Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att tona i mörkrum

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Johan

Aktiv medlem
Satt och funderade över färgtoningar här om dagen. Jag tonar ju självklart digitalt, eftersom jag i första hand fotograferar digitalt. Men hur går det egentligen till i ett labb, att få fram en fin sepiatoning t ex?

Jag är hyffsat novis på mörkrumsteknink (har bara använt ett mörkrum ett fåtal ggr och då inte fattat allt riktigt), så försökt förklara så att även jag fattar är ni snälla. :)

Tacksam för svar
/cj
 

everhill

Avslutat medlemskap
sepia i mörkrummet.

Sepiatoning innebär att man byter ut det svarta silvret i pappret mot svavel. Detta gör man genom
att först doppa ner en färdigkopierad bild i ett
blekbad så nästan hela bilden försvinner (eller blir mycket blek). Sedan doppar man ner den i svavelbadet. Bilden träder då fram igen fast med svavelpartiklar istället för silver. Det är därför bilden blir brun/gul. Genom att göra denna process så förlänger man livet på bilderna p.g.a. att svavelföreningen är mycket mer stabil än silvret.

/MVH Everhill
 

laha

Aktiv medlem
Det är nog så att silvret finns kvar i bilden, fast i en svavelförening. Därför har bilden också bättre arkivbeständighet.
 

mipert

Aktiv medlem
laha skrev:
Det är nog så att silvret finns kvar i bilden, fast i en svavelförening. Därför har bilden också bättre arkivbeständighet.
Lite roligt är att skälet till att bilden håller bättre efter svaveltoning är ju att den redan är förstörd till max!
Svavel i luften kan inte försämra bilden eftersom den är, just det, chockbehandlad med svavel.
 

laha

Aktiv medlem
mipert skrev:
Lite roligt är att skälet till att bilden håller bättre efter svaveltoning är ju att den redan är förstörd till max!
Svavel i luften kan inte försämra bilden eftersom den är, just det, chockbehandlad med svavel.
Precis
 

Graal

Avslutat medlemskap
Det finns också fotopapper som har en varmare gulbrun ton från början (varmtonspapper med mera klorsilver än bromsilver). Forte Fortezo är ett sådant. Papper med enbart klorsilver är mycket långsamma och lämpar sig endast för kontaktkopiering. Dessutom påverkar typ av framkallare tonen i gråskalan. Det finns speciella varmtonsframkallare som ger en varmare ton. En sådan är Agfa Neutol WA. Papper av klorsilverdominerad typ kan också tonstyras lättare med framkallarval. Pappersbasens ton kan också ha olika vithet. Med Agfa Portiga Rapid får man bilder som har varm ton i både hög och lågdagrar eftersom basen är gul i grunden samt att papperet är av klorbromtyp (mera klorsilver). Den sk. sephiatonen behöver alltså inte tonas fram i efterhand när den här typen av papper och framkallare används.
Hälsn, Nils.
 
ANNONS