Annons

Kvalite gällande en förminskad bild?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är rätt ny till det här med fotografering och det är som så att mitt nya tillskott är en Canon EOS 400D. Det jag inte visste var att om du väljer högsta kvalite så blir bilden stor, väldigt stor närmare över 3000 pixlar. Detta kanske är helt normalt men jag tycker det är ett besvärligt format att jobba i (gällande i Photoshop).
I Photoshop kan du smidigt och enkelt förminska bilden till önskad storlek. Min fråga är dock om bilden förlorar kvalite vid förminskning?

Tack på förhand /Fredrik
 

mareri

Aktiv medlem
Ja, bilden förlorar kvalitet.

När du förminskar bilden försvinner pixlar - dvs information. Om du endast ska använda bilden till webpublicering eller dyl kan det gå ganska bra. Men, om du någon gång i framtiden vill skriva ut bilden eller framkalla så är det bra att ha så stor fil som möjligt. Större fil = mer information.

Om du vill beskära bilden så att bara en del kommer med är det bra att ha så stor fil som möjligt att utgå från.

Visst, det tar stor plats, men en extra hårddisk är inte så dyr, och vanligtvis kan man rensa ganska hårt i tagna bilder - i denna digitala ålder så tar man gärna flera varianter av samma bild...

Tipset är att fota i högsta kvalitet - spara orginalet och arbeta med en kopia. Då har du alla möjliheter att göra vad du vill med bilden i framtiden. När jag arbetar med en bild gör jag allt i full storlek (på skärmen kanske bilden är förminskad till 20% för att jag ska kunna se hela bilden). Det sista jag gör är förminskning och ev skärpning.

/Marianne
 

orjanb

Medlem
Fredrik Johan Fröberg skrev:
I Photoshop kan du smidigt och enkelt förminska bilden till önskad storlek
Nu kan jag inte så där jättemycket om Photoshop men vad menar du med förminska bilden? Om du menar att du vill visa den utzoomat i PS så ger det ingen kvalitetsskillnad.
Om du menar att du vill spara om bilden i ett annat format, säg 100 x 100 pixlar, så kommer kvaliteten att försämras.
Eftersom du kan zooma ut bilden i PS är det dumt att spara om den i sämre kvalitet.
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
Fredrik Johan Fröberg skrev:
om du väljer högsta kvalite så blir bilden stor, väldigt stor närmare över 3000 pixlar.

Min fråga är dock om bilden förlorar kvalite vid förminskning?
Du har blandat ihop några begrepp.

Bildens storlek, i pixlar räknat, är en sak. Ursprungsbilden bör du ha så stor som möjligt, men en färdig bild bör vara lagom stor för sitt ändamål. Skall den visas på väggen eller webben?

Bildens storlek, i kilobyte (eller megabyte) räknat, är en annan sak. Hög kvalitet på en jpeg-bild tar mycket mer plats än låg kvalitet.

Svar på frågan: Ja, om du gör en bild mindre (i pixlar räknat) blir det rent matematiskt en massa medelvärdesberäkningar, och resultatet blir en suddigare bild. Du bör nog skärpa den i ditt bildbehandlingsprogram.

Edit: Ett tips: Gratisprogrammet FastStone Resizer fixar storlek, skärpning och en massa annat på ett enkelt sätt.
 
Först och främst tack till alla svar.
Blir det någon skillnad om du förminskar bilden via mått eller pixel? Rent kvalite mässigt.
Med högsta kvaliten blir storleken som ett A3 papper och fotar då med 10 megapixlar men om jag väljer näst högst så är storleken som ett A4 och då fotar med 5 megapixlar. Hur stor är skillnaden då?

Om du skall lägga upp en bild på fotosidan och vill ha bästa möjliga kvalite vad rekomderas då?

Om du skall lämna in bilder för utskrift vad rekomenderas då?

Tack på förhand.

/Fredrik
 

mareri

Aktiv medlem
Skilnaden om du anger cm när du förminskar är att du måste ha koll på dpi (dots per inch= pixlar per tum)

ex: om du vill ha bilden 10x10cm och dpi är 72 har du betydligt färre pixlar i bilden än om du väljer 300 dpi

Skilnaden vid högsta kvalitet mot näst högsta är att bilden inte kommer att funka så bra om du vill skriva ut i A3. Tänk på att det även gäller om du beskär bilden, då får du sämre kvalitet även i A4. Detta gäller alltså om pixeltalet är lägre (breddxhöjd) på näst högsta kvalitet. Är pixeltalet lika stort som på högsta innebär det bara att kameran har komprimerat filen hårdare, dvs utelämnat mer information från bilden. Detta är aldrig kul om man ska jobba med bilden i PS.

