Annons

hur gör man ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Datura

Aktiv medlem
Herregud.

Har dom inte frågat dig ens?
Så har dom skrivit "copyright" också.

så får de ju inte göra.
Kontakta dem!
 

Jeppe

Aktiv medlem
Hmmm det var inte snyggt.. Inte nog med att de har tagit din bild olovligen, de har även satt ut sin egen copyright.

Det är bildstöld och kan straffas med 10% av ett basbelopp (36900:-, 2001). Dvs 3690:-. Dessutom tillkomer publiceringsavgiften, som i detta fallet (eftersom det nog räknas som en privat hemsida) uppgår till 300:-. Moms tillkommer. Sen om personen som driver sidan är villig att betala är en annan sak. Då blir det polisanmälan.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Inte så säker på att detta räknas som en privat hemsida så, kan vara värt att kontrollera om de är registrerade som tidskrift. Isf är de ju definitivt inte en privat sida.
 

berga

Aktiv medlem
Det lustiga är att följande text finns på sidan.

Copyright © 2001 - Allt Om Hundar
Innehållet på dessa sidor skyddas av lagen om upphovsrätt.
Du får inte kopiera, modifiera eller på annat sätt bruka dig av bilder eller programkod utan upphovmannens skriftliga tillstånd.
Det är tillåtet att länka till vilken enskild sida som helst under domänen www.alltomhundar.com under förutsättning att länken ifråga öppnas i ett nytt browserfönster eller lägger sig över eventuella frames.
Om du är osäker över hur du får använda material så är du välkommen att kontakta mig på info@alltomhundar.com
Sponsras med Internetnärvaro av Ports
Personen i fråga vet vad copyright är och dess tillämping. Mycket fult. Att han sedan också påstår att bilden är hans är ännu fulare.

Ta en skärmdump, gärna så att två oberoende personer kan vidimera att den är riktig. Sedan är det dags att diskutera ersättning.


[redigerat av Admin, tagit bort personnamn]
 

J. Patric

Aktiv medlem
Ja, sätt dit dem! Klicka på "Print screen" och spara deras sida med bilden på, och klistra in den i ett bildbehandlingsprogram, så du har bevis. Jag gör det själv nu, så har du ett vittne här, om det behövs!

Anmäl dem!
 

mårten

Aktiv medlem
hmmm.
det här problemet kommer upp på fotosidan var och varannan dag. kan inte någon insatt skriva en artikel?
 

Dajo

Aktiv medlem
Hej igen
Det var som jag trodde alltså.

Hur formulerar man ett sådant ersättningskrav ?
Vad händer om personen ifråga har fått bilden skickad till sig av någon annan och i så fall handlat i god tro ?

Jag antar att den här diskussionen har en hel del bevisvärde men jag har sparat bilden samt gjort en skärmdump.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Dajo skrev:
Hej igen
Det var som jag trodde alltså.

Hur formulerar man ett sådant ersättningskrav ?
Vad händer om personen ifråga har fått bilden skickad till sig av någon annan och i så fall handlat i god tro ?

Jag antar att den här diskussionen har en hel del bevisvärde men jag har sparat bilden samt gjort en skärmdump.

Anmälan gör du ju hos Polisen, och de hjälper dig säkert med hur du ska göra. Bifoga din bild, plus skärmbilden med deras stulna bild.

Det spelar ingen roll om de publicerat bilden i god tro, eftersom Allt om hundar har copyrightat den som att de skulle äga den.

Bäst är det om du inte kontaktar Allt om Hundar först, eftersom de då plockar bort bilden snabbt, och du får ett bevis mindre. Finns bilden kvar på nätet så är det ju lättare att kolla upp för de som går igenom din anmälan.

Men du har förstås oss här som sett den på deras hemsida, och vi är ju vittnen.
 

Yanile

Aktiv medlem
intressant sida

Man kan ju inte låta bli att förvånas av den här sidan....


"Tänk på att dessa bilder EJ får användas i annat syfte än att se på i egna datorn!
Bilderna får ej läggas ut på hemsida eller dylikt! " (http://www.alltomhundar.com/)


Undrar hur han har tänkt sig att förklara det du blivit utsatt för? Det skulle vara intressant om du löpande berättade vad som händer i frågan!



Lycka till!!


Johan
 

Yanile

Aktiv medlem
intressant sida

Man kan ju inte låta bli att förvånas av den här sidan....


"Tänk på att dessa bilder EJ får användas i annat syfte än att se på i egna datorn!
Bilderna får ej läggas ut på hemsida eller dylikt! " (http://www.alltomhundar.com/)


Undrar hur han har tänkt sig att förklara det du blivit utsatt för? Det skulle vara intressant om du löpande berättade vad som händer i frågan!



Lycka till!!


Johan
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Tjenare Daniel.
Jag tycker du ska föreslå ett byte med alltomhundar.
Du låter bli att skriva här om allt han gjort och han ger dig skälig ersättning för bilden.
Om du inte vet allt så kan jag ju maila dig lite info :)

[redigerat av Admin, tagit bort personnamn]
 

Dajo

Aktiv medlem
gundj skrev:
Tjenare Daniel.
Jag tycker du ska föreslå ett byte med XX.
Du låter bli att skriva här om allt han gjort och han ger dig skälig ersättning för bilden.
Om du inte vet allt så kan jag ju maila dig lite info :)
Hej
Jodå, XX bravader som ordförande i Dobermannklubben är ju svårt att undgå att veta.

