf de jag haft kontakt med (ca 150:- för en 24rulle)
Skulle tro att det beror på att s/v inte används så mycket, så de labb som kör det vet vad dom ska ta betalt :rolleyes:


/Tobbe
 

mettemarit

Aktiv medlem
själv har jag bara pressat till 1600, presis som tobbe säger så funkar det utmärkt.
litar man på insidan av kartongen, så går den med t-max framkallare att pressa till 3200.
 
ANNONS