Annons

En gammal Rolleicord

Produkter
(logga in för att koppla)

mjonsson

Aktiv medlem
Hej alla.
Har efter min morfar fått en gammal Rolleicord mellanformatare.

Bilder finns här:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=2917

Kameran fungerar mekaniskt och all optik är hel osv.

Är det någon som har lite information om denna kameran? När den tillverkades osv.

Kameran är tillverkad av "Franke & Heideke" i Tyskland. Den kan ta både 6x6 cm och 24x36mm film. Slutartider från 1/250 till 1/1 sekund, bländare 3.2 till 22.

På framsidan, under objektivet finns en liten manick, som kan föras från läge "M" till läge "X". Någon som vet vad denna är till för?


Jag skulle som sagt gärna vilja veta lite mer om kameran men också om någon har någon aning om värde osv.

mvh
/Mattias Jonsson
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Slå upp serienumret här..

Värdet bör vara ca 2000 kr kan jag tänka mig. Men sälj den inte, det är en förträfflig kamera att använda! Bilderna från den slår lätt en småbildare med proffsoptik.

Omkopplaren är nog för blixtsynken, "X" är en vanliga och den andra för nån gammal inaktuell typ av blixt.
 

Cj^

Aktiv medlem
hehe, har en exakt lika som jag fått av min morfar. morfäder verkar gilla den skarpt =)
har dock inte hunnit testa den så mycket.
 

mjonsson

Aktiv medlem
Tackar så hemskans

Jag vet nu, att min Rolleicord med serienummer 1385579 är av modellen Rolleicord IV och att den tillverkades mellan 1952 och 1954.

Detta ger ett litet hum om när morfar köpte kameran och i vilka lådor jag skall leta efter neg som är tagna med den. Skall se om jag kan hitta nåt som är intressant.

Ska bli roligt att testa kameran - återkommer med resultat senare.

btw - funderar inte på att sälja kameran. Blev däremot imponerad av bla. denna killen http://johnsrolleionlypage.homestead.com/ . Han har ett gäng.

En fråga till har jag.
Om man tittar på kameran framifrån så finns det nere till höger, under X:et jag frågade om, ett hål. Här har det suttit något. Nu undrar jag om det är avtryckaren som suttit där eller om det suttit en skyddsskruv för ett trådutlösarfäste.
Jag kan ju trycka av genom att "dra upp" avtryckaren åt ena hållet och sedan trycka av genom att föra den åt andra hållet.
Min fråga är ju, saknar jag en original avtryckare eller en skyddsskruv (se bild)?

/Mattias
 

Bilagor

Sumpen

Aktiv medlem
Din kamera är kapabel till fina bilder. Har du otur är opitken en Triotar, en trelinsig historia som inte är så vidare. Men antagligen är det en Tessar eller Xenar beroende på om det är Zeiss eller Schneider som har tillverkat optiken. Blända ner till 8 så får du lika skarpa bilder som Rolleiflexernas Planar och Xenotar.

Mer info hittar du här

/Erik
 

Maggie

Medlem
Re: Tackar så hemskans

Hej Mattias, något är nog fel i länken, kommer inte fram till sidan.

<<Blev däremot imponerad av bla. denna killen http://johnsrolleionlypage.homestead.com/ >>

Har precis ärvt ett gäng gamla kameror. Tror jag skall göra som du, fota dom och lägga upp dom i ett album och se om nån annan har erfarenheter att dela med sig av. Tänkte gå med i en fotoklubb eller gå en fotokurs och se om man kan lära sig att använda dom också, i digitalkamerans tidevarv.

/Maggie
 

mjonsson

Aktiv medlem
Jujja mensan, visst är det en IV.
Optiken är Xenar 1:3.5/75 med något som så nymodigt (1952) som "Syncrhro Compur" (någon som vet mer om detta får gärna förklara)- så, den ska förhoppningsvis göra bra ifrån sig. Ska testa nerbländat också så får vi se.

Känner jag mig själv rätt blir det lite bilder med en massa olika inställningar så att man får se vad som blir vad i olika förhållanden.

- tack åter igen.
/Mattias
 

Tomas_J

Aktiv medlem
Glömde kommentera din fråga om "hålet". Det är uttag för trådutlösare, men det kanske du redan sett i manualen. Det finns (fanns) en adapter att sätta i detta uttag för att få en avtryckarknapp. Jag har en dylik adapter på min kamera.
 

utström

Aktiv medlem
Jag kan bara meddela att alla mina bilder i mitt svartvita galleri är tagna med en gammal rolleicord III. Mycket fina kameror, rolleis... föresten, antagligen har du missat att maxtiden är 1/500.. då de gamla compur slutarna gör att man måste trycka till lite extra för att få fram den.. det känns nog som om slutarspaken som du ställer in tiden med stannar på 1/250, men testa och tryck till lite extra så ska du se att det dyker upp en tid till.

ett enkelt sätt att se om den fungerar är att ställa in tiden på en sekund och trycka av. Slutaren ska gå med jämn takt och inte hacka, eller rent av sluta.. slutarbladen ska snäppa upp och stängas snabbt och fint.. kolla också att tiden är runt en sekund.. är den någotsånär så stämmer nästan garanterat de andra tiderna också.. med såhär gamla kameror så börjar de längsta tiderna att bli dåliga först.

Ang. synchro compur så är det namnet så slutarpaketet.. ett väldigt cybernamn för att vara från 50-talet.
 
ANNONS