Jag vet inte om jag vet allt så du får gärna skicka ett mail :)

[redigerat av Admin, tagit bort personnamn]
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Om det vore min bild skulle jag se till att få tex polisen på hemorten att vidimera skärmdumpen, helst skall den tas på polisens datorn när du är där och pratar med dem. sEdan hade jag skickat en saftig räkning till ansvarig för sidan med ganska kort betalningsdatum (kanske 2 veckor i stället för normala 30 dagar). På fakturena skulle jag skriva något om att vid utebliven betalning kommer ärendet att överlämnas till kronofogden utan påminnelse. 'Betalning' skall i detta fall tolkas som att pengarna finns på det konto jag specificerat.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Japp, gå redan i morgon till Polisen och gör anmälan. Som Ulf säger, gå in på sidan så att en polis får se den, så har du ett vittne även där.
 

Dajo

Aktiv medlem
Är det någon som kan bedöma om det här är korrekt ?

Vad tror ni om följande brev som jag avser att skicka till honom ??

Trollhättan 030130

Hej XX

Jag har gjorts uppmärksam på att du har publicerat ett av mina fotografier utan mitt tillstånd. Det är ett solklart brott mot dom upphovsrättslagar vi har i Sverige.

Du har även ändrat på bilden och hävdat att du har egen copyright till den vilket inte heller är tillåtet. På din hemsida (www.alltomhundar.com) återger du korrekt vad som gäller med bilder och material som omfattas av upphovsrätt så detta kan inte komma som någon överaskning för dig.

Den bild detta gäller är http://www.alltomhundar.com/aoh/bil...der/dobvalp.jpg

Jag kräver därför ersättning för brukandet av min bild med 10% av gällande basbelopp (3860 kr) vilket är praxis när det gäller bildstöld. Vidare utgår ett arvode på 600 kr per år för publicering av bilden.

Bevis på bildstölden har säkrats och oberoende vittnen kontaktats. Om betalning ej sker inom angiven tid kommer en polisanmälan inlämnas samt en jurist kopplas in i ärendet vilket medför fler kostnader för dig.
Muntliga kontakter i ärendet undanbedes utan all korespondans skall ske skriftligen.
Epost kan dock accepteras till adressen: jonsson_daniel@bredband.net.

Avgift för bildstöld. 3860 kr
Arvode för webpublicering 600 kr

Totalt 4460 kr att betalas inom 30 dagar till nedan angiven adress alternativt bankkonto.

Med Vänliga Hälsningar
Daniel jönsson
Hjortmossegatan 118
461 51 Trollhättan

SE-Banken kontonr 5177-0069895

[redigerat av Admin, tagit bort personnamn]
 

Dajo

Aktiv medlem
Problem nr 2.
Jag har ingen adress till honom.
Han verkar ha hemligt telefonnummer så man hittar honom inte via telefonkatalogen.
Kan/bör man skicka detta via epost ?
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Väl skrivet brev men jag tycker det kan förbättras på några punkter.

Till att börja med skulle jag vilja ha ett stelt och formellt brevhuvud, med ditt namn och din adress längst upp till vänster. Datumet till höger.


Sedan skulle jag inte inleda med 'Hej'. Han har snott din bild och du har ingen anledning att vara trevlig. Jag hade börjat med ett mer neutralt 'Bäste Herr XX'.

När det gäller ersättning för stölden är det tvetydigt hur mycket du skall ha. Som du har skrivit kan man tolka det som att basbeloppet är 3860. Om du istället skriver något som tex "...brukande av min bild med 10% av basbeloppet (för närvarande är basbeloppet 38600 kronor)..."

Sedan är det min personliga uppfattning att epost inte duger till ett sådant här ärende. Jag vet inte hur svenska domstolar hanterar epost, så det är säkrare att endast acceptera vanlig post. När det gäller telefonsamtal har du helt rätt, skall undvikas med alla medel.

Vidare tycker jag att 30 dagar är aldelles för lång tid för att du skall få dina pengar. Jag hade krävt dem inom tio. Och dessutom uttryckt mig i stil med 'om sagda belopp inte finns tillgängligt på mitt bankkonto (kontonummer ABCDEFGHIJ) hos Xbanken senast klockan Y den 15 februari 2003 kommer en polisanmälan att lämnas in.'

Utöver det belopp du redan nämnt tror jag du kan kräva honom på ränta från den dagen du upptäckte din bild på hans site. För att vara på säkra sidan kan du låäta det vara från den dagen du har oberoende vittnesmål på det. Räntan (om jag har rätt) kan du sätta till diskontot plus 8 procentenheter. Om du skriver 10% ränta totalt behöver du nog inte bry dig om de exakta siffrorna.

Du får gärna hålla oss underrätade om affärens vidare utvecklingar. Lycka till.

[redigerat av Admin, tagit bort personnamn]
 
ANNONS