Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips till en nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle vilja lära mig att fotografera på amatörnivå och tänkte se om ni har några tips till mig.

Jag är framförallt intresserad av att fota naturmotiv men jag kan även tänka mig att ta med kameran på cykeltävlingar t.ex. så det vore bra om den klarar av att fota rörliga motiv med.

1. Jag vill köpa en ny kamera och har tittat på Canon EOS 3000/300 och Nikon F65. Igentligen skulle jag inte vilja spendera mkt mer än 3-3500:- till en början så det är lite svårt att hitta ngt. Är det ngn ide att titta på begagnat när man inte kan så mkt själv än?

2. Vad bör jag tänka på när jag kollar på kamera? Vilka fakta är viktigast när man jämför kameror?

3. Har ni några tips på hur man lättast kan komma igång (köpa en bok, gå en kurs lr kanske testa sig fram)? Jag måste verkligen lära mig från grunden...

Hoppas ni kan hjälpa mig få rätsida på mina förvirrade tankar :rolleyes:
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
1. Jag vill köpa en ny kamera och har tittat på Canon EOS 3000/300 och Nikon F65. Igentligen skulle jag inte vilja spendera mkt mer än 3-3500:- till en början så det är lite svårt att hitta ngt.
2. Vad bör jag tänka på när jag kollar på kamera? Vilka fakta är viktigast när man jämför kameror?
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=40&highlight=F65
Är det ngn ide att titta på begagnat när man inte kan så mkt själv än?
När du har bestämt dig, är det nog en bra idé.
3. Har ni några tips på hur man lättast kan komma igång (köpa en bok, gå en kurs lr kanske testa sig fram)? Jag måste verkligen lära mig från grunden...
Finns det en fotoklubb i närheten kan du kontakta dem. Annars är det bara att plåta, plåta, plåta... Kolla hur andra gör, här på fotosidan finns det en del duktiga. Var inte rädd för att fråga heller.
 

klasg

Aktiv medlem
Jag har för mig att Nikon f65 lämpar sig dåligt till naturfotografering. För att den saknar tex. manuell inställning av ISO, den saknar utag för fjärrutlösare och så tror jag att blixten fälls upp automatiskt när det inte finns tillräckligt med ljus. Dessvärre vet jag nog ingenting om Canonen du tittade på... Men du ska definitivt titta på begangnat, nu när du inte tänkt lägga en hel förmögenhet (kanske hela din förmögenhet?:D).

Det du ska titta på är att ovan nämda funktioner finns. Alltså, utag för fjärrutlösare, manuell inställning av ISO (filmens känslighet), kan vara bra med manuell spegeluppfällning, och i ditt fall snabb autofokus.

Jag har säkert glömt en massa...
 

Vanheden

Aktiv medlem
300:an är ganska så högljud, och om jag inte minns fel så saknar den spegeluppfällning.

Gå till någon affär & be att få klämma, vrida & vända på kamerorna innan du bestämmer dig, och när du bestämt dig kan du se om det finns begagnat till bra pris, jag har sett en del eos 300 bl.a på www.ibazar.se, som kan vara värt att ta en titt på.
 
Tack för tipsen.

Det värsta med begagnat är att rätt så många som jag har hittat säljs utan objektiv och ska man köpa till ett lämpligt sådant så är man uppe i samma pengar som en ny kamera i princip :confused:

Jag ska gå ned på stan o göra livet surt för ngn kameraförsäljare med en massa dumma frågor i alla fall :rolleyes:
 

klasg

Aktiv medlem
Det här gäller varken Canon eller Nikon. Däremot så gäller det begangnat... En Minolta 500si + 50/1,7 för en sisådär 2400,- eller samma hus + 28-80/3,5-5,6 för typ 2850 pengar. Bara så att du vet så sysslar jag med Minolta!
 

acke

Avslutat medlemskap
andreas.runnhagen skrev:
Jag ska gå ned på stan o göra livet surt för ngn kameraförsäljare med en massa dumma frågor i alla fall :rolleyes:
Fortsätt hellre att "göra livet surt" för folk här på fotosidan. Jag lovar att du får bättre råd här än vad du får från en genomsnittligt kunnig försäljare i en fotobutik.:p

Är det naturmotiv som intresserar dig allra mest? I så fall kan du klara dig utmärkt med en begagnad kamera utan autofokus. Det är bara när man plåtar rörliga motiv, fåglar mm, som naturfotografen har nytta av autofokus. Jag gissar att minst 95% av naturbilderna som visas här på fotosidan kan tas utan autofokus-hjälp.