Tipset är fortfarande att alltid fota i högsta kvalitet. En stor fil går att förminska, men en liten fil går aldrig att förstora med lika bra resultat.

För fotosidan finns det en maxgräns för hur stor bilden får vara 300kb och högst 1024x1024 pixlar. Bästa kvalitet får man om filen är så stor som möjligt, få kb betyder att filen är hårdare komprimerad vilket brukar betyda sämre kvalitet.

För att visa på datorskärm behövs sällan mer än 72 dpi, medan det är lämpligt med 200-300dpi om du ska göra större utskrifter.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Fler behöver läsa på

Marianne, det blir ingen skillnad oavsett om du har 1 dpi eller 500 dpi inställt då du ska visa bilden på skärm. Måttet (dpi) anger endast hur tätt pixlarna ska sitta vid utskrift. (Det finns bra artiklar här på FS om man vill lära sig mer.)
 

PeBro

Aktiv medlem
Det kan också vara bra att veta att vid utskrift av en bild 10x15 cm så krävs det normalt en högre upplösning (ppi/pixlar per tum) än vid stora utskrifter som A4 och ännu lägre vid A3.
För riktigt bra kvalitet så bör du absolut inte ha lägre upplösning än 240 ppi för en bild i 10x15 cm och 180 ppi för en bild i A3.

Mvh/Peter
 

mareri

Aktiv medlem
Tjong, sa det!

Ok, jag var väl lite snurrig och har tydligen också blivit dålig på engelska eftersom jag inte kan översätta mig själv...

Det som är viktigt för storleken på bilden är hur många pixlar bilden har på bredden (och höjden). Och här spelar siffrorna roll om man väljer att ha cm som enhet, när man ändrar på dokumentstorleken (eller beskär bilden). Vilket jag antog att det handlade om när Fredrik skrev "mått eller pixel". Färre pixlar/tum (som ju heter ppi) ger en mindre bild.

Direkt från PS:
En 10x15cm bild blir 6x4 pixlar stor om upplösningen är 1 pixel/tum. Och 2953x1969 pixlar om upplösningen är 500 ppi.

Och ppi är oväsentligt om man har pixlar som enhet när man beskär. Vilket är att rekomendera om man ska publicera på tex FS, då har man koll på hur stor bilden blir.

Men dpi är oväsentligt vid visning på skärm, det är helt rätt.

Det viktiga för filstorleken är hur många pixlar bilden har, och hur hårt den är komprimerad

Hoppas nu att jag lyckats förklara mig utan att det smög sig in några grodor. ;-)

mvh
Marianne
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
En lång men perfekt förklaring finns på
http://www.fotosidan.se/cldoc/1827.htm

Kortfattat kan man dock säga att

så länge man har helt klart för sig vilka punkter man menar, och vilka tum man menar (dvs var man mäter med tumstocken) så är det mesta självklart. Om man är osäker på vad man menar med "punkt" eller var man skall mäta med tumstocken, så kommer man troligen att missuppfatta och missuppfattas.

För utskrifter med högsta kvalitet bör en pixel inte vara större än 0.1mm x 0.1mm på pappret, vilket är ca 250 ppi.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Fredrik Johan Fröberg skrev:
Jag är rätt ny till det här med fotografering och det är som så att mitt nya tillskott är en Canon EOS 400D. Det jag inte visste var att om du väljer högsta kvalite så blir bilden stor, väldigt stor närmare över 3000 pixlar. Detta kanske är helt normalt men jag tycker det är ett besvärligt format att jobba i (gällande i Photoshop).
I Photoshop kan du smidigt och enkelt förminska bilden till önskad storlek. Min fråga är dock om bilden förlorar kvalite vid förminskning?

Tack på förhand /Fredrik
Hej
Om du vill göra en bild mindre från en stor bildfil så betyder det att du måste be programvaran att kasta bort ett antal pixlar, detta förfarande är destruktivt för bilden vad det gäller bla upplösning, programvaran har svårt att estimera vilka pixlar som skall ratas/kastas bort.
Svaret på din fråga blir att du behöver ett visst antal pixlar och dividerar dessa med det ppi tal som är maximalt för utskriften/kopian och därmed kan du bestämma storleken på kopian.
Nu är detta förfarande svårt att bestämma i förhand , dvs hur exakt stor bilden skall vara så det enklaste är att fotografera i högsta upplösning, därefter räkna ner bilden men med något sämre resultat.

Mikael
 
Senast ändrad:
ANNONS