Annons

Exponering av dia i soligt väder med snö

Produkter
(logga in för att koppla)

Stiffen

Avslutat medlemskap
Väntar nu på att min första diarulle ska komma hem från framkallning (Provia 400F).
Tänkte fördriva tiden med att läsa era intelligenta åsikter från forumet här.

Fotade alltså från lunchtid till en timme innan solnedgång, på västkusten, rätt så låg sol med långa skuggor, en hel del snö och vita gnistrande ytor.

Frågor: Hur BORDE jag ha tänkt när jag fotade/exponerade? Hur ska man tänka med exponeringskompensation? Med negativ borde man väl överkompensera lite (+) för att få vit snö och inte grå? Samma med dia? *borde väl nästan vara tvärtom*
Har ni några fler synpunkter på vad jag borde tänkt på?
Om man exv fotar en halvt solbelyst grå trävägg på en sjöbod, hur bör man anpassa exponeringen, vad ställer man in ljusmätningen mot?

Spåna gärna fritt, alla kommentarer uppskattas.

Mvh
//Staffan
 

Bjarne

Aktiv medlem
Ja, du skall + kompensera. Hur mycket är beroende på vilken ljusmätmetod du använder och hur mycket av den mätta ytan som är ljus snö. Om du mäter med t.ex. spot- eller utsnittsmätning mot solbelyst snö kan du behöva bort emot 2½ stegs överexponering med dia. Är det blå himmel kan du istället mäta mot en mellanton på himlen och strunta i kompensation!

Du skall + kompensera både med negativ och positiv film!
 

Stiffen

Avslutat medlemskap
*piew*

*torkar svetten ur pannan*
Tack för den bekräftelsen...
Trodde jag hade gjort ett grovt misstag när jag gått och +kompenserat med dia, när negativet är negativt så att säja ;-)
Men men, återstår att se hur rätt det blev in real life...
Har ju haft blandat med snömängd. Men från 20-70% av bildytan kan jag tänka mig.

Tack för svaret!
//S
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Jag slår ett slag för mitt gamla inlägg om diaexponering med spot-/utsnittsmätning:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=7009&highlight=/0

Säg att du t.ex. spotmäter mot snön. Hur du sen exponerar snön (och allt annat som skulle råka utstråla lika mycket ljus) beror på vilken tonalitet du vill ha den i. Mitt på dagen i gnistrande solsken kan det nog handla om +2 eller +2,5 steg (textur i snön = nada) men senare på eftermiddagen kanske du vill ha den bara lagom ljus (typ +1 steg).
Sen får man givetvis kolla mot andra viktiga motiv (kanske främst människor) så att de blir vettigt exponerade.
 

Zamn

Aktiv medlem
velvia tex, kan ju få lite fylligare färger av lite underexponering.. då kan ju den vita snön fungera bra som en automatisk kompensation för härliga färger, även om snön kanske inte blir gnistrande vit.. det beror kanske på om snön är huvudmotivet eller om andra saker i bilden är viktigare, tex himlen?

Bara en tanke :)
 

Pongu

Aktiv medlem
Snön kan också få lite fylligare färg med Velvia! Grönt kanske t o m! ;-)

Livet blir aldrig tråkigt med Velvia! Använd inte syntetiska droger, kör Velvia! Velvia och allt blir gladare! OK, jag erkänner, jag är köpt.

/Pontus
 
ANNONS