Annons

Gråtråkig himmel

Produkter
(logga in för att koppla)

more10

Aktiv medlem
Är det nån som har förslag på hur man ska ta bra färgbilder när himlen är mulen eller när det är dimmigt?

Brukar ni undvika att ta vybilder där himlen är med, eller brukar det bli bra ändå?

Mårten
 

Jimsan

Aktiv medlem
Ljuset blir absolut bäst när himlen är lite mulen.
Jag brukar göra så att jag exponerar efter motivet och då blir himlen ofta överexponerad, vilket resulterar att den blir vit.

Om man tar landskapsbilder där himlen är mulen så kan man ha tur att solen bryter igenom ibland, och då får man en jättefin effekt.
Det gäller bara att ha tålamod. Mycket tålamod. ;)
 

acke

Avslutat medlemskap
Om himlen är helt jämngrå, utan variationer i tonskalan, så brukar jag ofta skippa himlen i bilden.

Finns det teckning i molnen så brukar jag förstärka den med ett tonat gråfilter. Gråfiltrets syfte är då att kompensera för filmens bristande exponeringsomfång, så att bilden visar hur man upplevde motivet.

Se oxå diskussioner om tonade gråfilter (typ Cokin och Lee) på andra ställen i detta forum.
 

Maverick

Aktiv medlem
Det beror på vad man fotograferar. Jag gillar att fota flyguppvisningar och då kan man ju av naturliga skäl inte utelämna himmelen. Problemet är är fotolabben som inte tittar på bilderna utan bara kör rullarna genom maskinen. Det är därför himmelen blir grå eller brunaktig. För att få det som man vill utan att behöva strula med labben är att använda diafilm.

Landbaserade motiv av vyer blir det ca en tredjedel himmel med inte mer. Då luras dessutom inte exponeringsmätaren. På en fotokurs jag gick sa läraren att antingen är himmelen intressant och då fotar men den eller också är det marken som är intressant och då fotar man den inte både och. Skulle både marken och himmelen vara intressanta så tar man två bilder. Vad han ville säga med det var att vi inte skulle lägga horisonten på mitten i bilden utan antingen i överkant eller underkant. Det har jag kört med sedan dess och det ger bra resultat. Det svåra är väl att veta när man ska bryta mot den regeln.

/Maverick
 

more10

Aktiv medlem
Tack för alla svar. Problemet är väl egentligen inte att motivet blir underexponerat utan att himlen blir för tråkigt vit. Jag ska prova att testa med ett tonat gråfilter som du föreslog Ulf. Bra idé. Jag hoppas bara att man inte ser grågränsen så tydligt. Kan man justera höjden på såna filter? så att man inte alltid måste lägga horisonten på halva höjden.

Bra idé oxå att ta en bild på himlen och en på marken. Har man sen två diaapparater på höjden så blir det väl nästan som mellanformat. ;) . Nä jag förstår vad du menar. Vissa bilder tar jag nu där himlen bara blir en smal strimma och det har gett bra resultat (ibland).
 

acke

Avslutat medlemskap
Yes, Mårten, det tonade gråfiltret kan flyttas i höjdled i en speciell hållare.
Det kräver lite träning att lära sig att lägga grågränsen på rätt ställe. Man kan variera hur skarp grågränsen blir genom att fästa filtret i olika spår, på olika avstånd från frontlinsen. Bäst är om du har en nedbländningsknapp på kameran, då kan du kolla hur det ser ut i nedbländat läge.

Filtren är av plast. Se upp för repor!
 

Olivlunden

Aktiv medlem
Gråmulet?

.. Eller så kan man kanske göra som jag även om det inte tillför diskussionen något .. :) Använda svartvit film när det är dåligt väder och köra med färgfilm när det är vackert väder. En idé kanske? ;)
 
ANNONS