Annons

Diskutera Nya Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

matnyttige

Aktiv medlem
Kanonkanån skrev:

PS rynkar du på näsan åt D1 och D30?
D1 är en mycket bra kamera. Med D30 får man riktigt bra bilder både på skärmen och på papper. Jag anser dock att 1Ds är bättre än D1 och att 10D är bättre än D30. Du kanske inte håller med mig? Dessutom, om man bortser från det digitala/analoga så anser jag att EOS 300V är en bättre kamera än en D60.

Vidare anser jag att 10D är en mycket bra kamera men som har en stor miss i form av storleken på bildsensorn jämfört med tillgången på optik som nu finns. Jag skulle vilja se en bra 12-13 mm optik med låg distortion. Innan jag jublar.
 

matnyttige

Aktiv medlem
matnyttige skrev:
D1 är en mycket bra kamera. Med D30 får man riktigt bra bilder både på skärmen och på papper. Jag anser dock att 1Ds är bättre än D1 och att 10D är bättre än D30. Du kanske inte håller med mig? Dessutom, om man bortser från det digitala/analoga så anser jag att EOS 300V är en bättre kamera än en D60.

Vidare anser jag att 10D är en mycket bra kamera men som har en stor miss i form av storleken på bildsensorn jämfört med tillgången på optik som nu finns. Jag skulle vilja se en bra 12-13 mm optik med låg distortion innan jag jublar.
 

KanonCanon

Aktiv medlem
matnyttige skrev:
D1 är en mycket bra kamera. Med D30 får man riktigt bra bilder både på skärmen och på papper. Jag anser dock att 1Ds är bättre än D1 och att 10D är bättre än D30. Du kanske inte håller med mig? Dessutom, om man bortser från det digitala/analoga så anser jag att EOS 300V är en bättre kamera än en D60.

Vidare anser jag att 10D är en mycket bra kamera men som har en stor miss i form av storleken på bildsensorn jämfört med tillgången på optik som nu finns. Jag skulle vilja se en bra 12-13 mm optik med låg distortion. Innan jag jublar.
(du sa ju i princip att 1ds var skräp om 5år).
Det jag då menade var att både D1 och D30 är gamla men det är fortfarande kameror som många vill ha och fortfarande använder - inte att de är bättre än 1ds osv.

Om du bortser från det analoga och det digitala så har du inte mycket kamera kvar. Jag hade också tagit 300v tror jag, metallic färgen hade gjort den snyggare i bokhyllan tex. :)
 

Linmajon

Aktiv medlem
matnyttige skrev:

Vidare anser jag att 10D är en mycket bra kamera men som har en stor miss i form av storleken på bildsensorn jämfört med tillgången på optik som nu finns. Jag skulle vilja se en bra 12-13 mm optik med låg distortion. Innan jag jublar.
Jag jublar redan nu och nöjer mig med det lilla :)
Visst, en specialvidvinkel vore gött men den kommer helt säkert snart och då köper jag den med.
 

dsmannen

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Jag jublar redan nu och nöjer mig med det lilla :)
Visst, en specialvidvinkel vore gött men den kommer helt säkert snart och då köper jag den med.
helt säkert är det väl inte med tanke på att canon nyss släppt en 17-40/4L zoom, skulle tro att canon tänker den som vidvinkel.
 
Senast ändrad:

Linmajon

Aktiv medlem
herminator1Ds skrev:
helt säkert är det väl inte med tanke på att canon nyss släppt en 17-40/4L zoom, skulle tro att canon tänker den som vidvinkel.
Nej, men Nikons släpp av sin 12-24mm Zoom har vållat stort intresse. Det skulle förvåna mig mycket om Canon eller Sigma/Tamron helt skulle ignorera det. MÅNGA Canon-D-ägare är intresserade av en välkorrigerad, kompakt och billig vidvinkelglugg. Kanske de allra flesta...
 

matnyttige

Aktiv medlem
Kanonkanån skrev:
(du sa ju i princip att 1ds var skräp om 5år).
Det jag då menade var att både D1 och D30 är gamla men det är fortfarande kameror som många vill ha och fortfarande använder - inte att de är bättre än 1ds osv.
Jag sa inte att någon kamera var skräp. Definitivt inte D1s. Menade däremot att D10:an inte kommer att vara någon drömkamera om 5 år. D30:an var en drömkamera för många när den kom för några år sedan. Den är lika het nu som ett torskpaket i frysen.
 

KanonCanon

Aktiv medlem
matnyttige skrev:
Jag sa inte att någon kamera var skräp. Definitivt inte D1s. Menade däremot att D10:an inte kommer att vara någon drömkamera om 5 år. D30:an var en drömkamera för många när den kom för några år sedan. Den är lika het nu som ett torskpaket i frysen.
Mao dyr torsk
 

pixelbild

Avslutat medlemskap
matnyttige skrev:
Jag sa inte att någon kamera var skräp. Definitivt inte D1s. Menade däremot att D10:an inte kommer att vara någon drömkamera om 5 år. D30:an var en drömkamera för många när den kom för några år sedan. Den är lika het nu som ett torskpaket i frysen.

1Ds och 10D heter dom.
 

sagan

Avslutat medlemskap
matnyttige skrev:
D30:an var en drömkamera för många när den kom för några år sedan. Den är lika het nu som ett torskpaket i frysen.
D30 är fortfarande het på begagnatmarknaden, många som ser sin chans att få en bra D-SLR till ett bra pris..och fortfarande många som skulle se det som sin drömkamera.
 

KanonCanon

Aktiv medlem
Kim10D skrev:
D30 är fortfarande het på begagnatmarknaden, många som ser sin chans att få en bra D-SLR till ett bra pris..och fortfarande många som skulle se det som sin drömkamera.
Ja det är jag också säker på! Ingen annan kamera har så många möjligheter och bra kvalitet för runt 10000 idag!
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag vill påminna om detta stycke i forumreglerna
Skriv kreativa inlägg som flyttar frågan framåt, istället för att bara säga emot. Motivera dina åsikter
Nu är nivån lite väl låg. Jag är säker på att Mats tanke med tråden var att diskutera Canons nya produkt och inte de meningslösheter den har vänt till nu.
 

KanonCanon

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Nej, men Nikons släpp av sin 12-24mm Zoom har vållat stort intresse. Det skulle förvåna mig mycket om Canon eller Sigma/Tamron helt skulle ignorera det. MÅNGA Canon-D-ägare är intresserade av en välkorrigerad, kompakt och billig vidvinkelglugg. Kanske de allra flesta...
Nikon verkar ha bestämt sig för att använda samma 23x15 (nånting). Värre är det med canon som har många olika storlekar. Jag tror inte vi får se något de närmaste 2 åren (men vem vet)? personligen menar jag att de objektiv som finns duger länge! :)
 

sagan

Avslutat medlemskap
Det är väl samma storlek på sensorn på D30-D60 och 10D iaf? de är ju de som säljer mest, så det borde ju vara intressant att tillverka en som passar till dessa tycker man.
 
ANNONS