Om du avstår autofokusen så rekommenderar jag en manuellt fokuserad Nikon eller Pentax. De märkena har använt samma objektivgänga i decennier, vilket ger ett stort optikutbud.

Om de rörliga motiven är prioriterade så behöver du naturligtvis autofokus. Ska du plåta cyklister i full fart så behöver du dessutom en någorlunda modern autofokuskamera (säg max 5-6 år gammal). De tidiga autofokusmodellerna hade långsam och osäker autofokus.

KlasG nämnde några användbara funktioner. Jag vill lägga till:
  • Nedbländningsknapp. Varje seriös naturfotograf vill kolla skärpedjupet.
  • Manuell exponeringskompensation, åtminstone +-2 steg. Kan i nödfall fixas genom att manuellt ändra ISO-talet, men separat reglage är bättre.
  • Möjlighet till helt manuell inställning av tid och bländare.
  • Någon form av automatik. Tidsautomatik och/eller bländarautomatik. Programautomatik är inte nödvändigt, men kan vara bra för "actionfoto".

Glöm sen inte att ett stadigt stativ är minst lika viktigt som en bra kamera. Räkna med att du får lägga åtminstone en tusenlapp för ett bra stativ.

Det finns många trådar som handlar om kameraval för nybörjare. Gör en sökning och läs igenom dem. Kolla oxå recensionsbanken. Sedan är det bara att fråga på.

Mvh/Acke:)
 
Ni vet inte om det finns ngn bra nybörjaguide på nätet ngnstans? Jag känner att jag inte riktigt vet vad allt ni nämner betyder ens :D

Jag ska nog gå ned o få titta o klämma lite på olika kameror så man får lite mer känsla för vad som skulle kunna passa mig.
 

klasg

Aktiv medlem
Det finns en del under menyn "Lära" som kanske kan vara intressant. Du borde oxå gå till biblioteket å låna en massa fotoböcker. Och är det nåt du inte förstår så finns det många kunniga här på fotosidan.se
 

Dagobert

Avslutat medlemskap
Canon EOS 300 är en bra nybörjarkamera!

Den har mycket av det nämnda t.ex. nedbländningsfunktion, manuell exponeringskompensation, manuell inställning av tid och bländare, uttag för fjärrutlösare och möjlighet att manuellt ställa in ISO:n m.m. Dessutom så brukar fotobutiker ha den kameran med möjlighet att välja till några olika objektiv för en förhållandevis billig penning. Med fotobutik menar jag inte SIBA, ONOFF och liknande. Utan försök hitta en utpräglad fotobutik, där är dessutom personalen (oftast) mycket kunnig! Och framför allt så känner man sig inte så dum för att man ställer "dumma" frågor.

Hoppas du hittar något som du gillar, oavsett om det är nytt eller begagnat!
 

JDH

Guest
Hej Andreas!
Jag skulle nog råda dig till att köpa en "hederlig gammal manuell kamera", då kommer du att lära dig fototekniken från grunden. Jag tror att om man köper en ny hyperavancerad kamera som första kamera så är risken stor att man endast använder sig av exponeringsautomatiken och autofokus, och då lär du dig inte konsten att fotografera. Men jag har märkt att många yngre fotointresserade tyvärr ofta stirrar sig blinda på hur många bilder kameran klarar av att ta i sekunden och typ sådana saker.

Mitt råd är att du börjar så enkelt som möjligt, avancera sedan i lagom takt och känn efter vad som passar just dig, då kommer fotograferingen att bli en livslång hobby.

