Annons

Gamla kromobjektiv till HBL vs. nyare svarta

Produkter
(logga in för att koppla)

rapp

Aktiv medlem
Är det någon märkbar skillnad på slutresultatet om man jämför t ex ett gammalt kromobjektiv, säg 150mm jämfört med ett nyare svart? Jag har hört, att en del kromobjektiv har lite bekymmer med ströljus. Är det sant, eller kan man lugnt köpa ett krom 250 eller 350 objektiv?
Prisskillnaderna kan ju vara ganska så stora...
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Handla du lugnt, skillnaden mellan gamla och nya gluggar är marginell och använder du kompendiumtyp av motljusskydd så har det ingen betydelse överhuvudtaget. Skärpemässigt kan ingen avgöra vilken glugg du använt. T* -objektiven är aningen bättre i vissa motljussituationer men inget som på något sätt motiverar prisskillnaden.
Men en C-glugg med f=350 undrar jag verkligen om du kan få tag på????? Sonnar 250 är en utmärkt glugg men litet i längsta laget att hantera på fri hand utom under optimala betingelser. men den är skarp och har en fantastisk kontrast.
Jag har den, den är inte min favoritglugg men ibland är den väldigt användbar. 150 mm är betydligt mera allround.
Us
 

rapp

Aktiv medlem
Tack...

Som du kanske märker, så förråder min okunnighet mig alltsomoftast. Detta forum har varit mycket matnyttigt under den korta tid jag varit med, och dom "diskussioner" jag startat har varit frågor rätt och slätt, utkastade i cyberrymden...jag har blivit hjälpt med allt, och jag har snabbt tillägnat mig kunskap som annars kunde ha tagit bra mycket längre tid att få. Tack sonnaren, och tack alla ni andra! (Glad. Nu ska jag ut å handla...)
 

objernulf

Aktiv medlem
För att krångla till det något så finns det faktiskt svarta C-objektiv utan T* även om de är ovanliga. Jag har jämfört med och utan T* och skillnaden är helt omärklig på normala medljusmotiv men synlig i motljus och klart synlig om solljus träffar frontlinsen. Om man använder rejäla motljusskydd och accepterar något lägre kontrast (inte skärpa) i motljus kan man lugnt använda gamla objektiv.
Det finns inga kromade 350 mm men däremot svarta C T*. De är dock mycket sällsynta och CF 350 brukar vara dyra.
 

littos

Aktiv medlem
Nu skall jag "djävlas" och krångla till det ett varv till!

Det finns faktiskt kromobjektiv som är T* också. Jag har ett 80mm planar CT* som är tjusigt blankt och fint. Jag tror de tillverkades under en ganska kort tid precis innan de svarta objektiven kom. (Tyvärr är jag kass på beteckningar, men det lär vara på 70-talet de svarta 80mm planarerna kom.)

/Anders
 

matnyttige

Aktiv medlem
Sonnaren skrev:
Skärpemässigt kan ingen avgöra vilken glugg du använt. T* -objektiven är aningen bättre i vissa motljussituationer men inget som på något sätt motiverar prisskillnaden.
Men är det så stor prisskillnad? Tycker att man ser de gamla kromade objektiven endast något billigare än de nyare svarta.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
matnyttige skrev:
Men är det så stor prisskillnad? Tycker att man ser de gamla kromade objektiven endast något billigare än de nyare svarta.
Inte mellan ett kromat C-objektiv och ett C-T*. 1000 -2000 Skr i regel. Men jämför du en C-lins med ett CF objektiv är skillnaden ganska avsevärd i pris - men inte märkbar när du ser bilderna. Inte ens Zeiss-folket kan avgöra vilken glugg som använts sägs det. Om inte förhållandena är extrema (uttalat motljus utan motljusskydd, viss fotografering med Distagon 50 på mycket nära håll och....ja det var väl det.
Us
 

klasb

Aktiv medlem
Jag har läst en hel del om att slutarna i C-objektiven ska vara sämre än i CF, att kortaste tiden inte riktigt stämmer mm. Hur stor sanning ligger det i detta resonemang?
Är det lönt att satsa på C-prylar?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
klasb skrev:
Jag har läst en hel del om att slutarna i C-objektiven ska vara sämre än i CF, att kortaste tiden inte riktigt stämmer mm. Hur stor sanning ligger det i detta resonemang?
Är det lönt att satsa på C-prylar?
Jag har hört rykten om att Hasselblad börjar få svårt att serva C-optik, det finns inte reservdelar. Kan ju vara fel, men jag har hört det från flera håll. Ett telefonsamtal till Hasselblad kanske är på sin plats innan man börjar handla C-optik.
Jag skulle nog hålla mig till CF ändå, de är ju så otroligt mycket skönare att jobba med. Men det kanske är en smaksak, och även en ekonomisk aspekt.
 

Michael Stener

Aktiv medlem
Calle S skrev:
Jag har hört rykten om att Hasselblad börjar få svårt att serva C-optik, det finns inte reservdelar. Kan ju vara fel, men jag har hört det från flera håll. Ett telefonsamtal till Hasselblad kanske är på sin plats innan man börjar handla C-optik.
Jag skulle nog hålla mig till CF ändå, de är ju så otroligt mycket skönare att jobba med. Men det kanske är en smaksak, och även en ekonomisk aspekt.
Snackade med en kille i Göteborg för några månader sedan som servar Hasselblad, han berättade för mig att Hasselblad sålde ut hela sitt reservdelslager för något år sedan men att han själv köpte upp en stor del av det och kan på så vis serva hasselblads kameror och optik många många år framöver.
Hans telefon nummer är 031-919403 och hans namn är David.
 

klasb

Aktiv medlem
Michael Stener skrev:
Snackade med en kille i Göteborg för några månader sedan som servar Hasselblad, han berättade för mig att Hasselblad sålde ut hela sitt reservdelslager för något år sedan men att han själv köpte upp en stor del av det och kan på så vis serva hasselblads kameror och optik många många år framöver.
Hans telefon nummer är 031-919403 och hans namn är David.
Okej, det låter ju lovande. Nån som har åsikter om handhavandet? Är det stor skillnad att jobba med CF än med C-objektiv?
 

matnyttige

Aktiv medlem
Michael Stener skrev:
Snackade med en kille i Göteborg för några månader sedan som servar Hasselblad, han berättade för mig att Hasselblad sålde ut hela sitt reservdelslager för något år sedan men att han själv köpte upp en stor del av det och kan på så vis serva hasselblads kameror och optik många många år framöver.
Hans telefon nummer är 031-919403 och hans namn är David.
David Knapman i Landvetter är verkligen o rekommendera. Otrolig kunnig och kan göra speciallösningar på det mesta. Var där för en månad sedan och då byggde han om ett Carl Zeiss 28 mm optik (!!) som någon ville ha slutare i.
 

objernulf

Aktiv medlem
C-optik har en sämre slutare än CF-optik. Det är en fjäder som tröttnar efter ett tag. Effekten blir att tiderna blir långsammare. Om man dock använder 10-20 rullar per år och har en nyservad slutare ska det inte var några problem under flera år.

CF-optiken är mycket trevligare att arbeta med. Bredare mjukare skönare fokuseringsring. Enda vitsen med C-optik är att proserna är mycket lägre.
 
ANNONS