Annons

Hjälp mig

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Olympus C40 Zoom
Canon Powershot S30/S40
Sony Cybershot DSC-S75
Minolta Dimage 5
Nikon Coolpix 885/995

För de pengarna hamnar du runt 4Mpixel-klassen.
Se till att få en bra Optisk zoom, den digital har du inte så mycket användning för eftersom det kan göras i t.ex Photoshop. Mycket minne är också bra att ha, hellre en lite billigare kamera med stort minne än en dyr med 16MB. Sen beror det på om du vill kunna ändra tider o så. Sony använder sitt eget minne i sina kameror "memory stick". Jag tror mer på Compact Flash eller Smart Media.
 

KanonCanon

Aktiv medlem
Jeppe missade en liten kamera som jag tror ger mycket valuta för pengarna = Casio QV-4000.

En begagnad Canon G2 är ett ännu bättre alternativ! :D

Tänk igenom noga vad du tänker använda kameran till, och var säker på att kameran du köper har de funktioner du behöver.
Läs tester och titta noga på testbilder för att välja en passande kamera till dina behov.

Det lönar sig att vara lite försiktig och veta vad man köper och inte köpa "grisen i säcken" som jag alltid gör.. :p
 

Olivlunden

Aktiv medlem
Canon..

Ber att få hänvisa till en tidigare tråd angående samma ämne, så nu tänker jag upprepa mig!

Herr Skaraborgare, du vet väl att en digitalkamera inte blir bättre bara för att du skaffar fler pixlar? Det spelar ingen roll om du har 5 eller 50 megapixel, om objektivet är dåligt. Dina bilder blir värdelösa i vilket fall. Satsa på en bra kamera med bra optik och strunta i hur många pixlar den har..

Nu säger inte jag att du är nybörjare men det är synd att nykomlingar i fotohobbyn tror att detta är sant.. :rolleyes: Tänk efter två gånger!

Men om du nödvändigtvis ska lägga så mycket pengar hade jag också lagt min röst på en Canon G2.. Finns den inte till det pris du vill ha får du sikta lägre och antingen satsa på en Canon S30 eller S40 som ungefär ligger i den prisklass du är ute efter..
 

julgus

Aktiv medlem
Hej

jag fick tag på en ny G2 för 10" jämnt inkl frakt. Men, trots toppklass i FOTO, har den brister. Bilderna blir bra men inte topklass enl mitt sätt att bedömma dem. Osäker fokus, osäker vitbalans, dålig blixtexponering är några av minuspunkterna... bra är enkelheten, batterilivlängden, mångsidigheten med bla extern blixtsko, manuellt läge och oftast ett ok bildresultat. Sina 4m pixels till trots så står de sig helt slätt vid en jämförelse med film o en bra scanner.. men det var väl ingen ny sanning.

mvh
Johan
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Jag är ju ....

....som stolt ägare av en digitalkamera tvungen att lägga mig i debatten.

Jag kontaktade Foto & Elektronik i Malmö som rekommenderade Digitalkameror av Märket Olympus av 2 skäl: God kvalitet till det låga priset, samt att deras huvudkontor & verkstad ligger i Malmö (Sverige).

För knappt 7 000 kronor fick jag en Olympus som:

* Ger mig 4 MP
* Bra optik
* Sync-uttag till blixt
* Fjärkotroll
* Optisk zoom (3 ggr) 38 - 105 mm.
* Digital Zoom 2.5X
* Låg batterikraft
* Helt manuella inställningar

Och mycket mycket mer !!!
Kameran kan utan tvekan göra färg 600 DPI tryck i A4.

Stirra dig INTE blind på pixlar, det handlar om så mycket mer . . . . . . . . .

God Fortsättning ///

Niklas Wibom
www.modell.just.nu


:eek:
 
ANNONS