Annons

Har du några råd till en nybliven digital kamera användare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans Linde

Aktiv medlem
Hej

Jag har tagit dia i många år för hemmabruk, men började med MiniDV i fjol och fick en digital kamera på köpet.
Inspirerad av det fördelar som en digital kamera har, köpte jag just en Sony DSC-S70 på rean. Det var en äldre modell, med 3M pixel.
Förväntningarna var tydligen för höga eller är det användar fel.

1-Det är skumt på kalaset och i sökaren eller LCDn är det "svart"....Ibland blev bilden skarp och ibland inte. Bäst blev det om motivet var stilla och kameran fick skärpa sig ett tag innan avtryckaren rördes. (Men det blir inte så många naturliga leende då.)
Oj det här går att utveckla till det oläsliga. Kanske är det bättre att skriva så här...det finns
möjlighet att
-ha fast bländare eller sluta tid
-fast skärpa på 0.5, 1, 3, 7, oo
-blixt low, norm, high
Finns det någon tummregel hur det här bör användas?
Oavsett inställning känns det som en oo innan kortet tas.

2- Om det är rörligt motiv, antar jag att man måste ha fast (manuell) skärp. finns det några andra bra tumregler.

3- Då det är svagt ljus..(som ovan).

4- Finns snabbare kamera med god upplösning? (eller ska man ha Digital kameror till Veteranbils utställningar och dyl.)


En positivetets injektion skulle uppskattas (,eftersom den inte var gratis (bara rea).)


Hans
 

janf

Aktiv medlem
Hej

Jag är (tillsvidare) ägare till en Pentax Optio 330 som inte kan fokusera.

Inomhus under helgerna har jag velat fota barnbarnen. Det har krävts 4-5 försök innan det lyser grönt i de "ramar" som begränsar sökområdet. (Jag använder "spot" på fabrikantens inrådan.) Ibland har jag fått ge upp helt och då har ju också barnet hunnit gå sin väg!

Ibland får jag grönt ljus, men när jag kommer hem och tittar på bilden i datorns monitor så är två av tolv bilder ändå oskarpa. Osäkerheten om bilden ska bli skarp eller inte tar död på hela nöjet med fotograferingen!

Jag ska nu lämna tillbaka kameran och leta reda på en lika liten och smidig kamera som får rum i jeansfickan OCH SOM HAR EN FUNGERANDE AUTOFOKUS.

När jag läst testerna som Digital Photo Review gör har jag kommit fram till att en digital kamera MÅSTE ha en "AF assist lamp". Läs t.ex. testen av Canon IXUS v!

mvh
janf
 

julgus

Aktiv medlem
Hej

jag är inne på min 4 digitalkamera och kan konstatera att de alla har haft sina resp brister. Autofocus verkar vara svårt att lösa, inte ens E10 för 20 ksek hade en bra autofocus utan krävde en hel del av fotografen. Min nuvarande G2 fungerar hyfsat i detta avseende men ger även denna märkliga resultat ibland, både G2 o E10 hade AF assist belysning. När det gäller så ger filmbaserad kamera helt överlägsen funktionalitet och kvalité - möjligtvis börjar man närma sig med ex D1X men vilken prislapp.

Mvh
Johan
 

Maxell

Aktiv medlem
Jag har en Canon PowerShot 90 och upplever att just autofokusfunktionen är en av de saker som är sämst (långsam och dålig precision). Eftersom jag aldrig haft någon analogkamera med autofokus så har jag inget att jämföra med.
Borde inte just autofokusfunktionen kunna vara samma i en digitalkamera som i en analog, eller är det något i digitalkameror som gör denna funktion svår att klara av.
Någon som vet?
 

julgus

Aktiv medlem
Maxell skrev:
Jag har en Canon PowerShot 90 och upplever att just autofokusfunktionen är en av de saker som är sämst (långsam och dålig precision). Eftersom jag aldrig haft någon analogkamera med autofokus så har jag inget att jämföra med.
Borde inte just autofokusfunktionen kunna vara samma i en digitalkamera som i en analog, eller är det något i digitalkameror som gör denna funktion svår att klara av.
Någon som vet?
en gissning... digitaltekniken kräver mer av processorn är traditionell filmbaserad dito, varför mindre processorkraft läggs på fokus.. kraftigare cpu skulle behövas men gör då kamerorna dyrare... men som sagt en ren gissning från min sida.
mvh
Johan
 