Mvh Jens Holmström
 

barret

Aktiv medlem
Hej Andreas, håller helt med Jens. Bäst är att lära sig från grunden med så lite automatik som möjligt. Har funderat på att skaffa en Nikon EM, Pentax ME Super eller liknande till grabben snart så att han lär sig från grunden. Inte minst känslan av en "riktig" kamera i handen är en trevlig upplevelse.

Nyare kameror saknar oftast många praktiska finesser som behövs när man experimenterar i början.

Lycka till!
 

klasg

Aktiv medlem
Det finns inga genvägar till bra bilder. Så klart att man måste lära sig från grunden. Men är en manuell kamera en "mer" grund än en AF? Och angående de där praktiska finesserna som en AF saknar vet jag inte vad det kan vara...

Jag vet med mig att det finns dem som alltid kör sin AF kamera i P läge. - Och det är ju inte en speciellt stadig grund att stå på. Även om min första kamera var AF, så har jag nog aldrig andvänt den i P läget.

Jag tycker att du ska satsa dinna pengar på en 300:a den verkar prisvärd!
 

pettersson

Aktiv medlem
Jag köpte en ny kamera och jag har inte använ "motiv-programmen" ett dugg, jag har knapt läst om dom i bruksamvisningen. Jag har dock tvingats använda "P" - läget några gånger i och med att jag inte har fått riktig årdning på exponeringsmätningen med blixt. Men så fort jag blir bättre på den biten kommer jag nog bara änvända bländar- och slutarautomatik. Jag får väl dock hålla med om att en äldre kamera "känns mer som en systemkamera" än en ny.

Andreas.
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Andreas. Jag tycker att du ska springa ner till biblioteket och låna Pär Lundqvists bokFoto min hobby eller Michael Langfords Advanced Photography båda dessa böckerna tycker jag är bra.
 
Bjelkengren: jag ska ta o titta ned på biblioteket så snart jag hinner :D

Ang AF kamera diskutionen: Jag har faktiskt en manuell kamera redan, det kanske jag glömde nämna ... :rolleyes: Saken är den att det är en gammal kamera av ett för mig okänt märke(Miranda dx-3) och jag har försökta att använda den en del men det blir inge bra helt enkelt..

Det är lite därför jag vill köpa en nyare kamera som jag kan köra med helautomatik(svordom?) om jag bara vill ta ett snabbt kort men jag vill även kunna experimentera med andra inställningar när det finns mer tid till det.

Jag har hittat en Begagnad Canon eos 300 med ett sigma 28-105 objektiv för 3000:- Är det ett bra köp? Jag är lite fundersam på om objektivet är bra ...
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
barret skrev:
Hej Andreas, håller helt med Jens. Bäst är att lära sig från grunden med så lite automatik som möjligt. Har funderat på att skaffa en Nikon EM, Pentax ME Super eller liknande till grabben snart så att han lär sig från grunden. Inte minst känslan av en "riktig" kamera i handen är en trevlig upplevelse.
Lycka till!
hm, en EM är ingen "riktig", manuell kamera eftersom den inte går att ställa exponeringen manuellt. Den har bara tidsautomatik.
 

reecoy

Aktiv medlem
Sorry....jag måste vara lite motvalls....

Min fotografiska karriär började för många år sedan med en Kodak Instamatic. Det gick bara att "trycka av", fanns ingen möjlighet att styra tid och bländare. Efter ett tag så ökade kraven och jag köpte en halv-automatisk kamera med utbytbara objektiv. Allteftersom jag har utvecklats som fotograf och kommit underfund med vad jag saknat hos den kameran jag använt har jag kunnat köpa en ny efter att behoven växt fram.

Jag tror dock att märke spelar mindre roll, känn på kameran, förstår du vad knapparna betyder, känns den bra, är den för tung/stor. Du måste trivas med kameran annars använder du den inte och då kan du inte utveckla ditt foto-kunnande.

Det blir förståss lite annorlunda om du i framtiden tänkt använda flera hus, då är det praktiskt att använda samma kameramärke. Jag vet......

Lycka till !!
 
ANNONS