Annons

Vilket Filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

cerox

Aktiv medlem
Hej på er alla!

Jag undrar vilket filter man ska köpa allra först till sin kamera. Jag har två objektiv. Måste man ha filter till alla, kan man inte bara byta emellan?
Lite tips vore inte dumt för en nybörjare.
Ha det bra!
Anders
 

Jimsan

Aktiv medlem
Ett polfilter är alltid bra att ha. Det tar bort reflexer från tex glasrutor. Kan göra så att färgerna på himlen framträder mer.

Det är absolut inget måste att ha ett filter på objektivet, men det är något jag STARKT rekommenderar.
Ett filter skyddar linsen mot smuts och repor och skall du se det ekonomiskt så är det betydligt billigare att köpa ett nytt filter än att laga eller köpa nytt objektiv som blivit repskadat.
 

cerox

Aktiv medlem
Tack!

Hallå!
Tack ska du ha "Jimsan" för ditt förslag. Jag var inne på Cyberphoto.se och hittade ett UV-filter där.
Till min kamera Minolta 505si har jag två objektiv. ett 28-80 och ett 70-210. De har en omkrets på 55mm.
Hos Cyberphoto.se kostade det 156 kronor. Kan det räcka med ett sådant? Jag var hos Expert och tittade, där skulle de ha nästan 300 kronor. Skiljer det verkligen så mycket i pris?
Hjälp mig så jag får tag i rätt.
Hälsningar Anders
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Nu vet jag inte om det är samma fabrikat annars kan det skilja ganska mycket i pris
sedan så är min erfarenhet att Expert är gansja dyra , men det brukar gå att fixa till ett bättre pris.
 

acke

Avslutat medlemskap
Håller med om att UV-filter som ett rent mekaniskt skydd är en god idé.

Nu vet jag inte vilka motivintressen du har, Anders, men om du har tänkt pyssla med natur&landskap så rekommenderar jag:

1. Ett tonat gråfilter (typ Cokin), dvs en kvadratisk glasskiva som är grå upptill och genomskinlig nedtill. Man fäster filtret i en speciell hållare. Detta filter är mycket, mycket användbart för att tona ner ljusa himlar vid landskapsfotografering. Finns garanterat i fotoväskan hos varje seriös naturfotograf.

2. Ett polfilter. Gör ofta himlen lite blåare och grönskan lite grönare. Tar bort avståndsdis.

Dessa två filter räcker långt för "klassisk" natur- och landskapsfotografering i färg. För svartvitt kan man behöva ytterligare något filter.

När man blivit riktigt varm i kläderna kan man behöva varmtonsfilter och ND-filter, men det är lite av överkurs.

Till sist finns det ju en mängd trickfilter av olika slag, men såna tröttnar man snabbt på.
 
ANNONS