Maxell

Aktiv medlem
julgus skrev:


en gissning... digitaltekniken kräver mer av processorn är traditionell filmbaserad dito, varför mindre processorkraft läggs på fokus.. kraftigare cpu skulle behövas men gör då kamerorna dyrare... men som sagt en ren gissning från min sida.
mvh
Johan
Låter som en rimlig gissning
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
julgus skrev:
en gissning... digitaltekniken kräver mer av processorn är traditionell filmbaserad dito, varför mindre processorkraft läggs på fokus.. kraftigare cpu skulle behövas men gör då kamerorna dyrare... men som sagt en ren gissning från min sida.mvhJohan
Jag tror inte det handlar om det. Även första generationens AF-kameror hade bättre autofokus än dagens digitalkompakter och på åttiotalet var inte datorkraften i nivå med dagens vare sig pris- eller storleksmässigt. Min gissning är att det handlar mer om svårigheten att använda den yttepyttiga CCD-cellen som sensor som ställer till det. Eller om man nu har speciella sensorer för autofokusen så blir det ju ännu svårare att använda det yttepyttiga området till att placera dem. En traditionell spegelreflex har gott om plats för sensorer om man länkar av ljuset, och en vanlig kompaktkamera mäter inte genom objektivet. Vissa kompaktkameror har dessutom aktiv autofokus som skickar ut infrarött ljus.
 

Hans Linde

Aktiv medlem
till alla som svarat på min fråga

Det var roligt att hitta ett dialog forum som verkligen fungerar.
Tack för alla svar och synpunkter.

Angående autofocusens prestanda så tror jag också att som ni, med den invändningen att det är rätt i teorin och helt fel i tillämpning samt marknadsföring.
Som jag skriv inledningsvis, så har jag också en MiniDV (sony TRV-20). Autofokusen är avsevärt snabbare på den. (introduktions datum för dessa två produkter borde vart lika (mao "tillgång" till samma teknik). Dessutom finns det "kontinuerlig"(flera bilder efter varandra) mod, så ner motivet rör sig är det troligt att kommer i fokus någon gång.
Upplösningen är bara 1.3M och eventuellt är det ett annat förhållande på snabbet/precision.

S70 ska förstårs få några fler "försök", innan den blir till salu igen, ty bilderna blir riktigt skarpa (de som blir något alls).

Har inte hunnit läsa recesionen än, men den verkar intressant.

Tack, Hans
 

julgus

Aktiv medlem
jimh skrev:
Jag tror inte det handlar om det. Även första generationens AF-kameror hade bättre autofokus än dagens digitalkompakter och på åttiotalet var inte datorkraften i nivå med dagens vare sig pris- eller storleksmässigt. Min gissning är att det handlar mer om svårigheten att använda den yttepyttiga CCD-cellen som sensor som ställer till det. Eller om man nu har speciella sensorer för autofokusen så blir det ju ännu svårare att använda det yttepyttiga området till att placera dem. En traditionell spegelreflex har gott om plats för sensorer om man länkar av ljuset, och en vanlig kompaktkamera mäter inte genom objektivet. Vissa kompaktkameror har dessutom aktiv autofokus som skickar ut infrarött ljus.
möjligtvis.. men jag tycker det verkar konstigt. Något hindrar dem men det går ju tydligen att lösa.. se på D1X mfl. Kanske är en kombination av tekniska problem och kostnadsskäl men helt klart är att det åtgår en hel del mer processorkraft i en digitalkamera än motsv filmbaserad kamera. Klart är att E10 inte har en bra fokusering och D30 har fått mycket kritik för fokuseringen. Och jag tar flera bilder av samma motiv med min G2 för att vara säker.
/Johan
 
ANNONS