Annons

Jag kom in på Kulturamas fotoskola

Produkter
(logga in för att koppla)

Helena

Aktiv medlem
Det som är bra med utbildningar är att man får support att utvecklas i den riktining man vill...
Man får så mycket kunskaper att man kan klara sig efteråt... Det är lite skillnad från att behöva jobba och fotografera vid sidan... Så skönt att kunna göra det på heltid utan att känna pressen av att man måste tjäna en inkomst... Skönt att veta om att man har det äret/åren på sig att vara egoistisk och göra vad man vill...
 

niklassthlm

Aktiv medlem
Tjena!
Jag tycker att det är hur bra som helst med dessa utbildningar inom foto, just därför att man får ärliga komentarer på vad det är man gör och tips på att bli bättre. Samt även att man träffar så många likasinnade ! Jag har gått några kurser på folkuniversitetet som jag är mycket nöjd med, funderar på att plugga GFU nästa år. Sådetså!!!:)

Niklas
 

Helena

Aktiv medlem
niklassthlm skrev:
Tjena!
Jag tycker att det är hur bra som helst med dessa utbildningar inom foto, just därför att man får ärliga komentarer på vad det är man gör och tips på att bli bättre. Samt även att man träffar så många likasinnade ! Jag har gått några kurser på folkuniversitetet som jag är mycket nöjd med, funderar på att plugga GFU nästa år. Sådetså!!!:)

Niklas
Ifs så blir det ganska många lustiga kommentarer också :)
Förra året så sa en vänlig kvinna "Heléna... your photographs looks like good workprints!" Fan jag hade slitit två månader i mörkrummet med dom och hade 24 slutgiltiga kopior och hon ville att jag skulle kopiera om dom på en dag???

Ibland så... :)
 

Helena

Aktiv medlem
Näh jag vägrade och nu så skickar hon alla Fine Art studenter som sysslar med nakna kvinnor eller alternativa tekniker till mig :p
 

micro

Aktiv medlem
Kulturama vs BiskopsArnö

Intressant diskussion om utbildningen är värd sitt pris eller ej. Själv ska jag förmodligen börja plugga igen inom 1-2år och denna gången foto.

Den skola jag kikat mest på är Nordens fotoskola på BiskopsArnö. Men jag har även klurat lite på kulturama.

Nu är det ju tyvärr inte så enkelt att man bara kan börja på dessa, man måste ju lyckas med att komma in också....

Men om vi säger att man kommit in på båda, vilken är bäst?

Jag har pratat med fotografer från Västmanlands Läns Tidning och praktikanter från BiskopsArnö, och denna utbildning verkar vara perfekt om man vill pyssla med pressfotografering eftersom det även är mycket journalistik med i utbildningen, vilket enligt de proffessionella pressfotografer jag talat med är minst lika viktigt som själva fotoutbildningen.

Vad jag förstått är Kulturama betydligt mer konstinriktad än pressfoto-inriktad, har jag rätt?

Mitt "drömjobb" vore fast anställd pressfotograf på en stor/medelstor tidning.

Vilken utbildning är bäst?
BiskopsArnö vs Kulturama? andra förslag....
Mvh Micke
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Och jag sitter och funderar på om jag ska söka till institut déstudis Fotográfics de Catalunya i Barcelona
Men knns inte riktigt rätt än :confused:
 

Helena

Aktiv medlem
Barcelona ska inte vara nå bra... finns en bra skola i Spanien i Terasa eller Teresa eller vad den nu heter...

Ligger mitt i landet någonstans...

Annan bra är Dortmund (tror att det är Dortmund) i Tyskland och Den Haag i Holland...
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Helena skrev:
Barcelona ska inte vara nå bra... finns en bra skola i Spanien i Terasa eller Teresa eller vad den nu heter...

Ligger mitt i landet någonstans...

Annan bra är Dortmund (tror att det är Dortmund) i Tyskland och Den Haag i Holland...
Nja tyskland känns ju inte så roligt
Försöker få någorlunda koll på skolorna i Spanien
annars kan juh England vara ett alternativ trots Plumpudding :p
 

marcus_kallander

Aktiv medlem
Ett tips för dem som inte blint tror att allt händer i Sthlm, kan kolla upp en av nordens bästa fotoskolor nämligen Fatamorgana i köpenhamn. www.fata.dk

En skola där de bästa bildjournalisterna i Danmark härstammar från.
 

Helena

Aktiv medlem
festfotografen skrev:


Nja tyskland känns ju inte så roligt
Försöker få någorlunda koll på skolorna i Spanien
annars kan juh England vara ett alternativ trots Plumpudding :p
Tror det är mer yorksheire pudding och minced pie som du får stå ut med :p
 

Tokfnatt

Aktiv medlem
Är det någon som vet om det går att kombinera GFU's utbildning med heltidsstudier?

Den ena GFU-utbildningen går ju på kvällstid och frågan är om man kan kombinera detta med de dagliga studierna utan att det resulterar i pannkaka av alltihop...
 

Mozo

Avslutat medlemskap
Ojj! Det var en gammal tråd som blev aktiv ;-)

Låter mastigt att köra en heltidsutbildning ovanpå GFU också... Jag har själv aldrig gått den men det LÅTER tufft ;-)

mvh
Christer
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Och hur hade du tänkt dig ha råd med den utbildningen? Den är väl inte studiemedelsberättigad?
 

micro

Aktiv medlem
2 år? Snart 5år om du kollar från början. Kul, hade visst bevakning på den här tråden så jag fick ett mail att den var aktiv igen. Kan ju hälsa att studieplanerna gick åt helvete för mig. Kör truck på Ica.....
 
ANNONS