Annons

Framkallningstider av Ilford

Produkter
(logga in för att koppla)

rapp

Aktiv medlem
Vad är rätt framkallningstid för Ilfordpapper, plastbas och blank/pearl? Jag har kört med tetenals pappframkallare, vätskorna förvarar jag i ett skåp i badrummet, och vätskorna har en temp där på 24 grader. Jag får aldrig till den där riktiga svartvita känslan i bilderna, dom blir grå eller bruna. Har hittils bara kört på 60 sec.
Är det någon som kan ge ett tips?
 

Holtin

Aktiv medlem
Hallu !

Jag använder visserligen inte Tetenal men däremot samma typ av papper. Brukar köra med 20 C graders vätska i c:a 45-50 Sek. Får alltid det resultat jag förtjänar.....(Läs blir det grådaskigt är det inte framkallarens fel..)

Lycka till !
 

anneli_lundberg

Aktiv medlem
Använder inte heller Tetenal, utan Agfa Neutol, men det här testet funkar för alla framkallare.
Testa framkallaren med en remsa maximalt exponerat fotopapper. Du kan antingen belysa det under förstoringsapparaten med max bländaröppning, och utan negativ, så länge att du vet att det måste bli helt svart. Eller tänd ljuset när du tagit fram det ur asken! Lägg papperet i framkallaren och mät tiden till full svärtning. Blir det inte svart efter HÖGST den tid och med den spädning som anges för framkallaren(1 - 1 1/2 minut?), är det framkallaren det är fel på.

Mer felsökning, med bilder:

1. Är hela bilden för ljus?
- mera exponering behövs. Förhoppningsvis gör du inte som många gjorde förr..."ryckte" bilden ur framkallaren när den såg färdig ut. Svärtan regleras med exponeringstid och kontrast! Tiden i framkallaren ska alltid vara den samma för samma typ av papper, och med nyblandad framkallare.

2. Blir bilden grå utan vare sej riktig svärta eller vita högdagrar?
- gammalt, slöjat papper kanske. Gammalt papper blir också mjukare i kontrast.
- eller så behövs högre kontrast. Byt till hårdare papper om du har graderat papper. Använder du papper med variabel kontrast byter du till ett filter med högre kontrast.

3. Blir bilden brunaktig efter ett tag i ljuset?
-den är för dåligt fixerad!
 

FredrikB

Aktiv medlem
Jag kopierar alltid mina Ilfospeed MG-bilder så att de ser lite hårdare ut i labbet än jag vill ha dem, eftersom de mörknar något och blir lite gråare när de väl torkat.
 
ANNONS