Annons

Microdrive

Produkter
(logga in för att koppla)

tuleby

Medlem
Tjipp

Klurar på att införskaffa en 1Gb Microdrive..

Men det känns som.. är den inte, som den hårddisk den är, slöare än ett Flashminne? Och drar det inte mer ström från kameran än ett Flashkort?

Tack


/Tobias
 

Gowiz10

Aktiv medlem
Överdrivet

Hej

Jag har använt min microdrive i drygt ett år på både Dimage7 och D60. Att den drar mycket mer ström är en klar överdrift. Har dock bara "vanliga" compactflash 64,128 och 256MB att jämföra med än så länge. Ultra kortet är på väg.

//Robban
 

tuleby

Medlem
hmmm

ok, det må skilja från kamera till kamera .. eller inte då..

.. men frågan är till min Minolta Dimage 7Hi, kommer nedsparning att slöas ner om jag använder Microdrive, och kommer batteritiden förkortas? Andra fördelar/nackdelar?


Tjing
 

tuleby

Medlem
oki

.. då har vi klurat ut strömmen, att det inte berör nämnvärt.. najs najs :)

Mera meeeera synpunkter tack ;-)

Thanx
 

Estethia

Aktiv medlem
med tanke på hur mycket billigare en microdrive i den storleken är än ett lika fett compact flash kort, så tycker jag att slöheten och ev. batterisnyltande är som en fjärt i skogen.. I don't care. ;o)
jag märker knappt av att den är slö (såvida jag inte kör i tif-format förstås) och kanske är batteriet i nikons D100 extra tufft men jag tycker man behöver ladda det väldigt sällan.. och då är jag ändå en väldigt flitig användare.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Adamlid skrev:
nja det skulle jag kanske inte hålla med om. Självklart så tar den ström men skilljer det sig så mycket på kamera till kamera?
det kan skilja mycket mellan olika kameror...japp!
på vissa märker man ingen ökad stömförbrukning, medans på andra märks det klar skillnad.
samma sak med hastigheten, skiljer mellan olika kameror.
 

Rickard_p210-6

Ny medlem
Har själv en Minolta Dimage 2300 Digitalkamera.

Original minne var väl 8mb har jag för mig. Nu har jag ett 128mb minne, ock jag tycker det aldrig tar slut.. 1000mb tycker jag låter lite väl mycket;)

En annan grej är att den formligen SLUKAR batterierna. Jättetrist. Om man tex fotar när det är lite kallt ute (omkring 0-strecket), så kan man ibland kanske ta 2-3bilder, sen är batterierna slut. Vi pratar helt nya litium-batterier här. 4stycken..
 

sagan

Avslutat medlemskap
2mp kamera med jpg..klart 128 kortet räcker länge.
visste inte att den tog microdrive frästen..

den slukar (microdriven) inte batterier i min kamera (7i), funkar även ned till ca -5 kallare än så..då behöver man ha den innanför jackan då och då.

men som sagt..det funkar väldigt olika i olika kameror.
 
Senast ändrad:

Jesper K

Aktiv medlem
Jag funderar också på att köpa en till min 7i..
Så Kim, vad Du säger är att Du inte märker någon skillnad i "slöhet" eller battteriförbrukning, stämmer det? Jesper
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Har en IBM 1GB microdrive som jag fick rellativt billigt då jag köpte den som tillbehör till en mp3 spelare med avsikten att använda driven till min digitalkamera.

Då driven bara snurrar då kameran (canon powershot G2, 4 megapixel) läser eller skriver en bild är skilnaden i strömförbrukning försumbar jämfört med vad digitalkameran drar i övrigt (display, focusering, zoom etc). Att köra microdriven i mp3 spelaren där driven snurrar hela tiden är dock ingen höjdare då uppspelningstiden minskar med en faktor 3-4 jämfört med CF.

359 bilder i raw format och högsta upplösning får plats på driven. Skulla jag köpa nu skulla jag istället skaffa ett 256 eller 512 mb CF kort då det går att hitta billigare och skulle täcka mina behov samtidigt som jag inte skulle vara lika rädd att skaka kameran när den skriver till driven (jag kanske är överdrivet paranoid dock :) ). Mina 0.02*$.

Mvh Richard
 

julgus

Aktiv medlem
Hej

fungerar över förväntan bra. Fungerade utmärkt i -22 grader. Lika snabb och ingen märkbar skillnad avseende strömförbrukningen jämfört med vanliga CF-kort i min S2.

Med vänlig hälsning
Johan
www.motljus.com
 

Jesper K

Aktiv medlem
Ni som har microdrive, rädslan för att skaka kameran som Richard nämner, är det något Ni övriga också känner, eller är han som han själv skriver "överdrivet paranoid"...?

M.a.o är microdriven känslig vad gäller detta?

Jesper
 

EdwardH

Aktiv medlem
Jag har en bekant som använde sin microdrive till att kopiera saker från sin dator <-> laptopen.

En gång tog han ut den från laptopen, stoppade in disken i datorns CF-läsare och så fungerade den inte.

Disken hade dött av att ha transporterats, lika försiktigt som vanligt, från laptopen till datorn som var 2 meter därifrån.

Jag skaffar inte hårddiskar eller microdrives från IBM längre. Så enkelt är det.
 

Estethia

Aktiv medlem
Jesper K skrev:
Ni som har microdrive, rädslan för att skaka kameran som Richard nämner, är det något Ni övriga också känner, eller är han som han själv skriver "överdrivet paranoid"...?

M.a.o är microdriven känslig vad gäller detta?
jag är inte alls nervig för sånt. jag har tvärtom medvetet skakat kameran ibland när jag vill ta bilder med rörelseoskärpa.. än så har det gått suveränt. jag tror driven är tuffare än så.

både kamera (nikon D100), batteri och drive har förresten funkat fint i -23 grader. utan uppvärmning innanför jacka.
fascinerande.
det slår nästan (fast bara nästan) min gamla manuella nikon FM2'a från åttiotalet (gamla hederliga Bettan).. ;o)
 

Gowiz10

Aktiv medlem
MD känslig

Håller med tidigare uttlanden

Har aldrig varit orolig eller varit speciellt försiktig med MD'n. Det är bara svammel på ren svenska. Det är lika strykdålig som den har bra lagringsutrymme.

//Robban
 

tormig

Aktiv medlem
Hej,

jag äger ingen digitalkamera själv men funderar på att skaffa en. I jakten på information hittade jag bla den här sidan: http://www.kenrockwell.com/tech/cf.htm

Skall man tro honom så är en microdrive överlägsen CF ur alla aspekter utom möjligen vad gäller arbetstemperatur.

Att en Microdrive eller vilken hårddisk som helst pajar avstängd under transport enligt ett inlägg nedan låter ossannolikt mer troligt däremot är att den, liksom en hel del annan elektronik, inte gillar att bli ut och inkopplad under drift.

MVH
 

Estethia

Aktiv medlem
EdwardH skrev:
..En gång tog han ut den från laptopen, stoppade in disken i datorns CF-läsare och så fungerade den inte.
Disken hade dött av att ha transporterats, lika försiktigt som vanligt, från laptopen till datorn som var 2 meter därifrån.
är du säker på att den inte kortslöts av att flyttas så mycket på? (stoppas ut och in i prylarna alltså)
vem vet om det var transportskakningar som fick den att dö, menar jag.
jag tror inte mycket på att den skulle knaka av att man skakar den lite.. eftersom den är gjord för portabla saker.
 
ANNONS