Annons

Räknas fotohemsida som reklam?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar Persson

Aktiv medlem
Jag vet att liknande trådar har varit uppe förut, men jag hittar inget svar på följande:

Vid fotosidans kurs i studiofotografering hyrdes två modeller in. Om jag vill lägga ut dessa fotografier på min hemsida undrar jag om "lagen om namn och bild i reklam" är aktuell, d v s räknas en hemsida, som visar exempel på fotografens bilder och som bl a syftar till att locka uppdragsgivare, som reklam?

Om det är så måste jag ju ha modellen/modellernas medgivande, eller gav de (modellerna) möjligtvis någon form av "kollektivt medgivande" i samband med uppdraget?

Slutligen, om jag behöver deras medgivande, vet någon var jag kan få tag på de modeller som var engagerade i Stockholm den 19/11 2002?
 

lotelo

Aktiv medlem
Att ha en hemsida för att marknadsföra sig själv är i och för sig reklam för sina tjänster men jag tvivlar på att det klassas som reklam så att lagen om namn och bild i reklam som skulle sätta stopp. Snarare PUL i så fall eftersom PUL säger att man måste ha personernas tillåtelse att publicera på web.

Frågan om modellerna på studiokursen är ju intressant. Har vi deras lov att publicera bilderna?
/Lotta
 

Lars-Åke

Aktiv medlem
Nu var inte jag med på kursen , men jag skulle ta det som ett nej om jag var er. Så länge jag inte har en påskriven överenskommelse om att publisera bilderna från modellerna .

/Lars-Åke
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Att det handlar om reklam att ha bilder på en hemsida för att sälja fotografiska tjänster torde det väl inte råda någon tvekan om?

Jag skulle absolut fixa en kråka från modellerna.
 

Johan K

Aktiv medlem
Man ska nog skilja på om man gör reklam för sig själv och sina tjänster, mot att t.ex. ha med bilderna om man gör reklam för kläder eller andra produkter. Det kan ju ha med att göra om modellen är vegetarian så vill de ju inte hamna i reklam för kött. Fotografen har alltid bildrätten och ställer man upp som modell på en fotokurs tycker jag att det borde vara modellerna som ska tala om hur bilderna får användas innan fotograferingen sker. Jag skulle lägga ut bilderna på min hemsida. Om de sedan hörde av sig och inte gillade att vara med på webben skulle jag ta bort dom. Enda reservationen är om modellen är fotograferad i en situation som kan uppfattas som kränkande.
 

lotelo

Aktiv medlem
jimh skrev:
Att det handlar om reklam att ha bilder på en hemsida för att sälja fotografiska tjänster torde det väl inte råda någon tvekan om?
Jag tvivlar starkt på att det är reklam i den bemärkelsen att lagen om namn och bild i reklam kan ha betydelse. Men det skadar ju aldrig att ha avtal skrivna heller förstås.
/Lotta
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nu är inte jag någon jurist, men jag förstår inte varför det inte skulle vara reklam?

"Locka uppdragsgivare" låter ju som om han har för avsikt att sälja en tjänst till någon.

Lagen om namn och bild i reklam:
Näringsidkare får icke vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild
utnyttjas utan dennes samtycke.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag har kontaktuppgifter till modellerna i Stockholm. Jag vet att de är intresserade av att bli publicerade.

Mitt förslag är att göra något som ni båda tjänar på. Kanske du kan ge dem bilder mot att du får publicera. Det är ett exempel på en deal.

Skicka ett mail till redaktionen@fotosidan.se.
 
ANNONS