Annons

Hjälp om lithografi - tryck av foto

Produkter
(logga in för att koppla)

utström

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nyligen fått en liten genomgång av grafikverkstan på vår skola och undrar lite saker ang. litografitryckning. Jag kan nämligen ingenting om det.

Vi använder oss av någon uvkänslig plåt, som klipps till, kontaktkopieras med ett a4-negativ, och därefter framkallas plåten i lut, varvid ett lager av grön smet försvinner där uvljuset har kommit åt. Efter det så gnider jag in plåten med en lösning som heter Agum (gummi arabicum har jag förstått), låter det torka in.. sköljer av plåten, blöter och rullar på färg.

det jag har problem med är att mellan färgkluttarna på plåten samlar det sig smutsigt vatten omedelbart efter att man har rullat över rullen med färg. Använder jag för tätt raster? (kör med 300dpi och har testat med 150dpi), har jag använt gummit fel? Tyvärr kan de på skolan inte särskilt mycket om just lithotryck (ingen har varit i verkstan på ett par år, kemikalerna är dock nya), så jag vänder mig hit.

Problemet är alltså: där plåten har tätt raster (gråskala), så samlar det sig smutsigt vatten som kloggar igen trycket, dvs rasterpunkterna blir inte distinkta, utan mellanrummet blir netsmutsat och grått.

Vad gör jag fel?
 

wikman

Aktiv medlem
Maila och fråga dessa killar:

http://www.nackastentryckeri.com

De är kungar på litografier. Jag har själv haft tanken att skapa litografier från foton... fast jag tänkte inte köra något raster alls, utan separera i photoshop och sedan skriva ut på plastfilmen som man normalt ritar med kol eller blyerts på, tänkte att laser pulvret skulle ge samma effekt.
Sedan trycker man en färg/plåt.
 

utström

Aktiv medlem
men skriver du ut med en laserskrivare så kommer ju skrivaren att rastrera?

glömde att nämna att jag har testat och göra plåtar med dot gain på 10% och 30%, tror att den ligger runt 15-20% vid 300 dpi med det pappret vi kör med.
 

wikman

Aktiv medlem
You lost me...
Jo, det är klart att viss "rastrering" kommer ske av skrivaren i kanter, men min tanke är att alltid skriva ut 100% svart. Toner kommer sedan justeras av hur många "plåter" man får göra, tänk på att tex. Edelmann (http://www.nackastentryckeri.com/edelmann.htm) använder 15-17 färger i sina bilder, och då är plåtarna tonade...

Jag är ingen expert på detta, men har funderat kring tanken att skapa lito plåtar med datorn efter bilder... kommer troligen stanna vid en tanke, fast det vore kul att testa.
 
ANNONS