Annons

Fotografiska nyårslöften?

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Det är populärt att lova så här års. Har ni några fotografiska löften för det kommande året?

Jag har (i vanlig ordning) lovat mig själv och sambon att röja och plocka ordning i vårt "diabildsarkiv" (läs: tusentals osorterade diabilder spridda på otaliga platser i lägenheten). Varje gång jag behöver en bild så får jag leta i minst tre timmar, om jag öht hittar den alls. Så kan det bara inte få fortsätta...

Samma sak tänkte jag i fjol...och i förfjol...:D
 

Mira

Aktiv medlem
Brukar inte avge löften...

...men nu när jag tänker efter har min kamera sett lite lessen ut på sistone... han (?) har stått orörd ett par veckor (skyller på vädret...) - så nu lovar jag att jag ska ge honom(??) mer uppmärksamhet och lära mej att utnyttja alla hans färdigheter...

Det var väl fint... *snyft... nästan så man blir rörd... :p

Förresten, Acke:
det kan väl vara ett bra löfte - att hålla på traditionerna... då behöver du alltså inte röja diabilderna i år heller... ;)

GOTT NYTT!
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jag lovar att jag ska fotografera MYCKET mera nu när jag har hört efter med labbet angående SV-film i C41 process. Det skulle gå bra, eftersom de hade en del som redan framkallade sådana filmer hos dom.
(Undrar om man får plats med ett mörkerrum på 2 kvm ? :rolleyes: ?)
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
tyvärr

Ingen av era nyårslöften kommer att gå i uppfyllelse eftersom man ska hålla löftena för sig själva för att de ska gälla.

Mina nyårslöften kommer att bli;
sova mer, planera skolarbeterna och gör dem i tid.
Om jag gör skolarbeterna i tid får jag mer tid till fotograferandet...
 

Olivlunden

Aktiv medlem
Nyårslöften..

Jag har tre löften som jag ska försöka hålla:

1) Jag lovar mig själv (precis som Acke) att sortera mina diabilder.
2) Jag lovar mig själv att köra mer svartvitt än jag gjort innan.
3) Jag lovar att köra mindre negativ färgfilm.
 

Maverick

Aktiv medlem
Funderar på att vidga mina vyer och exprimentera mera. Jag har ett par fotoböcker som jag tänkte att jag går från pärm till pärm och försöker härma så får vi se vart det landar.

Ett annat löfte är att inte köpa fler dyra prylar. Utan att koncentrera mig på att fota med det jag har och framkalla.

Att jobba ändå hårdare på att lyckas sälja lite bilder.

Mvh
Maverick
 

FredrikB

Aktiv medlem
Hmm, några löften bör man väl kunna uppfylla under nästa år:

1) Tätare besök i mörkrummet (har varit alldeles för sällan de senaste åren)
2) Testa nya filmer, både för sv/v och dia (jag är lite väl trogen mina "käpphästar", känns det som)
3) Delta ännu mera på fotosidan.se vad gäller diskussioner och bildkommentarer!

Gott Nytt År till alla!

/Fredrik
 

Mira

Aktiv medlem
Re: tyvärr

SinusLinus skrev:
Ingen av era nyårslöften kommer att gå i uppfyllelse eftersom man ska hålla löftena för sig själva för att de ska gälla.
Alltså kommer du att sova mindre... och fota mindre... ja, eftersom inte dina löften heller slår in då... :p

Förresten, det där gäller väl bara önskningar - det är ju bara du själv som kan styra om ett löfte uppfylls...

Det enda löfte man borde avge är: jag lovar att bara göra det som känns rätt att göra (oavsett om det är att sova eller fota mer)........
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Bort från vidvinkeln!

Jag har lovat mig själv att försöka utforska andra perspektiv än vidvinkelns. Vad jag än försöker fotografera så slutar det med att jag står där och letar efter en dominerande förgrund. Jag måste lösgöra mig från det.
 

acke

Avslutat medlemskap
OK, låt oss återvända till denna tråd om ett år och utvärdera alla fagra löften.:D
Jag har fortfarande 352 dagar på mig att uppfylla mitt...:D
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag menade förstås att jag tänker avklara löftet innan jul, så att man får en lugn och skön julhelg! ;)
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
mina fotografiska nyårslöfte är (i ingen ordning):

- alltid ha en pocketkamera med mig
- göra en "associationskarta" (för inspiration) varje dag
- sätta upp en anslagstavla att fästa idéer på
- plåta mycket, mycket mer
- läsa boken om komposition 50 gånger
- läsa boken om porträttfotografering
- spendera mer tid i mörkrummet
- vara mer kräsen och inte nöja mig med mindre än det bästa jag kan göra


det är vad jag kan komma på just nu i alla fall :)
 

Maggie

Medlem
Kanske, kanske skall jag...

...försöka överge blommor och macroläge. Fast det blir nog ändå naturfoto.

Och så en nybörjarkurs i foto, lära mig använda vår "vanliga" kamera och inte bara digitalkameran.

Och så köpa ett stativ, det är ett måste till den nya digitalkameran har jag upptäckt.

Och så en bra bok eller kurs i digital bildhantering/Photoshop e.d.

De tre sista är nog inte så svåra att hålla. Värre blir det nog att i februari/mars inte ge sig ut och fånga snödroppar och annat bjäfs i macroläge. ;)

/Maggie
 

Henric86

Avslutat medlemskap
1. Lära mig kopiera färgbilder
2. Köpa en nya blixt och en ny kameraväska
3. Slita ut femmans filter i mörkrummet
4. Trakasera alla gubbar på fotoklubben med ännu fler konstiga bilder
5. Sluta läsa fotoböcker
6. Ta dubbelt så många bilder 2002 (om det nu går...)

Gott fortsättning alla glada...
 

Mr P

Aktiv medlem
Fattar inte riktigt vitsen med nyårslöften. Varför måste det till ett nytt år för att folk ska vilja ta tag i sitt liv och sina laster?
Tiden är väl ett konstant flöde och förändra sitt liv och slå in på nya vägar kan man väl lika gärna göra närsomhelst.
 

MattiasL

Aktiv medlem
1. Ska låta bli att snöa in på svartvita porträtt och köra mer dia för att lära mig att få bilden perfekt redan i kameran.
2. Ska lära mig använda blixt utan att det syns på bilden.

Men jag kan hålla med om att det är töntigt med nyårslöften.

Varför sluta läsa fotoböcker? Det verkar dumt.
Och Maggie: varför sluta med macro som är så roligt?
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Nja, det var väl jag som skrev det där med fotoböckerna. De är bra, om man behöver lära sig en teknik. Men sitta och stirra på andras bilder och förbanna sig över hur extremt duktiga de är och hur dålig man är själv, utvecklar mig knappast. Det tar bara död på inspiration, får en på dåligt humör, skapar huvudvärk.

Ikväll ska jag på min första färgkopieringskurs. Ska bli extremt spännande...
 
ANNONS