Annons

Framkalla 6x6

Produkter
(logga in för att koppla)

prinsen

Aktiv medlem
Hej igen, Nu är jag igång igen och tänkte höra med er ang framkallning 6x6, Hur gör man?
Jag råkade köpa en 6x6 kamera "se bild"

Nu undrar jag hur eller vart man kan framkalla detta fina format. Jag är helt ny på detta med framkallning själv, Jag har just testat på min första s/v framkallning.

Tacksam för svar!


Adam
 

J. Patric

Aktiv medlem
Ser ut som en Lubitel. I alla fall en öststatskopia av gamla Voigtländer Brillant.

120-film är itne svårare att framkalla själv än 135-film. Bara du har framkallningsdosa och spole som tar 120. Det går förstås åt lite mer vätska.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vad har du för dosa? Har du en Paterson kan du greppa spiralen och vrida hårt motsols. Då släpper den från 35 mm-positionen och du kan ställa den i två andra lägen varav ett är för 120/220.

Har du rostfri dosa är det ju uppenbarligen ny spiral som gäller.
 

lotelo

Aktiv medlem
jimh skrev:
Har du en Paterson kan du greppa spiralen och vrida hårt motsols.
Hur hårt? Jag kanske är en "svagis" men jag får banne mig inte upp mina patersonspiraler:(
Någon speciell teknik som krävs? Jättetacksam för tips.
/Lotta
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Skrev jag motsols? :) Medsols menade jag. Alltså tvärtom om man jämför med ett burklock.
 

lotelo

Aktiv medlem
Näää, inte lyckas jag med det heller. Allt som händer är att jag får ont i fingrarna och kortare naglar. Verkar ju sitta hur hårt som helst.

Det är alltså inget mer än att bara vrida som ska göras?
/Lotta
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
De ä ba å vrid. Nu har du ju tack vare det puckade rådet dragit åt den hårdare så du får nog vrida rejält. Den är väl hoplimmad av åratal med rodinalavlagringar också kan man tänka.
 

lotelo

Aktiv medlem
Aminofenol kanske? Inser att mitt förra inlägg var fånigt, fast ditt lät ju så otroligt. Intressant i alla fall, det har jag ju aldrig hört. Tur att forskningen går framåt och skönt att man inte har anledning att behöva vara väldigt insatt.
/Lotta
 

prinsen

Aktiv medlem
Japp, jag skojjar om priset.

Men nu har jag sålt den kameran och håller i min "nya" bronica s2 med maaaasa tillbehör.

Så du vill jag har mer info om detta :)

Mvh Adam
*som är glad*
 
ANNONS